khvm Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Hei, Mine foreldre kjøpte leilighet i mitt navn i starten av 2008. Jeg er 22 år gammel, og verdiene for leiligheten har kommet i min ligning for 2008. Det ble ikke tatt opp lån i mitt navn, dette gjorde foreldrene mine via sin egen bank. Hvis det ikke var via pensjonskassa, om jeg ikke tar feil. Det er første gangen jeg skriver selvangivelse, hvor eiendom er en del av den. Har snakket med noen personer, som mener jeg kan få fratrekk på skatten på bakgrunn av eiendom. Stemmer dette? I så fall, hvordan går jeg frem? Ellers lurer jeg på om det er flere fordeler ved at eiendommen er ført opp i mine foreldre sitt navn, fremfor mitt. Setter pris på alle svar. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) Du får ikke noe skattefradrag for å eie fast eiendom i seg selv. Det man derimot får fradrag for er gjeldsrenter, samt at ligningsverdien (som du betaler formuesskatt av) ikke skal være høyere enn 30% av kjøpesummen/markedsverdien. Om foreldrene dine tok opp lånet, så er det de som både får rentefradraget for lånet, og redusert sin formue (og tilhørende formuesskatt) tilsvarende størrelsen på lånet, mens du må betale formuesskatt på ligningsverdien av boligen. For deg er det med andre ord absolutt ingen fordel at det er gjort slik... Endret 29. mars 2009 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
khvm Skrevet 29. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2009 Du får ikke noe skattefradrag for å eie fast eiendom i seg selv. Det man derimot får fradrag for er gjeldsrenter, samt at ligningsverdien (som du betaler formuesskatt av) ikke skal være høyere enn 30% av kjøpesummen/markedsverdien. Om foreldrene dine tok opp lånet, så er det de som både får rentefradraget for lånet, og redusert sin formue (og tilhørende formuesskatt) tilsvarende størrelsen på lånet, mens du må betale formuesskatt på ligningsverdien av boligen. For deg er det med andre ord absolutt ingen fordel at det er gjort slik... Ok. Men lånet ble jo tatt opp i deres navn, mens bolig ble registrert i mitt navn. Og med tanke på at jeg er student, så vil jeg jo ikke ha tilsvarende betalingskapasitet som mine foreldre, som er i full jobb? Men det er vel en fordel for dem at de får rentefradraget for lånet, ettersom de skatter langt mer enn hva jeg gjør? Trenger å få forklart dette skikkelig. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 I og med at boligen er registrert i ditt navn og ikke lånet så kan du også få problemer med lånekassa, siden boligens verdi kun står på deg. Lånekassa krever at du har under xxx kr i formue for at du skal få stipend. Lenke til kommentar
khvm Skrevet 29. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) I og med at boligen er registrert i ditt navn og ikke lånet så kan du også få problemer med lånekassa, siden boligens verdi kun står på deg. Lånekassa krever at du har under xxx kr i formue for at du skal få stipend. Ja, men foreldrene mine har tatt opp lånet gjennom Pensjonskassa, og da må man være ansatt i den spesifikke kommune. Og det ble ikke tillatt at jeg fikk ta opp lånet, ettersom jeg ikke er ansatt i kommunen. Så formelt sett, så er foreldrene mine eiere av boligen. Men da forstår jeg ikke hvorfor navnet mitt er oppført som eier samt at jeg mottar ligning for boligverdiene? Foreldrene mine har for øvrig fått eiendomsskatt på sin ligning. Jeg fikk penger til gode på skatten i år, noe jeg mest sannsynlig ikke ville ha fått dersom jeg hadde blitt ilagt eiendomsskatt. Eller? Når det gjelder lånekassa, så går det i og for seg greit. Har store verdier av formuen i utlandet. Endret 29. mars 2009 av khvm Lenke til kommentar
PerB Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 .... Og det ble ikke tillatt at jeg fikk ta opp lånet, ettersom jeg ikke er ansatt i kommunen. Så formelt sett, så er foreldrene mine eiere av boligen. Men da forstår jeg ikke hvorfor navnet mitt er oppført som eier samt at jeg mottar ligning for boligverdiene? Foreldrene mine har for øvrig fått eiendomsskatt på sin ligning. Eier av boligen (registrert eier) er uavhengig av finasieringen. Siden den kommer på din selvangivelse tyder det på at du er registrert som formell eier. Du risikerer også arveavgift (forskudd på arv) av boligens markedsverdi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå