Gjest Slettet-PJ426FqLv6 Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Hei, jeg har et lite problem og jeg hadde tenkt og oppsøke lege. Men jeg vil ikke at foreldrene mine skal få vite det ? Er det mulig at jeg kan gå alene ? Eller må foreldrene få kontakt ? Lenke til kommentar
MSg Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Det er jo en sak mellom deg og legen din om hva som feiler deg, så fremt du ikke er ni.. Lenke til kommentar
Mademoiselle Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) Det er ofte slik, hvertfall når det er snakk om abortproblematikk, at legen vil gjøre en vurdering av situasjonen når barnet er mellom 12 og 16 år gammel. Hvor den eksakte grensen går for at du kan snakke med legen uten å være redd for at foreldrene blir blandet inn, er jeg ikke helt sikker på, men vil tro du er ganske trygg på at taushetsplikten overholdes når du er fylt 18. Men, med mindre det ikke er noe veldig alvorlig, slik som for eks. abort, så tror jeg ikke legen sier ifra videre til foreldrene dine om du er 12-16 år. Endret 29. mars 2009 av Mademoiselle Lenke til kommentar
neadii Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Legen kan vel si det til foreldra dine fram til du har fylt 16 år. Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Legen kan vel si det til foreldra dine fram til du har fylt 16 år. Det spørs hva det gjelder. P-piller er foreksempel er tricky tema om du er under 16, men det verste som kan skje er at legen nekter å gi deg piller hvis ikke foreldrene er opplyst. Legen vil aldri "hive" seg på telefonen for å ringe mamma hvis du ikke vil. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) Jeg kan ikke forstår hvorfor folk henger seg opp på p-piller nå trådstarteren har nicket "Espen". Således har legen tausthetsplikt nå det gjelder p-piller uansett alder. Det er opptil legen å vudere om det er forsvarlig å gi "et" barn p piller. Correct me, if i am wrong. Tausthetsplikt er kanskje litt misforstått, i dette tilfellet er det bedre å fokusere om Legen har "opplysningsplikt." Lege skal, opplyse foresatte eller andre instutisjoner, ved alvorlige problemer/tilfeller. Alvorlige problemer gjelder: Selvmordsforsøk, kreft, Seksuelt overførbare sykdommer, misbrukt (seksuelt), narkotika misbruk og voldtekt. Legen har taushetsplikt for alt annen enn de overnevnte. Endret 29. mars 2009 av Vaio Lenke til kommentar
Mademoiselle Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Jeg kan ikke forstår hvorfor folk henger seg opp på p-piller nå trådstarteren har nicket "Espen". Det kan lure seg mye rart bak et nicknavn, vet du;) Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Jeg kan ikke forstår hvorfor folk henger seg opp på p-piller nå trådstarteren har nicket "Espen". Således har legen tausthetsplikt nå det gjelder p-piller uansett alder. Det er opptil legen å vudere om det er forsvarlig å gi "et" barn p piller. Correct me, if i am wrong. Tausthetsplikt er kanskje litt misforstått, i dette tilfellet er det bedre å fokusere om Legen har "opplysningsplikt." Lege skal, opplyse foresatte eller andre instutisjoner, ved alvorlige problemer/tilfeller. Alvorlige problemer gjelder: Selvmordsforsøk, kreft, Seksuelt overførbare sykdommer, misbrukt (seksuelt), narkotika misbruk og voldtekt. Legen har taushetsplikt for alt annen enn de overnevnte. I Shall correct you :-) Fra helsepersonelloven: § 32. Opplysninger til sosialtjenesten [...] Uten hinder av taushetsplikt etter § 21 skal helsepersonell av eget tiltak gi opplysninger til sosialtjenesten, når det er grunn til å tro at en gravid kvinne misbruker rusmidler på en slik måte at det er overveiende sannsynlig at barnet vil bli født med skade, jf. lov om sosiale tjenester § 6-2a. [...] § 33. Opplysninger til barneverntjenesten [..] Uten hinder av taushetsplikt etter § 21 skal helsepersonell av eget tiltak gi opplysninger til barneverntjenesten når det er grunn til å tro at et barn blir mishandlet i hjemmet eller det foreligger andre former for alvorlig omsorgssvikt, jf. lov om barneverntjenester § 4-10, § 4-11 og § 4-12. Det samme gjelder når et barn har vist vedvarende og alvorlige atferdsvansker, jf. nevnte lov § 4-24. Som du ser Vaio, er det nok grunn til å TRO at et barn far ille for at man skal ta kontakt med barnevernet. Den der smørbrødlisten din om hva som regnes som alvorlige problemer skulle jeg gjerne ha sett en kilde til (du glemte alvorlig psykiatrisk sykdom). §§ 32-33 i helseperonslloven er ufravikelige til den grad at det ikke en gang er laget oppklarende forskrifter. Pasientrettighetsloven § 3-6 som gir pasienten rett til vern mot spredning av opplysninger har heller ikke forskrifter koblet til seg. Således er helsepersonells plikter styrende. Formålet er jo tross alt å verne om pasienten i lovenes § 1-1. I tillegg til dette har vi jo også smittevernloven § 2-3 som omhandler meldeplikt og tiltak. Til Espen J: Pasientrettslig myndighetsalder er 16 år, fra 16 år er taushetsplikten total når det gjelder helsehjelp. Imidlertid er tiltak som ikke regnes som helsehjelp men tiltak fra barnevern eller sosialtjeneste, meldepliktig frem til du er 18 år også etter 18 år hadde du vært kvinne og gravid rusmissbruker. Men, taushetsplikten hos helsepersonell begynner når du er 12, den stiger siden frem til du er 16. Avhengig av hva slags oppdagelser som gjøres hos legen, ref. Vaio sin liste over alvorlige problemer +++, blir det legens egen vurdering og skjønn som avgjør hva som skal skje videre. Det finnes ikke noen klare regler eller lover. Imidlertid må man sette pasientens autonomitet svært høyt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå