Oegly Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Siden det er et ord jeg kommer til å bruke mye i nær fremtid, lurer jeg på hva som er korrekt skrivemåte av ordet. I tittelen skrev jeg for sikkerhets skyld alt i ett ord. Problemet er nettopp at "iPod" er et særnavn, og at det i tillegg har en stor bokstav inne i selve ordet. Jeg har kommet meg frem til noen mulige skrivemåter, og er usikker på hvilken som er rett. "Snikipodisering" - Alt i ett eneste ord, og ingen mellomrom eller bindestreker. Her blir det hele et begrep som ikke tar hensyn til at "iPod" er et særnavn. "SnikiPodisering" - Samme som ovenfor, men den store P-en er beholdt. "Snik-iPod-isering" - To bindestreker, som er slik særnavn oftest settes sammen med andre ord. Ser dessverre veldig uryddig ut. "Snik-iPodisering" - En bindestrek og stor P. Jeg har en vag følelse av at dette er riktig, uten at jeg kan komme med en god grunn. Beklager for all skaden jeg har påført dere med denne språkmishandlingen. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Jeg har egentlig ingen anelse, men jeg ville skrevet "snikipodisering", slik det uttales. Hvorfor og hva skal du bruke dette ordet til? Kommer jeg til å se noen overskrifter? Lenke til kommentar
marcusss Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Ville gått for variant nr.1. Vi skriver jo "snikislamisering", selv om Islam er navnet på en religion. Lenke til kommentar
Mad Esc Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 # 4. Jeg forsto ikke hva snikipodisering skulle bety. Med Snik-iPodisering ser man at det er snakk om iPod. hadde du ikke brukt stor p hadde det vært vanskelig å se hva det skulle bety. Det er også sånn man uttaler det. Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 #1 virker intuitivt mest "korrekt", men ville nok likevel gått for #4 i de fleste tilfeller (språk er til for å kommunisere, og "snik-iPodisering" krever nok mindre av hjernebarken for at poenget skal oppfattes). Lenke til kommentar
Oegly Skrevet 2. april 2009 Forfatter Del Skrevet 2. april 2009 Hvorfor og hva skal du bruke dette ordet til? Kommer jeg til å se noen overskrifter? Hvem vet om det kommer overskrifter? Så langt er ambisjonene til en Facebook-gruppe. Jeg gikk for "snikipodisering". En bekjent nevnte at dette ordet ikke anerkjenner "iPod" som er særnavn, noe som jeg falt for. Det er gode argumenter for #4, men siden jeg allerede har lagd gruppen blir det litt meningsløst å endre navn nå. Lenke til kommentar
Lolla Palooza Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Du har valgt helt riktig. Snikipodisering, snik-ipodisering og snik-iPod-isering er de gangbare alternativene, men det siste ser jo bare helt teit ut. (Islam skrives forresten med liten i, marcusss.) Lenke til kommentar
MRN Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 HW ville sikkert/vil sikkert at vi skal skrive alterntiv 1. Og for all del, det er sikkert også det riktige. Men jeg hadde gått for alternativ 4. Rett og slett fordi det ordet var nytt, lite bruk og uvant. Altså burde man bruke bindestrek. Så, jeg går for alternativ 4 Alt. 2 og 3 er bare feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå