Svinks Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Jeg fikk nylig en telefon fra Synovate om jeg ville være med på en spørreundersøkelse på internett for RiksTV. Jeg svarte ja, og oppga epostadressen så de kunne sende meg link til epost-undersøkelsen. Er det andre her som har deltatt, og har synspunkter på hva de spør om og ikke spør om? Her er utdrag fra mailen jeg fikk: Du ble nylig invitert til å delta i en undersøkelse for en av landets størsteTV-leverandør RiksTV. Denne undersøkelsen vil gi vår oppdragsgiver verdifull informasjon til å utvikle bedre tjenester og service til sine kunder. Alle tilbakemeldinger er verdifulle og det er derfor svært viktig at vi får svar fra alle som deltar i undersøkelsen. Din deltagelse verdsettes høyt og vi håper derfor at du kan ta deg ca. 7-8 minutter til å fylle ut vedlagte spørreskjema. Så klikket jeg meg til spørreskjemaet. Der var spørsmål om man var Rikspakke-kunde eller bare enkeltkanaler, om man hadde andre TV-leverandører i tillegg til RiksTV, om man brukte RiksTV på husstandens hoved-TV i stua eller andre steder, hvor mange timer TV man ser om dagen, hvor mange personer man var i husstanden, og samlet inntekt etc. Deretter var det vel spørsmål om hvor godt man likte og om man i det hele tatt så på de kanalene man hadde tilgang til - i midt tilfelle NRK 1/2/3/super, TV2, Frikanalen og lokal-TV, da jeg hadde valgt enkeltkanaler og ikke Rikspakke på tidligere spørsmål. Neste punkt var om lokal-TV. Hvilken lokal-TV-stasjon har man tilgang til, hvis man har tilgang til lokal-TV? Ønsker man tilgang til lokal-TV fra andre landsdeler? Er man villig til å betale for lokal-TV, 20 eller 30 kr måneden? Så kom en oppramsing av drøssevis TV-kanaler, kryss av om disse er interessante eller ikke. Det startet vel med Adult Channel og Al Jazeera. Og var en skjerm full av all mulig slags TV-kanaler som per i dag ikke er distribuert i bakkenettet - Rikspakke-kanalene var ikke med, så det var ikke mulig å si noe om sin interesse for f.eks. TV3 kontra RTL og History Channel. Dette oppsummerer vel noenlunde hva det ble spurt om, etter hukommelsen. Det som overrasket meg mest var hva det ikke ble spurt om: - Det ble ikke spurt om man var villig til å betale for TV2 eller hva man er villig til å betale for TV2 eller en pakke av TV2s kanaler. Dette er en høyst aktuell problemstilling fra årsskiftet. - Det ble ikke spurt om man var interessert i å kunne velge mellom forskjellige kanalpakker og kanskje tilogmed enkeltkanaler a la carte, og hva man evt var interessert i å betale for enkeltkanaler. Vi vet at RiksTV mener Rikspakken er best for oss, men tatt i betraktning at bl.a. poller i VG viser at kundene i stor grad ønsker fritt kanalvalg, er det rart at de ikke tar med dette, når de har muligheten til å spørre sine kunder med spørsmål de kan vinkle slik de selv vil. - Det undrer meg at de spør meg som enkeltkanalkunde (i praksis en og en kvart kanal, TV2 og Frikanalen) om jeg er interssert i 40-50 obskure kanaler som Adult Channel og Al Jazeera, men ikke spør meg om hvilken interesse jeg har for de forskjellige kanalene som i dag er i Rikspakken. Det er en grunn til at jeg ikke har valgt Rikspakken, er de ikke interessert i om det skyldes sammensetningen av kanaler i pakken, prisen på pakken, eller min interesse for å se TV generelt? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Jeg antar Riks TV vil lansere noen flere kanaler nå som analoge nettet stenges totalt senere i år, da er det tilgang til mer båndbredde. Vedrørende Tv2 så er dette et ganske greit svar på det, det blir betalingskanal og man må betale for å se det etter at 2009 er over. Er Riks- TV kyniske, oppretter de ikke eget Tv2 abbonement og tvinger kundene sine inn på den minste pakken. Billigste tilbudet hvis du vil ha Tv2 da er nok Canal Digital parabol. Har man noen flere hoder på den tallerkenen, får man inn gratiskanaler fra astra og sirius også. Uansett mener jeg at Riks- Tv er dødfødt prosjekt, og at man har gitt Riks- Tv monopolstilling fra dag 1 er enda mer dødfødt. I sverige har de full konkurranse, og der sender de til og med Free to air kanaler som ikke er statlig (les annet enn SVT). Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Det frigjøres en del båndbredde ja, men det er ennå ikke avgjort om rikstv vil få tilgang til dette, eller om en ny konsesjon skal utlyses. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Hvis jeg ikke husker feil så blir det to ledige muxer, slik at man får totalt 5 muxer. Skal man sende HDTV over bakkenettet, betyr dette at man vil spise ganske stort av de to muxene, jeg antar at ihvertfall NrK vil få tilgang til å sende HDTV. NTV som eier og driver bakkenettet, vil ikke ha konkurranse og kjemper med nebb og klør for ikke å få inn noen konkurrenter til Riks- TV. Det gikk spekulasjoner om at de ville kun utlyse en halv mux, men om de får lov er en annen ting. Men vi får se, det kan uansett ikke skje noe for tidligst 2. des. fordi bakkenettet er nedstengt 1. des. Men en slik undersøkelse viser uansett bare at Riks- TV leker med tanken om å punlisere flere kanaler. Lenke til kommentar
Bobben1 Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 (endret) NTV som eier og driver bakkenettet, vil ikke ha konkurranse og kjemper med nebb og klør for ikke å få inn noen konkurrenter til Riks- TV. Det gikk spekulasjoner om at de ville kun utlyse en halv mux, men om de får lov er en annen ting. Men vi får se, det kan uansett ikke skje noe for tidligst 2. des. fordi bakkenettet er nedstengt 1. des. Men en slik undersøkelse viser uansett bare at Riks- TV leker med tanken om å punlisere flere kanaler. Det er allerede to operatører i bakkenettet og den ene operatøren (NRK) har vel ca. en halv mux tipper jeg så den andre operatøren (RiksTV) har ca. 2.5 mux. Det er ikke plass til HDTV i bakkenettet nå og det vil bli sannsynligvis bli mye dårligere plass til HDTV senere dersom NTV skal dele ut like mye kapasitet til en ny operatør som til Riks-tv. Dette vil være tidenes gavepakke til konkurrerende nettverk via parabol, kabeltv og iptv. Ingen av RiksTVs(og bakkenettets) konkurrenter vil ha noen problemer med å sende et stort antall HDTV kanaler. Via parabol, kabeltv og iptv så det antagelig i praksis ingen begresning på antall HD kanaler. Det vil totalt være 5 muxer etter analog slukking pluss et ekstra mux i noen av de store byene. Det er plass til enda flere muxer utenfor "NTV båndet" som ville gjort HDTV i bakkenettet mer realistisk men disse frekvensene vil antagelig gå til mobilt bredbånd, mobiltv eller mobiltelefoni osv. Bruksretten til disse frekvensene skal sannsynligvis auksjoneres bort i en teknoliginøytral auksjon. http://no.wikipedia.org/wiki/Digital_dividende Endret 15. april 2009 av Bobben1 Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 15. april 2009 Forfatter Del Skrevet 15. april 2009 Det er allerede to operatører i bakkenettet og den ene operatøren (NRK) har vel ca. en halv mux tipper jeg så den andre operatøren (RiksTV) har ca. 2.5 mux. Det er ikke plass til HDTV i bakkenettet nå og det vil bli sannsynligvis bli mye dårligere plass til HDTV senere dersom NTV skal dele ut like mye kapasitet til en ny operatør som til Riks-tv. Strengt tatt trenger vel ikke hver operatør hver sine komplette muxer, da de for en stor del kommer til å selge de samme kanalene? NTV står for den tekniske distribueringen av alt sammen, mens RiksTV og eventuell(e) konkurrerende distributør(er) sørger for å styre pengestrømmen mellom seg, TV-selskaper og seerne i henhold til hvilken pakke eller hvilke programmer seerne har, utfra hvaslags abonnement de har og hvilket kort man har i dekoderen sin? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 4. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2009 Det som overrasket meg mest var hva det ikke ble spurt om:- Det ble ikke spurt om man var villig til å betale for TV2 eller hva man er villig til å betale for TV2 eller en pakke av TV2s kanaler. Dette er en høyst aktuell problemstilling fra årsskiftet. - Det ble ikke spurt om man var interessert i å kunne velge mellom forskjellige kanalpakker og kanskje tilogmed enkeltkanaler a la carte, og hva man evt var interessert i å betale for enkeltkanaler. Nå kom det en mail med en runde to av denne spørreundersøkelsen, og nå stilte de spørsmålene jeg savnet sist: Her spørres det rett ut om man er interessert i å velge "full flex" med fritt valg av enkeltkanaler, TV2-pakke, Rikspakke, bare NRK, eller bytte leverandør. Og de gjentar dette spørsmålet for flere forskjellige prisscenarier, noen med dyr nettleie og billige enkeltkanaler, og noen med dyr kanalpris og samme pris som en kanal i nettleie (som vel er et mer saklig navn på kortavgift). Dessuten har de alternativer der TV2 hovedkanalen er priset dyrere enn de andre kanalene, og alternativer der alle kanalene koster det samme. Velger man enkeltkanaler (full flex) viser neste skjermbilde at man kan velge og vrake i disse kanalene: Mot slutten kommer en morsom prisliste der man får lov til å fylle ut hva man er villig til å betale for hver enkelt av disse kanalene, samt en skjerm der man blir spurt om hva man vil betale for en TV2-pakke (TV2, Zebra, filmkanal, nyhetskanal). Dette blir spennende. Vil jeg å lov til å velge kanaler fritt for 10-20 kr mot å betale en nettleie på 100-120 kr? I alle fall er dette et scenario de skisserer, som jeg godt kan tenke meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå