Jada-jada Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) LG lovet fullstendig sort i år men ser ikke ut som de holder dette selv om det har blitt mye bedre og sammenlignes med Panasonic PZ800 på sortnivå. Blir nok alikevel en knallskjerm i følge denne testen og pris er som alltid gode på LG rundt 16,500,- skal 50 tommern koste og rundt 25,000,- i 60 når den kommer til Norge i April. http://www.prylportalen.se/artikel/test_pl...160226-798.html Endret 29. mars 2009 av Jada-jada Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Åre er da ikke omme enda da, kan jo komme med nye tver som gir helt sort. Selv om jeg tviler da. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 23. april 2009 Forfatter Del Skrevet 23. april 2009 Åre er da ikke omme enda da, kan jo komme med nye tver som gir helt sort. Selv om jeg tviler da. http://www.nettavisen.no/it/article2609364.ece Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 (endret) PS8000 har vert i norge en liten stund. Det mest interessante med denne skjermen er egentlig THX-modusen. THX modusen synes jeg var svært bra. Farger hadde en flott men naturlig sprut og det var en fin dynamikk i bildet. Virker også om om denne skjermen er utrolig oppegående på skalering. Den største skuffelsen er som sakt sortnivået. Da jeg så den hang den rett ved siden av PG6000. Mot PG6000 var den en god oppgradering på alle områder, spesielt sortnivå var merkbart bedre/dypere. Men etter hva LG har lovet før de siste lanseringene synes jeg dette rett og slett ikke var nok. Med et dypere sortnivå hadde denne nesten vert på Pioneer-nivå. Det litt for lave sortnivået stjeler rett og slett litt for mye dynamikk fra bildet - spesielt i lysere rom. TVen har (sammen med PQ6000) er fint design, men jeg skulle likt å se dem lage ramma litt smalere. Trodde nesten de lærte det fra LG6000, selv om det ikke er så ekstremt da . No-frame designet har også visse ulemper. Avstanden mellom de to glassplatene er relativt stor sammenlknet med normale rammeløsninger, så doble bilder blir igrunnen veldig fort synlig. I normale sitteavstander bør ikke dette bli et for stort problem da. Ble også litt skuffet over fjernkontrollen. Toppmodellen fortjener noe litt mer eksklusivt enn den standard sorte plast-fjernkomtrollen fra LG. Hadde på forhånd sett to stilige fjernkontroller i den svenske testen av PS8000. Hvor ble det av disse? Ellers kan det nevnes oppdaterte menyer, med godt utvidede justeringsmuligheter. Denne skjermen er vel også ISF-sertifisert? La også merke til at den hadde Bluetooth, og forøvrig alt av tilkoblinger en kan forvente i denne klassen. Endret 23. april 2009 av chrlod Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Åre er da ikke omme enda da, kan jo komme med nye tver som gir helt sort. Selv om jeg tviler da. http://www.nettavisen.no/it/article2609364.ece Jeg tviler på at disse skjermene dreper plasma selv om de kommer til å tygge til seg en del av markedet. I allefall når prisene på LED stabiliserer seg. Nøkkelordet er nemlig oppdateringsfrekvensen på 240HZ som andre interpoleringsfunksjoner skaper videoeffekten som film elskere rett og slett ikke liker. Plasma vil fremdeles ha mer dynamikk og ikke minst et mer kinoaktig bilde. PS serien til LG virker veldig lovende og opplevelsen man får av sortnivået i en butikk gir ikke gode indikasjoner for hvor dypt sortnivået faktisk er. I en butikk ser som regel de fleste plasma skjermer meget blasse ut på grunn av flomlyset som er i butikken. Plasmaskjermer lider under dette... Den eneste plasmaskjermen jeg har sett som ser lovende ut i butikken er Panasonics nye G10 modell som har doblet lysutbytte fra de forrige generasjonene og da oppleves sort i butikken som veldig sort. Denne skjermen skal vistnok være nærmest imun mot innbrenninger og i tillegg ha nærmest null input lag som burde friste en og annen dedikert gamer der ute. Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Her ser det ut som nettavisen ikke helt har gjort leksa si. 240 Hz, stemmer hvirkelig det for Europa? 240 Hz er så vidt meg bekjent ment for interpolering av NTSC signaler da det gir en firedobbling av deres 60 Hz-kilder. For oss i Europa, som bruker PAL, er det firedobbling av våre 50 Hz-kilder som gjelder, altså 200 Hz. Her er LG heller ikke først. Sony var vel først med fjordårets Z4500-serie. Alt tyder på at også Samsung får på plass en 8000-serie før LH9000 er klar for markedet. Om vi tenker raskest mulig oppdateringsfrekvens er det årets plasmamodeller (PQ, PS, G10 osv.) med 600 Hz sub-field som gjelder. Det har i det store og hele minket mer og mer på plasmaskjermene, så jeg er ikke overrasket om LED er den gimmmiken som tar det siste kvelertaket på plasmaene. LED har allerede skaffet seg er sterkt markedsnavn, og jeg tror faktisk mange feilaktig blander med OLED. Men vi får selvfølgelig håpe plasma varer mye lenger. Alle er jo tjent med så mange konkurrerende teknologier som mulig. Når jeg først så PS8000 var det ikke i et butikklokale. Jeg fikk sett den både med normal, og dempet belysning. Som dere sikkert har fått med dere til nå er jeg utrolig opptatt av nettopp sortnivå. For all del må jeg si PS8000 leverer et sortnivå som er godkjent, og som jeg faktisk kunne levd fint med. Sammenliknet med Pioneer mangler dereimot den siste smellen som skaper den fantastiske dynamikken jeg nå har blitt så godt vandt med. Spesielt i dagsbelysning er forskjellene godt tilstede. Panasonics G10 har jeg ikke sett, men det er definitivt en modell jeg gleder meg til å få fikle med. En ting at lysstyrken har doblet seg og energiforbruket har gått ned, men etter hva jeg ser av HDTVtest skal også sortnivået være rimelig bra. Det skal matche Pioneers entry level G8. Noe som vel igjen betyr hakket hvassere enn PS8000? Hører også mye bra om Samsungs kommende B866 plasma. Den føyer seg inn i rekken av Samsungs flis-TVer, og lover også bra sortnivå. Dette ble altså ikke et så kjedelig plasma-år som fryktet. Pioneers bortgang blir nok heller ikke så stor. Mange kapitalsterke produsenter hinter til at de vil ha markedsposisjonen til Pioneer (alle overnevnte). Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 200hz er helt riktig... Rent visuelt så ser det nok ikke så annerledes ut enn 100hz, men det har en del å si for "motion resolution". Personlig er jeg ingen stor fan av systemet da det stort sett egner seg til Pixar og andre 3D filmer. Samsung kommer i så måte med det mest spennende systemet hvor man har flere justeringsmuligheter på interpoleringen slik at man trolig kan justere bort den litt "glisne" videoeffekten. G10 får veldig blandede kritikker, men det virker som den er bra på det som gjelder og 600hz motion drive er vistnok heller ikke nødvendig siden tv takler bevegelser smertefritt uten at dette er skrudd på. Til sport og fotball kan det allikevel være artig å bruke systemet. På plasma er interpoelering et valg man uansett ikke trenger. På LCD er det i mine øyne en nødvendighet... Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 (endret) Enig i at interpolering er mer nyttig på LCD enn plasma, men det er viktig å huske på at det er konstruert med forskjellige hensikter. 100 Hz ble introdusert til plasma mye av samme grunn til at det ble implementert på CRT, nemlig forhindre flimring. 600 Hz sub-field motion drive er så vidt meg bekjent en teknikk som gjør at skjermen "blinker" i 600 Hz. 600 er felles faktor for både 24, 50 og 60 Hz, og dermed en svært allsidig frekvens. Resultatet av en så høy frekvens er en betydelig reduksjon i fosfor lag. Jeg må si meg enig i at jeg ikke liker interpolering på LCD. Interpolering fram til i dag ødelegger alt av filmmateriale for meg - til og med tegnefilmer. Da synes jeg faktisk 24 Hz nykkingen er mye bedre å leve med. Samsung sitt nye system er et ganialt prinsipp, og gjør interpolering brukbart. Jeg har ikke sett nok på systemet til å avgjøre om det er noe jeg ville brukt selv, men så langt virker det bra. "Blinkingen" jeg snakket om ang 600 Hz er visst vesentlig for motion resolution. Samsung har en funksjon kalt LED motion plus, som gir 1080p motion resolution. Deres 7-serie (fra 2008) var faktisk første Tv til å oppnå dette. Det er visst også et system hvor LEDene blinker. Jeg tipper Sony har gjort noe liknende med sin Z4500, og at det heller er dette enn selve interpoleringen som gir den 1080p motion resolution. Endret 23. april 2009 av chrlod Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 (endret) Jeg trodde 600hz systemet til Panasonic var en videre utvikling av Intelligent Frame Creation og at det ga den litt underlige "videoeffekten" som man ser på PZ85? 100hz har nemlig G10 serien i tillegg siden den fungerer som du sier, til å redusere flimring. Det ble en del snakk rundt dette på fjorårets modeller siden Panasonic ga intrykk av at dette var interpolering på lik linje med LCD 100hz. Hvis jeg skrur den av på min PX80 så skjer det ikke noe med bevegelsene, men det flimrer som et uvær. Hvorfor man i det hele tatt skal kunne skru av 100hz på denne modellen forstår jeg virkelig ikke. På CRT hadde man riktignok 100hz mot flimring, men man brukte også interpolering for myke bevegelser. Philips benyttet Digital Natural Motion som ga akkurat den samme "effekten" som 100hz LCD. En talsmann for Philips sa vel en gang at med Pixel + og DNM så trengte man ikke HD tv:). Loewe hadde det beste av disse systemene siden det ikke benyttet seg for mye av "smooth motion". Det myket opp bevegelsene uten i stor grad å påvirke teksturen i bildet. Min Aventos står fremdeles på soverommet og den har uten tvil et av de beste bildene jeg har sett på en tv. Jeg ser frem til å få teste Samsung sitt nye system, men jeg har enda ikke vært i en butikk hvor jeg har fått lov til å stille på tv-en slik jeg selv ønsker. De modellene jeg har sett på later til å ha stilt dette mer eller mindre på maks... Endret 24. april 2009 av Bava Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå