Gå til innhold

Får ikke bort støv (eller noe..) fra D40..

Anbefalte innlegg

Hei

Se på dette bildet, spesielt borte mot høyre:

DSC_0003.jpg

Dette er utrolig irriterende og passer dårlig på mange bilder ;P

Jeg ser en veldig klar prikk, og 2 litt mindre klare...

Noen som vet hvordan jeg får fjernet dette? Har prøvd å bruke sånn luft, og fikk bort noe, men det ble ikke noe forskjell på bildene :no:

Jeg har ikke så mye peiling på dette, og har sett på de guidene men skjønner jo ingenting :ermm:

Takker så mye for hjelp!

edit:

glemte selvfølgelig å legge med bilde da :innocent:

edit 2:

ja, det er på kameraet et sted det er, for har prøvd med både 55mm og 200mm objektivene, og det kommer på alle bildene...

Endret av AndyTheMaaan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke glem å blåse bort støv fra speil og insiden av kamerahuset også, når speilet flipper opp/ned så flyttes eventuelt støv rett inn på sensoren. Blåser man ut støv av kamerahus med jevne mellomrom (helst hver gang man skifter objektiv) så slipper man veldig mye av støvproblematikken.

Lenke til kommentar

Helt riktig gjettet. Du får får både sensorswab og sensorrenseveske i fotobutikkene. Husk å kjøp riktig sensorswab (avhengig av sensorbrikkens størrelse).

Her er eksempel på sensorswaps for 1.5/1.6 crop sensorbrikker: http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=37920

EDIT:

Og en link som viser både swabs og renseveske:

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=11299

Endret av PerB
Lenke til kommentar
D40 ble (blir?) i stor grad solgt med gratis "check and clean" i 3 år ..

Dette er avhengig av salgsavatle i enkeltbutikker. Noen selger dett inkludert i kameraprisen, andre tar det som tillegg. uansett prisen med check and clean (begrenset antall ganger over tre år) medfører at kameraet blir dyrere.

Noe annet er at mange forretninger selger rens som egen tjeneste. Trådstarter får høre i en lokal fotobutikk.

Lenke til kommentar

Ja, da var jeg innom fotobutikken i går.. De hadde en spesiell fille eller hva det nå enn var for noe - kosta nesten 500,- tror jeg, og den kunne jeg bruke 4 ganger.

Eller så kunne de gjøre det for meg og det kosta da nesten 700,-, for en gang..

Men kom hjem så ble jeg fortalt hvordan jeg kunne åpne opp slik at jeg så sensoren - gjorde det (tok av objektiv, satte kameraet på lang lukkertid og trykka på utløserknappen) så blåste jeg forsiktig med sånn luft på boks og den verste flekken ble borte

Takker for hjelpa iallfall!

:)

Lenke til kommentar
Da må jeg nesten få spørre åssen jeg får gjort det du sier? :)

I setup-menyen har du et valg, "Mirror lock-up" som er ment for når du skal fjerne støv fra sensoren. Velg det, trykk ned utløseren og speilet går opp. Når du er ferdig slår du kameraet av og på igjen, så er alt som normalt.

Vil anbefale å kjøpe en øreskyllepumpe på apoteket til å blåse av sensoren, den koster ca 70,- kroner der. Mye sunnere for objektiv og sensor enn høytrykk på boks, og enklere å ha med.

Lenke til kommentar
finner ingenting hvor det står "Mirror lock-up" (eller lignende) i menyen

Hm, man kan jo styre gankse mye hvordan menyene framstår, så det kan godt hende jeg har den i menyen fordi jeg har valgt å få den vist.

Ja gitt. Hvis jeg under CSM/Setup menu velger "Simple" så forsvinner "Mirror lock-up". Velger jeg "Full" så kommer den fram igjen. Jeg har "Custom", og har huket av på alt jeg vil ha tilgjengelig, og droppet noen jeg ikke ønsker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...