Gå til innhold

Sperre for innsyn og tilgang til mapper på USB-minne

Moskus

Anbefalte innlegg

Finnes det et slikt program?

Det slo meg at jeg, som alltid har USB-minnepennen i lomma, burde sperre enkelte mapper slik at de ikke kommer på avveie. Jeg er ellers ikke så redd for at de får tilgang til musikk og film, etc, men et par mapper med dokumenter og beregninger bør helst ikke komme i uvedkommendes hender.

Forslag mottas med takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, man må manuelt dekryptere det innholdet man skal ha tilgang til(i tilfellet med USB minnepinne så kan man få til automount slik at innholdet dekrypteres eller spør etter passord når du kobler til enheten).

Kryptert innhold kan dermed skjules som tilfeldig data i blandt 100+++ filer. Og du kan for eks bruke hvilken som helst fil som nøkkel(bilde av en stein for eks, eller du som synger "se min kjole"). Mao vil både nøkkel og data se ut som urelevant data og vekker dermed ikke oppmerksomhet. I tillegg vil ikke dataene som er kryptert kunne gjennkjennes som ei TrueCrypt fil uten å vite det på forhånd og ikke minst ha nøkkelen.

Lenke til kommentar

TrueCrypt kan også kjøres fra minnepennen så du drar rett og slett den krypterte filen inn i TC vinduet og skriver inn passord (i tillegg til å lete frem en eventuell nøkkelfil) og den mountes som egen partisjon. Deretter kan du bare dra filer du vil beskytte inn i den, når du er ferdig "unmounter" du partisjonen og filene dine er sikre som få. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...