toazty Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 tabelltrekk 7100 fikk 190kr igjen i år, hadde det ikke vært for at jeg har 5400kr i renter som jeg kan trekke fra så hadde jeg jo gått på en liten baksmell. og det forstår jeg ikke, er ikke 7100 den strengeste tabellen, og hvordan kan enn da få baksmell? Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 tabelltrekk 7100 fikk 190kr igjen i år, hadde det ikke vært for at jeg har 5400kr i renter som jeg kan trekke fra så hadde jeg jo gått på en liten baksmell. og det forstår jeg ikke, er ikke 7100 den strengeste tabellen, og hvordan kan enn da få baksmell? Det vet du vel bedre enn oss, har du leste gjennom selvangivelsen og sjekket opplysningene? Lenke til kommentar
toazty Skrevet 29. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2009 har ingen andre ting på selvangivelsen utenom lønn og skatt og de 5400ke i renter.. så er det ikke så mye å se på egentlig.. Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 har ingen andre ting på selvangivelsen utenom lønn og skatt og de 5400ke i renter.. så er det ikke så mye å se på egentlig.. Da er det vel egentlig bare å se på hva du tjente og hvor mye du betalte i skatt. Hvis du hadde 5400 kr i renter har du sånn ca 100 000 kr i gjeld eller ca 30 000 kr i kredittgjeld. Hvis jeg tipper rett så tok du vel opp det lånet i januar/februar i fjor? Lenke til kommentar
toazty Skrevet 29. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2009 men hadde jeg ikke hatt den gjelden, så hadde jeg fått baksmell, og hvordan er det mulig når en har den strengeste tabellen..? Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) men hadde jeg ikke hatt den gjelden, så hadde jeg fått baksmell, og hvordan er det mulig når en har den strengeste tabellen..? Jeg spør igjen når du tok opp lånet som de rentene stammer fra? Edit: Tenkte feil, når du tok opp lånet er irrelevant. Endret 29. mars 2009 av Zatuu Lenke til kommentar
toazty Skrevet 29. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2009 lånet ble tatt opp for 3 år siden.. , betalte det ned nå i januar ( uten at det har noe å si) Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 lånet ble tatt opp for 3 år siden.. , betalte det ned nå i januar ( uten at det har noe å si) Svaret mitt er enkelt.... har ikke peiling. Fint om du kunne ringe skatteetaten/ligningskontoret for å spørre om dette og poste svaret her fordi jeg vil gjerne høre det svaret selv. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 29. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2009 det skal jeg gjøre.. men det stemmer det at enn ikke skal kunne få baksmell når enn har den strengeste tabellen? Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) det skal jeg gjøre.. men det stemmer det at enn ikke skal kunne få baksmell når enn har den strengeste tabellen? Trodde det skulle stemme ja inntil jeg fant denne tråden Gitt at man da ikke har masse penger i bank eller har stor avkastninger på aksjer. Endret 29. mars 2009 av Zatuu Lenke til kommentar
H80 Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Tabelltrekk er ganske idiotsikkert, men tar ikke hensyn til renter (innskudd og gjeld), feriepenger, og at noen tjener mer/mindre enn vanlig i desember måned. Dersom du tjente mer i 2007 enn i 2008, fikk du jo mer feriepenger enn en vanlig månedslønn. Det blir ikke gjennomført forskuddstrekk av feriepengene, men når alt kommer til alt, må du likevel betale skatt av dem. Det samme gjelder dersom du fikk utbetalt mer enn vanlig i desember (overtid, bonus etc), og det trekkes halv skatt av disse pengene. Du sier at du hadde gjeldsrenter i 2008, men kanskje du hadde innskuddsrenter også? Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Tabelltrekk er ganske idiotsikkert, men tar ikke hensyn til renter (innskudd og gjeld), feriepenger, og at noen tjener mer/mindre enn vanlig i desember måned. Det er jo nettopp det som tabellen skal ta hensyn til med det mener jeg valg av tabell. Man velger ikke tabellen selv, den blir valgt for deg akkurat etter hvor mye gjeld, innskudd og andre verdier man har. At noen tjener mer eller mindre enn vanlig i enkeltmåneder tar også tabellen hensyn til i motsetning til en fast prosent. Tjener du 30 000 kr en måned blir trekket i prosent som om du tjente 360 000 kr i året (30 000 kr x 12 mnd), hvis du da tjener kun 10 000 neste måned trekkes du som om du har 120 000 kr i årslønn den måneden. Det vil si at tabellene tar hensyn til månedslønnene og man ser da at på forskjellig månedslønn varierer også trekkene prosentvis innen samme tabell. Ergo er det faste prosenttrekk som ikke tar hensyn til variasjon av månedslønnene. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Tjener du 30 000 kr en måned blir trekket i prosent som om du tjente 360 000 kr i året (30 000 kr x 12 mnd), hvis du da tjener kun 10 000 neste måned trekkes du som om du har 120 000 kr i årslønn den måneden. Det vil si at tabellene tar hensyn til månedslønnene og man ser da at på forskjellig månedslønn varierer også trekkene prosentvis innen samme tabell. Ergo er det faste prosenttrekk som ikke tar hensyn til variasjon av månedslønnene. Ja, variasjonene i alle andre måneder enn desember tar tabellene fullt hensyn til, (og kapitalinntekter/utgifter og forventet formuesskatt tar valg av tabell hensyn til), men i desember trekkes så vidt jeg har forstått systemet bare halve skatten av det tabellen sier, og tjener man da veldig mye akkurat i desember, så gir det dermed et uheldig utslag... Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Ja, variasjonene i alle andre måneder enn desember tar tabellene fullt hensyn til, (og kapitalinntekter/utgifter og forventet formuesskatt tar valg av tabell hensyn til), men i desember trekkes så vidt jeg har forstått systemet bare halve skatten av det tabellen sier, og tjener man da veldig mye akkurat i desember, så gir det dermed et uheldig utslag... Da har du forstått riktig men ikke riktig forstått likevel. Siden man trekker halv skatt i Desember blir dette tatt hensyn til i selv tabellen, bruker man vanlig trekkprosent så trekkes det jo havl skatt i desember da også, hvorfor skulle det være annerledes med tabelltrekk? Uansett skal ikke en stor månedslønn gjøre veldig forskjell på trekkprosent på årsbasis, hvor desemberlønnen er enorm er det jo uansett noe man må tenke på selv også. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Siden man trekker halv skatt i Desember blir dette tatt hensyn til i selv tabellen, bruker man vanlig trekkprosent så trekkes det jo havl skatt i desember da også, hvorfor skulle det være annerledes med tabelltrekk? Det blir ikke noe annerledes, det har jeg heller ikke hevdet. Tabelltrekk er det beste, men H80 og jeg ville altså fram til at heller ikke den løsninga tar høyde for alle eventualiteter. For å ta to ekstreme eksempler: Eksempel 1: Lønn 120.000, utlignet skatt 40.000, hele lønna utbetalt i en "vanlig" måned, og 100% korrekt tabell (eller 100% korrekt utregnet prosenttrekk): 40.000 i skattetrekk, null i baksmell. Eksempel 2: Samme lønn, samme utlignet skatt, samme tabell/prosenttrekk, hele lønna i desember: halvparten av foreskrevet, dvs. 20.000, i skattetrekk og det samme i baksmell. Nå vil du antakelig, etter forklaringa di i tidligere innlegg, tenke/si at om man tjener 120.000 på en måned, så skulle man bli trukket tilsvarende en forventet årsinntekt på (120.000x12=1.440.000), men se bort fra akkurat det et øyeblikk, det har ikke betydning for det poenget jeg vil fram til, nemlig at man i desember bare blir trukket halvparten av det tabellen foreskriver som korrekt skattetrekk for den inntekten. Dette er selvsagt satt så mye på spissen som overhodet mulig, ingen får jo hele årslønna si utbetalt i desember med tilhørende halvt skattetrekk på hele beløpet, men har man betydelig mer i lønn i desember enn i de andre månedene (f.eks årsbonus+overtid), så vil det gjøre en viss forskjell likevel, som verken tabell eller prosenttrekk tar hensyn til. Tabellen tar jo korrekt hensyn til at man tjener mer, og man skal dermed trekkes mer, men så faller etterpå halvparten av det hensynet som ble tatt bort når det bare trekkes halvparten av foreskrevet. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 30. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2009 nå har det seg sånn at jeg har månedslønn , fast lønn hver måned. så det finnes 0kr i variasjon på mnd'ene. men skal ringe om noen timer å høre hva skatteetaten sier i denne saken.. Lenke til kommentar
hean Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Det blir ikke noe annerledes, det har jeg heller ikke hevdet. Tabelltrekk er det beste, men H80 og jeg ville altså fram til at heller ikke den løsninga tar høyde for alle eventualiteter.bla bla.... Hvis du hadde lest den siste setningen på innlegget mitt hadde du spart deg mye skriving, har aldri nektet for det du skriver der men det er ekstremtilfeller men likevel realistisk at de kan forkomme av og til. hvor desemberlønnen er enorm er det jo uansett noe man må tenke på selv også. Som sagt, da er det lov å bruke hodet selv. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Hvis du hadde lest den siste setningen på innlegget mitt hadde du spart deg mye skriving, har aldri nektet for det du skriver der men det er ekstremtilfeller men likevel realistisk at de kan forkomme av og til. Joda, jeg leste faktisk den, og om du faktisk hadde lest hele mitt første innlegg litt bedre, så ser du at jeg heller ikke noe sted hevdet at det ville blitt noe annerledes med prosenttrekk.. Hadde det ikke vært for det, så hadde jeg nok antakelig droppet å svare. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 30. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2009 men de rentene jeg kan trekke fra, får jeg 28% av de igjen ? så 5400kr vil jeg da få 1500ca , da betyr det vel at jeg ville fått ca 1300kr i baksmell? hvis jeg har forstått det riktig da.. Lenke til kommentar
hean Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 men de rentene jeg kan trekke fra, får jeg 28% av de igjen ?så 5400kr vil jeg da få 1500ca , da betyr det vel at jeg ville fått ca 1300kr i baksmell? hvis jeg har forstått det riktig da.. Det skal nok stemme, har du fått noer svar fra skatteetaten? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå