Gå til innhold

TV-tråden for nylanseringer 09

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte at det kunne være litt greit for oss interesserte å samle litt info på de forskjellige produsentene og hva de skal lansere på TV-fronten i 2009. Jeg vil samle modellserier, merker (hovedsakelig de store) samt info om individuelle skjermer, både Plasma og LCD. Lanseringsdatoer i Norge hadde også vært kjekt å få oversikt over. Selv har jeg ikke satt meg særlig inn i hvilke skjermer som er på vei, så jeg er spendt på hva de forskjellige produsentene har kommende.

Så... Samsung, LG, Panasonic, Sony, Philips - Hva kommer disse med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kikket litt på den nye LED serien til Samsung og det ser lovende ut. Den nye Expert butikken ved Klingenberg kino har den utstilt, men det er faktisk 32" versjonen av 6000 serien jeg er mest spent på. Det nye 100hz systemet til Samsung hvor man faktisk kan begrense smooth effekten høres ekstremt bra ut. I det minste på papiret...

Når det gjelder årets plasma modeller så tipper jeg at det er små justeringer fra 2008 modellene. Dette blir nok ikke det største plasmaåret. Det mest spennende er om de har funnet nye løsninger som kan begrense potensiell IR og i så måte gjør plasma systemet enda mer spillvennlig.

Lenke til kommentar

Nå er det A6/7 som er arvtageren fra Q9. Men er enig i at Q9 var en bra plasma som ikke helt har fått en verdig arvtager.

Samsung ser ut til å gå over til B. De innfører også et litt nytt system med hundre- og tusen-serie, eks B656, B6050. Sistnevnte får også prefikset UE, som i UE46B6050XXE. Disse seriene blir LED modeller (edge lit).

Jeg har sett LGs nye PQ-serie med 600 Hz sub field. Etter hva jeg har forstått innebærer dette at panelet "blinker" i 600 Hz. Synes ikke forskjellen var for stor fra PG-serien (bildekvalitet). Av PQ-serien virker det også som LG har blitt mer bevisst på effektbruk, da de har integrert lyssensor.

Panasonic så heller ikke så veldig spennende ut. De sktifter på modellbetegnelsene sine, og lanserer bla. en 600 Hz G-serie og en svært tynn Z-serie.

http://avforum.no/forum/tv-apparater/82549...9-modeller.html

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tror Samsung, spesielt LED TVene, vil ha et godt år. Jeg er nok ikke alene med å bli imponert av de nye LED TVene. JEg vet att noe ikke liker EDGE LED-teknologin, men etter å lest og sett på TVn i butikk - kan jeg ikke si at det er noe som plager meg. At LED TVene akkurat blitt svanemerket og at den bruker 40% mindre energi enn "vanlige" LCD TVer, vil nok også hjelpe til å selge noen TV.

Endret av crystalmath
Lenke til kommentar

Edge Led tv-ene bruker like mye strøm som min gamle CRT:)... Selv er jeg også imponert over det jeg har sett av disse tv-ene og 100hz systemet funker meget godt, siden man faktisk kan får bort "smooth motion" effekten uten å deaktivere interpoleringen. Allikevel leser jeg at tv-ene ikke er helt fri for artefakter og "auto dimming" kan vistnok være plagsomt for enkelte.

Lenke til kommentar

Litt gammel tråd, men jeg har skiftet litt mening angående plasmaåret 2009. Etter å ha sett det meste av hva som er lansert, og noe av det som kommer til å bli lansert må jeg si det totalt sett er spennende. Da er det spesielt toppmodeller jeg tenker på, men mainstream modeller som Panasonic G10 og Samsung B5 er bra oppgraderinger. Av toppmodeller må jeg si jeg liker LGs PS8000, som jeg tror vil bli en bestselger i øvre middelklasse. Helt i toppskiktet ser det ut som det blir Panasonic og Samsung som konkurrerer. Henholdsvis representert av Z1 og B8, to svært tynne plasmaskjermer med godt fokus på sortnivå.

Bra å se Samsung satse på plasma. De har liksom ligget litt på sidelinja, men har hatt noen veldig gode modeller tatt prisen i betraktning. (Samsung plasma har vert best buy to år på rad på Cnet). Godt å se de satse i high-end også. De har helt klart kapitalen til å overta for Pioneer, og har hintet til at de vil overta markedsposisjonen. Samsung har lagt en milliard dollar i utvikling av ny bildebehandling, og skal dermed være markedsledende. Panasonic har også snust på Pioneers tittel, og har av mange blitt regnet som den naturlige arvtaker. At de får sterk konkurranse av Samsung kommer bare oss forbrukere til gode.

LED-markedet er det helt klart Samsung som dominerer. Mye takket være glimrende markedsføring. Philips har ligget rett bak, og ikke helt kunnet konkurrere på pris. LG er en produsent som stort sett er svært prisgunstig, så jeg er overbevist om at de kan gi Samsung hard konkurranse. LG skal derimot kun konkurrere i high-end med sin LH9000 LED-serie.

Edge-LED handler mye om å ta og gi. Man ofrer kontrast og uniformitet for fantastiske farger og design. I en lys/vanlig stue er det helt klart at Edge-LED er en vinner. Autodimmengen er det faktisk mulig å skru av ved et par forskjellige metoder. (Si fra om noen er interessert i workaround) Personlig må jeg si at den er såpass usynlig at jeg nok hadde hatt den aktivert selv. Det gir et dypere sortnivå, selv om disse skjermene er mer enn kapable uten autodimming. (De måler 0.01 cd/m2 med autodimming, og 0.04 cd/m2 uten, som begge representerer svært bra verdier - markedsledende for LCD, kun overgått av de beste plasmaskjermene og lokalt dimmende LED-TVer)

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

LG har laget bra flatskjermer i mange år, men de kupper nok ikke markedet siden Sony, Samsung og Panasonic har markedsført seg så kraftig at det er vanskelig for utfordrere og vinne over dem. Fordelen er selvsagt at LG vil fortsette å produsere svært gode ”mid range” tv-er som ser ut som ”high end” flatskjermer.

PS8000 har jeg sett i butikken og det virker som om tv har ekstremt fine farger, bra sortnivå og god flyt i bildene. 600hz systemet fant jeg ikke helt ut av, men da jeg satt innstillingene til Sport så kunne man se en lett videoeffekt og 24P hakkingen ble borte(da tenker jeg på den naturlige hakkingen som oppstår når tv-en kjører 24 bilder i sekundet progressivt). Er det slik at systemet slår seg på i sportmodus?

Dybdeperspektivet var svært bra, selv i en flomlyst butikk og det lover bra for hva tv-en presterer hjemme i din egen stue.

600hz Interpolering trenger man egentlig ikke på en plasmaskjerm, men hvis systemet funker bra når bevegelsene blir virkelig raske så kan det faktisk være nyttig på fotballkamper og slike ting.

Den tv-en jeg har hatt mest tro på i år er selvsagt G10 til Panasonic. Her tror jeg du får mye tv for lite penger. Det økte lysutbytte gjorde at bildet omtrent hoppet ut av skjermen selv i et flomlyst lokale. Fargene var meget klare og det mørke sortnivået skapte enorm dynamikk. Hvordan tv presterer med vanlige tv signaler og dvd gjenstår å se.

Hdtvtest mente den leverte svært middelmådig på vanlige tv signaler og hvis ikke Panasonic har fikset fjorårets SD problemer på sine nye 42” Full Hd plasmaer så burde de sterkt vurdere å gå tilbake til HD-Ready i denne klassen. PZ80 – 85 viste svært skuffende bilder og hadde forbausende lite dynamikk på SD signaler, til plasma å være.

Det kanskje største plusset til G10 er at den praktisk talt ikke har lag som gjør den til en meget bra gaming tv. Det økte lysubytte gjør at LCD heller ikke holder som argument for LCD fremfor plasma som gaming tv. Panasonic’s nye NeoPDP panel har også redusert innbrenningsfaren til et enda større minimum enn det har vært til nå. Da befinner de seg nok på Pioneer nivå når det kommer til dette…

LED er selvsagt spennende og trolig fremtiden til LCD, men jeg leste noe inntresant her om dagen og det er at baklyste LED tv-er kan få retention og innbrenninger. Faktisk er det nevnt i brukermanualen. Om dette stemmer vet jeg ikke, men hvis man tenker litt så er det nesten logisk siden LED lysene skrur seg av og på. Dette kan i prinsippet skape ujevn innbrenning som på en plasmaskjerm. Det er for så vidt ikke noe nytt at man kan få IR på en LCD, men permanent og at produsenten anbefaler at man ikke har fryste bilder på skjermen i mer enn to timer av gangen er nytt for meg.

Lenke til kommentar

Nå tenkte jeg ikke på at LG totalt sett kom til å stjele masse markedsandeler i år, men jeg er overbevist om at de vil være gunstige med sin high-end LH9000 - lokalt dimmende LED modell. Spesifikasjonsmessig er den imopnerende. Siden Sony og Sharp prismessig er ute av LED-TV konkurransen, har vi Samsung, Philips og LG igjen. Philips har også hatt litt stiv pris i forhold til Samsung, så jeg tror det er LG som vil stille med hardest konkurranse.

Jeg kan ikke skjønne hvordan LEDs skal kunne få retention. LED har utrolig lang levetid (minst 100.000 timer), og ett av de viktigste poengene med LED er at de har så og si ingen degratering av lysutbytte og fargetemperatur i løpet av levetiden. De som har vert litt borti projektorer vet at ett LCD-panel kan degraderes ved hard temperatur, men sinden LEDs er mer effektgjerrige, er heller ikke dette logisk (vi snakker uansett en helt annen arbeidstemperatur enn hva som er aktuelt ved PJ).

Så det med 600 Hz igjen. Vi diskurerte det for en tid siden, og jeg har gravd frem litt info. Så vidt jeg har forstått er det kun at pixelene blinker i 600 Hz (som er multiplum av alle normalt brukte frekvenser). 600 Hz øker motion resolution (derav har mange av åprts modeller 1080p motion resolution), og reduserer phosfor-lag. Linker:

http://tvlampsnbulbs.com/2009/03/what-does...ld-motion-mean/

TVene besitter derimot også 100 Hz interpolering, som kan skape videoeffekten, det er nok denne funksjonen som er "default: on" ved sport-modus. Fjordårets skjermer hadde så vidt meg bekjent 480 Hz subfield drive. Pga økende markedsføring fra LCD-leiren med 200 Hz, var det egentlig naturlig at plasmaprodusentene ville begynne å oppgi subfield frekvens. 600 Hz ser helt klart imponerende ut på papiret. LCD-TVenes interpolering øker motion resolution (stort sett en dobbling), når subfiels har samme effekt på plasmaskjermer synes jeg ikke det er helt på jordet, selv om de ikke snakker om samme type frekvens. Jeg tror heller ikke det er mulig å endre subfield frekvens, TVen vil altså multiplisere opp til 600 Hz uansett hva du gjør. Liten tråd jeg fant om 480 og 600 Hz subfield drive:

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1064241

Lenke til kommentar

Det er faktisk et problem at så mange av disse funksjonene mer eller mindre dreier seg om markedsføring og lite annet. 100hz dobbelskanning på de siste Panasonic plasmaskjermene har ikke noe med interpolering å gjøre. Det skal primært redusere flimmeret 50hz panelene hadde tideligere.

Slik jeg forsto dette så var 600hz motion drive en oppgradering av PZ85 IFC (intelligent frame creation). Dette fungerte på samme måte og ikke minst ga det samme videoeffekten som 100 – 200hz på en lcd.

” En plasmaskjerm på 50 Hz gir en irriterende flimring på grunn av det lave antallet bilder som vises per sekund. Derfor vises hvert bilde to ganger som om plasmaskjermen er drevet på 100 Hz dobbelskanning, dvs. antall bilder som vises økes for å redusere flimring” – Panasonic

Slik det beskrives over så funker det på samme måte som en 100hz crt.

”600Hz-teknologien gjør underverker for gjengivelse av både sekvenser med bevegelser i Full HD og stillbilder med 1 080 linjers oppløsning. Gjennom vår egenutviklede bildeteknologi analyseres bevegelsesinformasjonen i hver scene og optimeres for raske, myke bevegelser i Full HD-oppløsning. Bilderutene har kortere visningstid enn med tidligere teknologi og minimerer alle former for skyggeeffekter” - Panasonic

LG kaller sitt system 100hz smooth motion, eller noe slikt. Det skulle tilsi at det har med bevegelser å gjøre. Da er det sikkert som du sier at det settes på når man bruker sport modusen på PS8000.

Endret av Bava
Lenke til kommentar

Jeg tror rett og slett det er markedsavdelingen til Panasonic som blander sammen to begreper der, hvertfall ut i fra hvordan jeg har forstått subfield drive.

”600Hz-teknologien gjør underverker for gjengivelse av både sekvenser med bevegelser i Full HD og stillbilder med 1 080 linjers oppløsning. Gjennom vår egenutviklede bildeteknologi analyseres bevegelsesinformasjonen i hver scene og optimeres for raske, myke bevegelser i Full HD-oppløsning. Bilderutene har kortere visningstid enn med tidligere teknologi og minimerer alle former for skyggeeffekter” - Panasonic

Feltene som er uthevet i fet skrift, er en direkte årsak av økt subfield. Det jeg har markert i blått mener jeg er blandet sammen med vanlig 100 Hz interpolering. Effektene dette gir er skapt av interpoleringen, og har nok ingenting med subfield drive å gjøre. Jeg mener derimot ikke det er helt irrelevant, for 600 Hz subfield drive vil jo virke over 100 Hz interpoleringen (100 Hz interpolering x6 gir 600 Hz subfielddrive). Det jeg mener er at selve interpoleringen kan være tilstede, men trenger ikke nødvendigvis være det. Slår en av interpolering, har en fortsatt 600 Hz subfield drive, uten interpoleringsartefakter.

For å sette opp et mattematisk skjema:

1) 50 Hz
x2
= 100 Hz interpolering (nye bilder er laget)
x6
= 600 Hz subfield drive som vises på skjermen

2) 50 Hz
x12
= 600 Hz subfield drive som vises på skjermen (ingenting er endret fra kildematerialet)

Panasonic snakker om 1), da høres mest teknologisk avansert, og imponerende ut rent markedsføringsmessig.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...