Gå til innhold

Jeg tror ikke på gud fordi jeg ikke har prøvd?

Anbefalte innlegg

Si at vi tar utgangspunkt i Gud av Bibelen og la oss anta at han/hun/det er virkelig.

Er det trangsynt av opplyste, intelligente mennesker at de ikke forkaster rasjonalitet ovenfor tro eller er det en feil i Guds skaperverk som gjør at intelligente mennesker, de menneskene som faktisk kan og vil påvirke verden, ikke er like mottakelig for religion som arbeiderne?

Mennesker er syndere og ville gjøre opprør mot deres skaper, sirkulær tankegang er det neste steget...

Endret av EloX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting vet jeg hvertfall, om jeg noengang står ovenfor gud på dømmedagen, så har jeg et par ting å ta opp med han.. !

Jeg nekter å tro at gud handler innenfor slike retningslinjer med slik rasjonalitet - det virker ikke rettferdig for meg, eller "altelskende".

Lenke til kommentar

Glimrende taklet, selv ville jeg i tillegg bedt vedkommende å teste en annen religion for å se om det ga like mye mening som dennes nåværende overtro.

Den du diskuterte med startet med totalt feil premiss.

En skal ikke bruke noe som presupposisjoneres som premiss for en debatt, først må en presentere en hypotese som styrkes via bevisførsel.

Deretter kan en debattere bevisenes gyldighet og evt. komme til en konklusjon basert på dette.

Jeg vil heller si at den som ikke kan takle at mangel på bevis, som rent praktisk, om enn ikke rent filosofisk og vitenskapelig, er en meget klar indikasjon på mangel på eksistens for det som er forsøkt bevist, er trangsynt.

Lenke til kommentar

Er enig med trådstarter at den personen han snakket med kunne være ganske trangsynt ham selv. Å tro, det er noe man må velge eller velge bort.

Jeg synes ikke ateister er trangsynte fordi de ikke prøver å ta valget å bli troende eller ikke. Det er deres valg - ikke noen andres.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...