geebs Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) Si at vi tar utgangspunkt i Gud av Bibelen og la oss anta at han/hun/det er virkelig. Er det trangsynt av opplyste, intelligente mennesker at de ikke forkaster rasjonalitet ovenfor tro eller er det en feil i Guds skaperverk som gjør at intelligente mennesker, de menneskene som faktisk kan og vil påvirke verden, ikke er like mottakelig for religion som arbeiderne? Mennesker er syndere og ville gjøre opprør mot deres skaper, sirkulær tankegang er det neste steget... Endret 29. mars 2009 av EloX Lenke til kommentar
Narsissisten Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 En ting vet jeg hvertfall, om jeg noengang står ovenfor gud på dømmedagen, så har jeg et par ting å ta opp med han.. ! Jeg nekter å tro at gud handler innenfor slike retningslinjer med slik rasjonalitet - det virker ikke rettferdig for meg, eller "altelskende". Lenke til kommentar
geebs Skrevet 29. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2009 Tror jeg skylder han et par ballespark før jeg setter meg og furter i helvete med Lucy. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Glimrende taklet, selv ville jeg i tillegg bedt vedkommende å teste en annen religion for å se om det ga like mye mening som dennes nåværende overtro. Den du diskuterte med startet med totalt feil premiss. En skal ikke bruke noe som presupposisjoneres som premiss for en debatt, først må en presentere en hypotese som styrkes via bevisførsel. Deretter kan en debattere bevisenes gyldighet og evt. komme til en konklusjon basert på dette. Jeg vil heller si at den som ikke kan takle at mangel på bevis, som rent praktisk, om enn ikke rent filosofisk og vitenskapelig, er en meget klar indikasjon på mangel på eksistens for det som er forsøkt bevist, er trangsynt. Lenke til kommentar
Svankmajer Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Ahh. Det er slik religion burde vært. Som forskjellige bukser man bare kunne skifte, og teste ut til anledningen, prøve ut, men at man når alt kom til alt skjønte bare var et klesplagg. S, Lenke til kommentar
Thrinduil Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Er enig med trådstarter at den personen han snakket med kunne være ganske trangsynt ham selv. Å tro, det er noe man må velge eller velge bort. Jeg synes ikke ateister er trangsynte fordi de ikke prøver å ta valget å bli troende eller ikke. Det er deres valg - ikke noen andres. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Posten oppfyller ikke reglene for posting i denne delen av forumet, og stenges derfor. De tre første postene er flyttet til prekestolen. MVH KVTL Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg