neidustoreinternett Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) Hei, Jeg pendler med bil fra Ås til Oslo hver dag, det blir ca 60km totalt (til-fra) hver dag. Har jeg mulighet for å få fradrag på dette? Er helt ny på dette og lurer på tips ... Takk for at du leste !! Endret 6. mai 2009 av neidustoreinternett Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 6 mil hver dag er definitivt noe jeg ville føyd på selvangivelsen. Lenke til kommentar
neidustoreinternett Skrevet 29. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2009 Det var bra. Har noen noe tips om hvordan jeg skal gjøre dette? Hvilken post (bruker altinn.no) og fremmgangsmåte? Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) Jeg skal ikke si noe for sikkert her, men tidligere var det slik at man tok antall kilometer (tur/retur) og ganget med antall dager. For så å gange det hele med 1,4. EDIT: Mener også å huske at du bare skal føre det som overstiger 12800 kr. Endret 29. mars 2009 av Mimir Lenke til kommentar
Loko Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Husk også utgifter til bomringen! Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Denne tråden dekker mye av det samme. Jeg husker ikke hvilken post dette er, men om jeg ikke husker helt feil er det et slags "skjema" på baksiden av selvangivelsen (papirutgaven selvfølgelig) som en hjelp for å fylle ut reisefradraget. Kort fortalt så er det 230 dager * [km tur/retur] * 1,4. Så trekker du fra 12.800 kr og fører dette i selvangivelsen. For å kunne trekke fra bompenger er det flere ting som må være oppfylt, deriblant: -Må overstige kr. 3.300 -Du må spare 2 timer (tur/retur tilsammen) hver dag på å kjøre selv kontra å kjøre kollektivt (totimersregelen) Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 230 dager? Er det ikke 200 dager som er normalt? Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 230 dager? Er det ikke 200 dager som er normalt? Nei, skatteetaten legger 230 dager til grunn. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Bomring kan du i de færreste tilfeller trekke fra. Det er et "skjema" på side 2 av selvangivelsen for utregning av reisefradrag. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Bomring kan du i de færreste tilfeller trekke fra. Det er et "skjema" på side 2 av selvangivelsen for utregning av reisefradrag. Hvorfor det? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Hvorfor du ikke kan trekke fra bomring? 2-timersregelen er vel omtalt over her, i forhold til de to timene du skal spare på å kjøre selv jevnført kollektivt. Det er virkelig ganske enkelt, du ganger antall km tur/retur med antall arbeidsdager og 1,40 - og trekker fra 12 800(?) og du har reisefradraget ditt. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Ah, ok. Har faktisk aldri hørt om den før jeg leste om den her inne. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Før var det derimot slik at man måtte dokumentere utgiftene, men nå gies det udokumentert per kilometer. Dette slår nok begge veier, personlig er 1,40 per kilometer mer enn det det koster meg å ta kollektivt - når kollektivt lar seg gjøre til jobb, vel og merke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå