Gå til innhold

Grus i gullfiskbolle?


Anbefalte innlegg

God morgen, godtfolk!

 

Jeg er helt fersk når det kommer til akvarium of fisk, men i går gikk jeg til innkjøp av en fiin, rosa kampfisk!

Jeg har den i en vanlig gullfiskbolle uten pumpe eller noe.

 

I dyrebutikken ble jeg fortalt at jeg måtte ha grus nederst i bollen, og jeg kjøpte en pose grus.

Er jeg vikelig nødt til å ha grus i bollen?

Det er IKKE fint synes jeg ..!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lurt for kampfiskens del at du har grus i bunn av bollen. Både fordi den vil føle seg tryggere med mørkt underlag (og dermed se finere ut) og fordi etter hvert vil det utvikle seg gode bakterier i grusen som er med på å bryte ned avfallstoffer fra fisken. Dette vil ta noen uker til, er derfor viktig å ikke vaske grusen når du skifter vann.

 

Av andre tips; skift vann ofte (en gang i uka eller mer), men ikke alt om gangen, 1/3 hver gang fungerer bra. Kampfisken har et labyrintsystem som gjør at den kan overleve i ganske dårlig og oksygenfattig vann (nyttiggjør lufta ved overflaten). Det vil ikke si at den har det godt i gammelt vann. Så viktig med regelmessige vannskift, ikke for nøye rens av grusen og skaff deg gjerne en liten småvokst akvarieplante i tillegg for produksjon av oksygen og nedbryting av avfallsstoffer.

 

Info spesielt om kampfisken finner du her og litt om generelt hold av fisk finner du her.

 

Jo bedre du behandler kampfisken din jo bedre vil den trives og se ut. Vil anbefale nettfora spesielt myntet på akvariefisk, slik som Nettakvariet og Akvaforum, der finner du mye nyttig informasjon :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...