.Lagrange. Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Jeg vet det er mange surketryner her ute i Norges landstrakte land, men de får falle på sine egne misinformerte meninger. Earth Hour er en symbolsk handling som skal vise at KUN ved å skru av lyset i 60 minutter kan strømforbruket senkes, men MEST AV ALT er det den elektriske handlingen SOM VISES BEST. Skulle vi skrudd av kjøleskap og varmekabler, hadde det gitt noe inntrykk? Hadde det vistes? Nei. Når det var avklart; her er min observasjon. Jeg gikk ute med hund og venner under Earth Hour, etter vi hadde skrudd av alle lys hjemme hos oss selv - inkludert utelyset. Det var interessant å se hvor stor forskjellen var når kommunen skrudde av gatelysene, men generelt var oppmøtet ganske lusent. Eller, jeg skal ikke påstå det var lusent, men folk glemte noe vesentlig - UTELYSET. For skal en slik aksjon VISES, så må man huske på at det er UTENFRA ting vises! Jeg så masse folk som hadde skrudd av lysene, men glemt alt om verandalys, oppkjørselslys og utelys generelt. Du kan jo si at det egentlig ikke hadde noe å si, men jeg synes det. For Earth Hour gav meg en helt særegen opplevelse. Gatelysene var av. Folk gikk ut i gatene. Og folk ble helt annerledes! Vi snakket med folk! Folk var hyggelige, de sa hei i det man gikk forbi dem, vi snakket om strømforbruk og jeg ble direkte glad inni meg av å se alle foreldrene som hadde tatt barna ut for å se denne sjeldne hendelsen. Best av alt var at TEMPOET gikk ned. Og folk snudde hodene OPP, mot nattehimmelen. Vi hadde et nydelig vær, og stjernehimmelen man ellers ikke klarer se før du har kjørt langt ut av sentrumsområdet var synlig for hvermannsen i gata. Nordlyset gav oss tilogmed en dans, før lysene kom på igjen. For meg var nattehimmelen en nesten større opplevelse enn klima/strøm/utslipp-aksjonen. Og at folk forandret seg så mye bare av at gatelysene ble skrudd av. Jeg kan ikke tenke meg at det er et helt år til neste gang, jeg savner allerede følelsen av å gå ute uten å bli sett inn i hvitøyet. Lyset gjør noe med oss, og fratar oss nattehimmelen vår. Lysforurensing er et velså stort samfunnsproblem som mange andre ting per i dag, vil jeg påstå. Andre som opplevde det samme? Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Vi kjørte hjem fra mormor i går, da var det sånn periodevis, men mange steder var det ofte glemt å ta utelyset ja. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 [...] surketryner [...] misinformerte [...]Og folk ble helt annerledes! Vi snakket med folk! Folk var hyggelige, De oppførte seg altså ikke slik enkelte elementer har en tendens til å gjøre på forumet her? Bare komme med navnekalling og ikke bidra til temaet som diskuteres i tråden? Og folk snudde hodene OPP, mot nattehimmelen. Vi hadde et nydelig vær, og stjernehimmelen man ellers ikke klarer se før du har kjørt langt ut av sentrumsområdet var synlig for hvermannsen i gata. Nordlyset gav oss tilogmed en dans, før lysene kom på igjen.Dette kommer av at mange utelys er feilkonstruerte og sender masse lys rett opp. Vet at enkelte amatørastronomer har hatt aksjoner for lokalt å få byttet ut offentlig belysning med noe som lyser rett vei. Det blir gjerne også mindre strømforbruk da. Ellers er å se himmelen fra et øde ørkenområde en stor opplevelse. Jeg kunne til og med se satelitter som passerte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå