Gå til innhold

Installere CodeBlocks i home-folder

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er ikke umulig, men fremgangsmåten avhenger av hvilken distribusjon som systemet kjører på og om binærversjonen (dvs. ferdigkompilert) er tilgjengelig.

Jeg kan ikke se at Code::Blocks er tilgjengelig som tar.gz-pakkede binærfiler, men i distrospesifikke pakkeformat. Om det er mulig å installere disse lokalt vet jeg ikke, men jeg vil tro at det "letteste" er å kompilere fra kildekode. Det minste du trenger er wxWidgets-headerene og bibliotekene. Det er sikkert også nødvendig med flere andre biblioteker, men de må du finne gjennom å lese Readme-filen som skal følge med kildekoden.

Du kan stort sett følge instruksjonene til punkt og prikk, men du må huske å endre "installasjonsprefiks". For programvare som bruker GNU Autoconf, så setter du installasjonsprefikset når du kjører configure-skriptet, gjennom å hive på --prefix-parameteren. F.eks:

./configure --prefix=$HOME/Programmer

MERK! Dette er avhengig av shellet. Det er ikke sikkert at $HOME ekspanderes til hjemkatalogen din.

Når programmet er kompilert så er det stort sett bare litt småfiksing som gjenstår. Dette kan inkludere å sette opp PATH-variabelen slik det passer deg, og sette opp linkeren slik at den klarer å finne biblioteksfiler som skal lastes dynamiask. Dette kan innebære at g++ må gis opsjonen -L/min_hjemkatalog/lib evt. at du setter LD_LIBRARY_PATH-variabelen i ettertid. Men å gjøre dette regnes som dårlig praksis. Det aller beste hadde vært å endre på søkebanen i binærfilen, men om ELF gjør dette mulig vet jeg ikke.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...