Gå til innhold

legge over mini dv og VHS til pcen

Anbefalte innlegg

hei!

jeg skal lage en konformasjonsfilm og lurer på om det er noen måte jeg kan legge over VHS og MINI DV på pcen

har sett litt rundt har foresten ikke et kamera som kjører mini dv så der har jeg jo et problem...(har spurt alle jeg kjenner)

haster!!! olahe97

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes drøssevis med firma som overfører mini-DV og VHS til eksempelvis DVD slik at du kan sette den inn i PC'en og konvertere til for eksempel .avi filer som kan redigeres og spilles av i en PC uten problemer. Noen overfører også til en ekstern harddisk om du har det.

Sjekk fotobutikkene i nærheten av der du bor, eller søk på nettet. Men har du flere titalls timer, så blir det jo en ganske dyr kostnad. I et slikt tilfelle kan det lønne seg å få tak i et (brukt?) mini-DV kamera, firewirekabel og firewire på PC'en om du ikke har det fra før. Om du i tillegg får tak i et mini-DV kamera med analog inngang, kan du øverføre VHS filmene fra VHS spilleren til mini-DV med en kabel som normalt skal følge med kameraet. Deretter kan du overføre mini-DV'en med det opptaket til PC'en (noen kamera støtter også at du kan overføre direkte gjennom kameraet til PC'en uten å måtte ta opp på mini-DV først). Men disse kameraene er normalt ganske dyre, så du må ha ganske mange titalls filmer før det lønner seg å kjøpe kamera fremfor å få et firma til å overføre for deg.

Det finnes også bokser som konverterer analoge signaler (fra for eksempel VHS) til digitalt og overfører via USB. Et billig kamera pluss en slik boks er nok rimeligere enn et kamera med analog inngang, men ikke kjøp de billigste boksene da det gjerne er dårlig hardware eller software som gir dårlig oppløsning og/eller kvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...