lnasm Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) Hei Se på dette bildet, spesielt borte mot høyre: Dette er utrolig irriterende og passer dårlig på mange bilder ;P Jeg ser en veldig klar prikk, og 2 litt mindre klare... Noen som vet hvordan jeg får fjernet dette? Har prøvd å bruke sånn luft, og fikk bort noe, men det ble ikke noe forskjell på bildene Jeg har ikke så mye peiling på dette, og har sett på de guidene men skjønner jo ingenting Takker så mye for hjelp! edit: glemte selvfølgelig å legge med bilde da edit 2: ja, det er på kameraet et sted det er, for har prøvd med både 55mm og 200mm objektivene, og det kommer på alle bildene... Endret 29. mars 2009 av AndyTheMaaan Lenke til kommentar
Acurus Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Jeg har aldrig prøvd å rense sensoren min, men i denne tråden var det endel diskusjon rundt emne. Kanskje du kan få noen ideer der. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=934168 Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) Husk at høyre på bilde er venstre på sensor, og oppe på bilde er ned nede på sensor Endret 29. mars 2009 av von-schnellfahrer Lenke til kommentar
TGB Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Ikke glem å blåse bort støv fra speil og insiden av kamerahuset også, når speilet flipper opp/ned så flyttes eventuelt støv rett inn på sensoren. Blåser man ut støv av kamerahus med jevne mellomrom (helst hver gang man skifter objektiv) så slipper man veldig mye av støvproblematikken. Lenke til kommentar
lnasm Skrevet 31. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2009 Takker for svar, men høres ut som at det trygt å bruke en Q-tips hvis man er forsiktig.. Tør jeg ta sjansen på det?? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Ikke bruk Q-tips. De etterlater lo samt at pinnen i midten kan skade sensor. Bruk heller sensorswabs (laget for dette formålet) og egen renseveske (også laget for formålet). Lenke til kommentar
lnasm Skrevet 31. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2009 Og det får jeg kjøpt på en fotobutikk da eller? Og vet du sånn ca pris? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 (endret) Helt riktig gjettet. Du får får både sensorswab og sensorrenseveske i fotobutikkene. Husk å kjøp riktig sensorswab (avhengig av sensorbrikkens størrelse). Her er eksempel på sensorswaps for 1.5/1.6 crop sensorbrikker: http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=37920 EDIT: Og en link som viser både swabs og renseveske: http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=11299 Endret 31. mars 2009 av PerB Lenke til kommentar
lnasm Skrevet 1. april 2009 Forfatter Del Skrevet 1. april 2009 Hmm, jaja, detta får bare være tror jeg, for har ikke penger til det der Lenke til kommentar
GunnarDa Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Hmm, jaja, detta får bare være tror jeg, for har ikke penger til det der D40 ble (blir?) i stor grad solgt med gratis "check and clean" i 3 år .. har du ikke mulighet til å benytte dette? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 D40 ble (blir?) i stor grad solgt med gratis "check and clean" i 3 år .. Dette er avhengig av salgsavatle i enkeltbutikker. Noen selger dett inkludert i kameraprisen, andre tar det som tillegg. uansett prisen med check and clean (begrenset antall ganger over tre år) medfører at kameraet blir dyrere. Noe annet er at mange forretninger selger rens som egen tjeneste. Trådstarter får høre i en lokal fotobutikk. Lenke til kommentar
lnasm Skrevet 1. april 2009 Forfatter Del Skrevet 1. april 2009 Hmm, ja, tror jeg må det Per, så får får jeg håpe på at jeg får til noe ikke alt for dyrt Lenke til kommentar
annesimba Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 (endret) . Endret 2. april 2009 av annesimba Lenke til kommentar
lnasm Skrevet 8. april 2009 Forfatter Del Skrevet 8. april 2009 Ja, da var jeg innom fotobutikken i går.. De hadde en spesiell fille eller hva det nå enn var for noe - kosta nesten 500,- tror jeg, og den kunne jeg bruke 4 ganger. Eller så kunne de gjøre det for meg og det kosta da nesten 700,-, for en gang.. Men kom hjem så ble jeg fortalt hvordan jeg kunne åpne opp slik at jeg så sensoren - gjorde det (tok av objektiv, satte kameraet på lang lukkertid og trykka på utløserknappen) så blåste jeg forsiktig med sånn luft på boks og den verste flekken ble borte Takker for hjelpa iallfall! Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Til opplysning har D40 en slags speillås (jeg sier "slags," fordi den har begrenset bruksområde ifht. "ordentlig" speillås) som holder spilet oppe så lenge du vil - mer praktisk enn å bare bruke lang lukkertid, du vil overhodet ikke at speilet skal klaske ned når du har masse rensegreier inni kameraet. Lenke til kommentar
lnasm Skrevet 14. april 2009 Forfatter Del Skrevet 14. april 2009 Da må jeg nesten få spørre åssen jeg får gjort det du sier? Lenke til kommentar
kaian Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Da må jeg nesten få spørre åssen jeg får gjort det du sier? I setup-menyen har du et valg, "Mirror lock-up" som er ment for når du skal fjerne støv fra sensoren. Velg det, trykk ned utløseren og speilet går opp. Når du er ferdig slår du kameraet av og på igjen, så er alt som normalt. Vil anbefale å kjøpe en øreskyllepumpe på apoteket til å blåse av sensoren, den koster ca 70,- kroner der. Mye sunnere for objektiv og sensor enn høytrykk på boks, og enklere å ha med. Lenke til kommentar
lnasm Skrevet 14. april 2009 Forfatter Del Skrevet 14. april 2009 Takker for svar, men kall meg gjerne dum, men finner ingenting hvor det står "Mirror lock-up" (eller lignende) i menyen Lenke til kommentar
kaian Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 finner ingenting hvor det står "Mirror lock-up" (eller lignende) i menyen Hm, man kan jo styre gankse mye hvordan menyene framstår, så det kan godt hende jeg har den i menyen fordi jeg har valgt å få den vist. Ja gitt. Hvis jeg under CSM/Setup menu velger "Simple" så forsvinner "Mirror lock-up". Velger jeg "Full" så kommer den fram igjen. Jeg har "Custom", og har huket av på alt jeg vil ha tilgjengelig, og droppet noen jeg ikke ønsker. Lenke til kommentar
lnasm Skrevet 14. april 2009 Forfatter Del Skrevet 14. april 2009 Se der ja Så nå står den bare åpen helt til jeg slår av kameraet da? Tusen takk! Se der ja Så nå står den bare åpen helt til jeg slår av kameraet da? Tusen takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå