Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Statsborger i andre land

KennethDreyer

Anbefalte innlegg

Kan man være statsborger i flere land samtidig? Jeg har hørt folk si at man kan ha både 2 og 3 pass. Jeg bor for tiden i Australia og vurderer å bli statsborger her nede slik at jeg kan kjøpe eiendom, men tenker å flytte til USA om 2-3 år og kunne gjerne tenke meg å få statsborgerskap der også om jeg liker meg der..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hovedregelen er at man i Norge mister sitt statsborgerskap når man blir statsborger i et annet land.

Dette finner jeg utrolig merkelig!

Jeg er statsborger i Norge og Iran.

Som sagt, det er hovedregelen.

Statsborgerloven § 23:

Den som erverver annet statsborgerskap etter søknad eller uttrykkelig samtykke, taper sitt norske statsborgerskap.

Barn under 18 år som automatisk erverver et annet statsborgerskap fordi en av foreldrene som har del i foreldreansvaret erverver et annet statsborgerskap, taper sitt norske statsborgerskap. Tapet inntrer likevel ikke dersom den andre av foreldrene er norsk statsborger, eller dersom barnet er gift eller registrert partner.

Lenke til kommentar
Hovedregelen er at man i Norge mister sitt statsborgerskap når man blir statsborger i et annet land.

Dette finner jeg utrolig merkelig!

Jeg er statsborger i Norge og Iran.

Som sagt, det er hovedregelen.

Statsborgerloven § 23:

Den som erverver annet statsborgerskap etter søknad eller uttrykkelig samtykke, taper sitt norske statsborgerskap.

Barn under 18 år som automatisk erverver et annet statsborgerskap fordi en av foreldrene som har del i foreldreansvaret erverver et annet statsborgerskap, taper sitt norske statsborgerskap. Tapet inntrer likevel ikke dersom den andre av foreldrene er norsk statsborger, eller dersom barnet er gift eller registrert partner.

Hei Radial, lenge siden du har vært her på jussforumet, hvor har du vært? :)

Hovedregelen er som du sier Statsborgerlovens § 23, men regjeringen v/ Arbeids og inkluderingsdep. utttaler seg om unntakene (som du nok kjenner til): http://www.regjeringen.no/nb/dep/aid/tema/....html?id=438699 og sier dette:

Den norske statsborgerloven av 10. juni 2005 nr. 51 trådte i kraft 1. september 2006. Som tidligere statsborgerlov bygger loven på prinsippet om ett statsborgerskap. Dette innebærer at den som søker norsk statsborgerskap må si fra seg annet statsborgerskap, hvis det er mulig. Norsk statsborger som erverver annet statsborgerskap ved søknad eller melding vil tape sitt norske statsborgerskap automatisk. Selv om loven bygger på prinsippet om ett statsborgerskap, er det fullt lovlig å ha to eller flere statsborgerskap (”dobbelt statsborgerskap”). I tillegg til tilfellene hvor en person ikke kan bli løst fra opprinnelig statsborgerskap, oppstår dobbelt statsborgerskap når foreldrene har forskjellig statsborgerskap som begge overføres til barnet ved fødsel. Den som på denne måten får dobbelt statsborgerskap, kan beholde det norske statsborgerskapet for bestandig, så fremt vedkommende har bodd minst 2 år i Norge før fylte 22 år.

Det finnes mange land der statsborgerskapet er medfødt og livsvarende, og der man ikke har anledning til å frasi seg det. I slike tilfeller er det mulig å få norsk statsborgerskap i tillegg til sitt opprinnelige. Hvordan det stiller seg med Australsk eller Amerikansk lov mht. til denne problemstillingen vet jeg ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kan man være statsborger i flere land samtidig? Jeg har hørt folk si at man kan ha både 2 og 3 pass. Jeg bor for tiden i Australia og vurderer å bli statsborger her nede slik at jeg kan kjøpe eiendom, men tenker å flytte til USA om 2-3 år og kunne gjerne tenke meg å få statsborgerskap der også om jeg liker meg der..

Det er nok litt mer komplisert enn at du kan få det bare fordi du "liker deg der". Du må nok enten bo der i mange år og samtidig jobbe, eller ha en ektefelle fra landet.

Lenke til kommentar

Det er nok litt mer komplisert enn at du kan få det bare fordi du "liker deg der". Du må nok enten bo der i mange år og samtidig jobbe, eller ha en ektefelle fra landet.

2 år i Australia, har eget firma og fast inntekt her nede. Vurderer å bo her 2 år til, deretter flytte til USA for å teste livet der. Om jeg ender opp permanent på en av stedene vet jeg ikke..

Lenke til kommentar
2 år i Australia, har eget firma og fast inntekt her nede. Vurderer å bo her 2 år til, deretter flytte til USA for å teste livet der. Om jeg ender opp permanent på en av stedene vet jeg ikke..

Før du kan begynne å tenke på statsborgerskap må du først få innvilget permanent oppholdstillatelse, altså ikke arbeidsvisum, forretningsvisum, studentvisum eller lignende. Deretter må du ha permanent oppholdstillatelse i minst 2 år uten å ha vært ute av landet i lengre perioder. Etter det kan de kanskje begynne å vurdere å la deg få et statsborgerskap.

Lenke til kommentar

Jeg har dame i USA, og vi har undersøkt en del hva som skal til for at hun skal kunne bli norsk statsborger. Kort sagt må vi enten være gift i åtte år, hun må bo i Norge i åtte år eller en kombinasjon. (gift i tre år der borte, bo i Norge fem år etterpå f.eks). Selv da må hun søke om å bli norsk statsborger og si opp statsborgerskapet sitt i USA. Er ikke helt sikker på hvordan jeg kan bli amerikansk statsborger, men det er nok en del av det samme. Jeg må bo der borte ganske lenge, og det er nok kun mulig om jeg gifter meg med henne først.

Skal hun flytte til Norge kan hun kun bo her i tre måneder uten visum, og seks måneder om hun får forlovelsesvisum og gifter seg med meg innen de seks månedene. Det er mulig å få oppholdstillatelse på annet vis, men det er litt komplisert.

Skal jeg flytte bort dit uten å være gift kan jeg kun bo der i tre måneder før jeg må dra hjem eller søke om å få bli lengre. Det er nok ikke så enkelt som å bare flytte dit fordi jeg har lyst.

Lenke til kommentar

Jeg har dame i USA, og vi har undersøkt en del hva som skal til for at hun skal kunne bli norsk statsborger. Kort sagt må vi enten være gift i åtte år, hun må bo i Norge i åtte år eller en kombinasjon. (gift i tre år der borte, bo i Norge fem år etterpå f.eks). Selv da må hun søke om å bli norsk statsborger og si opp statsborgerskapet sitt i USA. Er ikke helt sikker på hvordan jeg kan bli amerikansk statsborger, men det er nok en del av det samme. Jeg må bo der borte ganske lenge, og det er nok kun mulig om jeg gifter meg med henne først.

Dette stemmer ikke helt. Dere må ha bodd sammen som ektefolk i minst fire år, og hennes oppholdstid i Norge må være minst tre år før hun kan søke om statsborgerskap. (Teknisk sett må summen av tid dere har bodd sammen og tid hun har bodd i Norge være minst sju år).

Skal hun flytte til Norge kan hun kun bo her i tre måneder uten visum, og seks måneder om hun får forlovelsesvisum og gifter seg med meg innen de seks månedene. Det er mulig å få oppholdstillatelse på annet vis, men det er litt komplisert.

For å få opphold i lengre tid enn seks måneder må dere enten gifte dere og søke familiegjenforening eller søke om familiegjenforening som samboere.

Lenke til kommentar

Beklager, er en stund siden jeg sjekket dette. Mente det var åtte år, men syv år stemmer nok.

Hun får opphold i tre måneder uten visum og seks måneder om vi gifter oss. For å få opphold lengre må vi søke om familiegjennforening, og det er nok vanskelig om vi ikke er gift.

Hun kan teoretisk få opphold uten å være gift, men bare om hun har arbeids- og oppholdtillatelse her på annet vis. Det kan f.eks være via jobb, studie og så videre.

Lenke til kommentar
Beklager, er en stund siden jeg sjekket dette. Mente det var åtte år, men syv år stemmer nok.

Hun får opphold i tre måneder uten visum og seks måneder om vi gifter oss. For å få opphold lengre må vi søke om familiegjennforening, og det er nok vanskelig om vi ikke er gift.

Hun kan teoretisk få opphold uten å være gift, men bare om hun har arbeids- og oppholdtillatelse her på annet vis. Det kan f.eks være via jobb, studie og så videre.

Vilkåret for å få opphold på familiegjenforeningsgrunnlag som samboer må være enten at dere har eller venter barn, eller at dere har et 'etablert samliv' (samboere i minst to år), eller at det foreligger varige ekteskapshindringer (f.eks. at en av dere er katolikk med ektefelle i live).

Lenke til kommentar

Tja, vi har ikke barn sammen, hun kan av medisinske årsaker ikke få flere barn, vi har aldri bodd sammen og det er ingenting i veien for å gifte oss bortsatt fra at hun er litt skeptisk fremdeles. Det blir nok giftermål når vi til slutt flytter sammen, men jeg har det ikke travelt. Vi får nok resten av fremtiden sammen uansett, så hvorfor stresse? ;)

(Men dette begynner vel å bli litt vel mye avsporing av tråden. Beklager.)

Edit: Personlig skjønner jeg ikke helt det siste du sa. Kan vi være samboere om hun er katolikk og ektemannen hennes er i live? Dvs mens hun fortsatt er gift? Syke lover... :p

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar
Vilkåret for å få opphold på familiegjenforeningsgrunnlag som samboer må være enten at dere har eller venter barn, eller at dere har et 'etablert samliv' (samboere i minst to år), eller at det foreligger varige ekteskapshindringer (f.eks. at en av dere er katolikk med ektefelle i live).

Det siste stemmer ikke helt. UDI gir ikke oppholdstillatelse etter denne lovgivningen pga. rundskriv om bigami.

Så egentlig burde vel denne loven fjernes, eller så følger ikke UDI norsk lov.

Barn som er født av norsk og utenlandsk statsborger kan ha dobbelt statsborgerskap til de er 18 år.

Endret av obergeru
Lenke til kommentar

Det siste stemmer ikke helt. UDI gir ikke oppholdstillatelse etter denne lovgivningen pga. rundskriv om bigami.

Så egentlig burde vel denne loven fjernes, eller så følger ikke UDI norsk lov.

Det er mye rart UDI følger og ikke følger, min post var en rask gjennomgang av det som fremgår på UDIRegelverk.no :)

(Bigami gjelder for øvrig de som er gift med to personer -- bestemmelsen gjelder en person som ikke har mulighet til å få skilsmisse i hjemlandet, men som er reelt skilt)

Barn som er født av norsk og utenlandsk statsborger kan ha dobbelt statsborgerskap til de er 18 år.

De kan vel strengt tatt ha det hele livet.

Lenke til kommentar

Her er en morsom tanke. En person har en dansk og en amerikansk forelder, og ergo er han både dansk og amerikansk statsborger. Han møter en dame som har en svensk og en engelsk forelder, så hun er både svensk og engelsk statsborger. De bor for tiden i Norge, men ingen av dem er norske statsborgere. Hvilket statsborgerskap får ungen?

Lenke til kommentar
Her er en morsom tanke. En person har en dansk og en amerikansk forelder, og ergo er han både dansk og amerikansk statsborger. Han møter en dame som har en svensk og en engelsk forelder, så hun er både svensk og engelsk statsborger. De bor for tiden i Norge, men ingen av dem er norske statsborgere. Hvilket statsborgerskap får ungen?

Ungen får dansk og svensk statsborgerskap, og kan kreve amerikansk (ved søknad) og engelsk (grandfather clause).

Ungen får ikke norsk statsborgerskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...