Gå til innhold

Formatere hele harddisken og "begynne på nytt" med Windows 7?

Anbefalte innlegg

Begynner å bli veldig lei av Vista nå. Slik ting er på maskinen min nå virker alt veldig ustabilt. Jeg har bøtter og spann med unødvendige programer som fulgte med maskinen jeg egentlig ikke trenger og som bidrar til kluss. Ting krasjer ofte, blåskjermen dukker stadig opp og jeg har flere ganger måttet resette maskinen til slik den var da jeg kjøpte den.

Det jeg derfor lurer på er som følger: Er det mulig å formatere hele harddisken og begynne på nytt med Windows 7? Hva om jeg formaterer hele greia, laster ned Windows 7 beta, Release Candidate eller hva nå det er som er nyest og installerer det? Så kan jeg heller kjøpe Windows 7 licens når det kommer og reinstallere igjen? Kanskje det ville fungere litt greiere? Da vil jeg jo slippe alle disse tullete programene som fulgte med maskinen min og alle sykdomene til Vista? Hørt at Windows 7 har blitt ganske stabilt også? Hva tror dere? Fungerer Windows 7 bra? Kan det gjøre jobben som "hoved OS" på maskinen min? Hadde vært deilig med en fresh start :)

Hvilken versjon av Windows 7 burde jeg velge? Betaen? Vente på RCen som kommer i mai? Hvordan skal jeg få formatert harddisken slik at jeg trygt kan legge inn Windows 7? Maskinen jeg vurderer å gjøre dette på er en Acer Aspire 6920G. Har tre partisjoner, C: og D: og en skjult partisjon du kan bruke til å gjenopprette maskinen til standarinnstillinger. Kan dette by på problemer? Hva om noe skulle skje og Windows 7 ikke lar seg installere? Da sitter jeg jo med en helt ubrukelig maskin?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette tror jeg skal la seg ordne. Har du skaffet deg Windows 7 Beta, er det ikke noe problem å legge inn den. Ditt problem blir kanskje at Microsoft ikke lenger lar deg laste ned Windows 7 Beta. Dersom du ikke har en kopi eller kjenner en som kan låne deg en, blir det kanskje vanskelig, og da er det nok lurrest å vente til RC1 kommer i Mai.

Du kan nok trygt slette harddisken, dersom du har kopiert alle viktige filer først. Jeg vil anbefale deg til å la den skjulte RECOVERY-partisjonen være, med den på plass kan du nok redde deg ut dersom du ikke er i stand til å installere eller ikke liker Windows 7. Windows 7 ordner selv med partisjonering, det er bare å boote fra DVD-platen.

Husk også at Windows 7 fortsatt er en beta, med endel bugs. Disse blir fikset fortløpende, men ikke regn med at Windows 7 er så stabil nå som den (forhåpentligvis) blir en gang i fremtiden.

Vil du ha et virkelig stabilt system (mener jeg ihvertfall) skulle du kanskje skaffe deg en OEM med Windows XP. De pleier ikke å være så veldig dyre, og du slipper unna alle ekstraprogrammer som du ikke er så glad i.

Lenke til kommentar

Lastet ned Windows 7 betaen da den kom ut og brente den ut på en DVD. Prøvde å installere den i en virtuell PC en gang, men det funket ikke. Fikk beskjed om at det var noe feil med installasjonsfilene tror jeg. Så, vet liksom ikke helt om jeg stoler på den DVDen. Kanskje det er best å vente på RC1 i mai?

Og dette med å ta vare på den RECOVERY-partisjonen, hvordan skal jeg gjøre det? Slettes ikke alt på hele disken når jeg først formaterer?

XP er egentlig ikke aktuelt. Brukt det veldig lenge nå og begynner å bli litt lei av det. Lyst på noe nytt :)

Lenke til kommentar

Ja det er viktig å ta vare på den recovery, men og veldig viktig at du kan ta vare på MBR code på disken din. Det kan du gjøre med å bruke hva som helst av diskeditor verktøy.

Det er mange plasser hvor jeg har vedlagt dskprobe som du kan bruke til det. Det er sector 0 du skal ta vare på. Lagre på et sted utenfør denne disken din.( OEM mbr er spesielt skrevet for saken du har), og annet installasjon kan\vil skrive over det.

Du kan bruke og håreks mbrlister. Du vil få mbr i en txt file, men det er like grit enn ingeting.

Du fjerner ikke partitioner med å formatere, og du kan ikke formatere en partition hvor system ID er av oem type=skjult.

Så når du skal prøve på noe nytt, ikke slette partitioner, men velg å formatere en av de synlige.

Når du har kjørt Vista på den, så ser vel ikke grunn at du kan ikke prøve win7. Det er ikke lenge før den kommer ut, så er bra å prøve litt på den. Kanskje du finner ut, at Vista vatr ikke så galt allikevel.

Når det gjelder recovery partition, den dagen du velger å fjerner den fra disken, så går det fint å ta vare på hoved image for Vista. Alle dill du snakker om fra asus er tross alt tilleggs elementer og er ikke lagt inn i hoved image tror jeg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tusen takk for svar! Tenkt gjennom dette en stund nå og er egentlig ganske klar til å legge inn Windows 7, men vil liksom ikke miste Vista helt. Har to partisjoner på maskinen min, kan jeg beholde Vista og legge inn Windows 7 på den andre? Kan jeg ødelegge noe da?

Beklager sent svar, tenkte jeg skulle vente med dette til påsken.

Lenke til kommentar
Tusen takk for svar! Tenkt gjennom dette en stund nå og er egentlig ganske klar til å legge inn Windows 7, men vil liksom ikke miste Vista helt. Har to partisjoner på maskinen min, kan jeg beholde Vista og legge inn Windows 7 på den andre? Kan jeg ødelegge noe da?

Beklager sent svar, tenkte jeg skulle vente med dette til påsken.

Du kan ha vista på en og win7 på den andre, men det er forvirrende og tungvint.. men nå har jo faktisk win7 rc kommet på noen p2p sider :)

anbefaler sterkt win7 :=):=)

Lenke til kommentar

Du må huske på å laste ned driverene til pcen din da, om du ikke har dem på en CD (vanligvis ligger de sammen med recovery delen, og derfor må du laste dem ned først fra nettet).

Dumt å formatere pcen, for å så oppdage at du ikke kommer deg på nett siden driverene til nettkortet og trådløse nettet ikke funker.

Greit å sjekke om disse driverene også fungerer sammen med Windows 7...

Personlig synes jeg det er litt rart å gå fra en "ustabil" Vista til en "ustabil" beta eller rc utgave av et nytt OS.

Ville som andre har nevnt i tråden, heller gått over til XP, så oppgradert til Windows 7 når den er helt ferdig, om du ønsker en stabil pc.

Men det betinger jo selvsagt at du får tak i driverene til pcen din til XP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...