Gå til innhold

Kan man ta 1 avd rettsvitenskap uten å ha GSK?

Edstro

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har nå hørt at man kan ta alle 5 avdelingene som privatist om man vil studere rettvitenskap. Selv er jeg ikke ferdig på vgs. Har et år igjen. Men kan jeg melde meg opp til privatist eksamen i 1 avd uten å ha generell studiekompetanse? Eller må man også ha GSK når man er privatist?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har funnet ut at man må ha studiekompetanse. Noe som var veldig dumt, siden jeg vil begynne nå. Neste år skal jeg ha ganske få fag på vgs (pågrunn av at jeg har hatt mange VG3 fag som privatist. Så det hadde vert greit å begynt et år på forskudd på jussen. Er det noen mulighet for dette? Eller er jeg fullstendig låst uten studiekompetanse?

Lenke til kommentar
Jeg har funnet ut at man må ha studiekompetanse. Noe som var veldig dumt, siden jeg vil begynne nå. Neste år skal jeg ha ganske få fag på vgs (pågrunn av at jeg har hatt mange VG3 fag som privatist. Så det hadde vert greit å begynt et år på forskudd på jussen. Er det noen mulighet for dette? Eller er jeg fullstendig låst uten studiekompetanse?

Det er klart det er mulig å begynne å lese seg opp allerede! Dersom du har tidligere eksamensoppgaver med utfyllende sensorveiledning, og du vet hva slags litteratur og hvilke emner du skal igjennom, er det jo bare å sette seg ned og lese når du får tid. Det blir riktignok en veldig ensformig form for læring, men det blir vel privatistvarianten av jus uansett, kan jeg tenke meg. Men, for all del: det går helt fint å begynne å lese på det du vet vil være relevant for 1.avdeling, så vil det jo bli mindre arbeid når eksamen nærmer seg, selv om du ikke kan ta den uten generell studiekompetanse. Lykke til! :)

(For eksempel: på medisin i Oslo ligger eksamensoppgaver med sensorveiledninger ute fra rundt 2001, og mange av spørsmålene går igjen. Jeg tror faktisk ikke jeg hadde trengt å lese all litteraturen eller gå på alle forelesninger for å greie 1.semestereksamen. Budskapet er: du lærer mye bare ved å sette deg inn i hva som er eksamensrelevant, men les nå også den anbefalte litteraturen! Da kan du føle deg trygg! ;))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...