Gjest Anonym konto Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Så litt på de kablene jeg har. De er forskjellige. Den ene er lik i begge ender og den(sata) andre har sata og HDD i den andre enden. Er det noen forskjell på hvor disse står? Så langt så har jeg bare brukt ledninger med sata tupp. jeg har 4 ledniger den ene er en 2 av dem er sata men den tredje har sata tupp, men den er blå og den andre er bøyd og det står HDD. Er det slik at jeg må ha HDD eller Blå tupp i et spesielt hull? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Poeng her var at du aldri har forandret noe som i Raid Configurasjon Utility, ikke sant, og da mener jeg før, ikke nå. Men ok du kan prøve det med raid, men du skal ikke annet enn å komme inn i Utility, fordi jeg vet ikke hvordan jeg skal komme til noe fornuftig her jeg nå. Kople på harddisk 1 og hardisk 2, akkurat slik de var helt fra du fikk PC-en din. Forandre Sata as raid, og gå inn i Raid Configurasjon. Bare se. Jeg skal senere se om hva du kan bruke for å undersøke litt på diskne dine. Det er en del du kan gjøre, feks å undersøke hva det finnes på diskene dine, og skape bilde av det. Har lastet allerede ned en recovery sak for din maskin, for å se hva den går ut på. Poeng ighen er at du må ikke eventuelt skade noe mer enn det er, på grunn at vi vet ikke hvordan ting var. Har du mulighet å brenne cd plate, fordi du må ha mulighet til det, du vil trenge det. Lenke til kommentar
Gjest Anonym konto Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 jeg vet ikke hvilke ledninger som var hvor(da tenker jeg på den bla) Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) Kan ikke tenke noe annet, enn at den blå sata skal vel gå til en sata port (er alle sata portene samme farge?) og HD skal koples til hardisken. At den er vinkel på den, er helst for tilpass på disken, ikke noe annet. At den er farget, er sikkert at du enkelt vil husker hvilken er din system disk. (så kablene er sikkert likt egentlig) Har du mulighet å brenne cd plate, eller skrive til floppy? fordi du må ha mulighet til det, du vil trenge det. Har du kanskje noe CD plater levert sammen med maskinen din? noe recovery eller annet? (hehe, eller du kan få noe verktøy fra johome,.. hei johome) Endret 29. mars 2009 av wiberos Lenke til kommentar
Gjest Anonym konto Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 ok,nå koplet jeg den blå til sata disken og da får jeg denne feilen PXE-E61: Media test failure, check cable PXE-MØF: Exiting PXE ROM. Du vet når det kommer blinkende strek i venstre hjørne (_) Jeg kan tydelig se at den er lengre ned på skjermen enn da jeg fikk den andre feilen. Kanskje dette viser fremgang? Lenke til kommentar
Gjest Anonym konto Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Hei, hvis jeg setter inn et nyere hovedkort. Vil jeg da få flere muligheter i BIOS? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) Jeg tror ikke du ska tenke så mye på skifte komponeter i den. Alt helt nytt er så rimelig nå, så ikke tenk på det, etter min menning. Det billigste av alt er å kjøpe en Windows xp plate, eller installere Linux. Men vi har brukt mye tid på det og har IKKE kommet fram til noe som helst, ikke helt da, du er sikkert mer komfortabelt med å gå rund i maskin\bios osv, enn før, så det er vel det beste av alt. Du må mestre litt. Det med kabel var litt propel da, var det samme med både hardisk 1 eller med hardisk 2 og? Du nevnte at du hade kun en C: under Min Datamaskin. Var det alt? Ikke noe D: eller annet? Nå prøvde jeg å starte en maskin med den bootdisk for maskinen din, og den virker at den søker for OS og for Backup. Har du mulighet å skrive til floppy disk du? så du kan prøve? Det er det minst krevende. kabelen du nevner, er det bare at det slik i enden? på en side? Endret 29. mars 2009 av wiberos Lenke til kommentar
Gjest Anonym konto Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 ja, bare på den ene siden. kan du fortelle meg hva floppy driven er? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Jeg vil helst spørre deg: -kan du finne NTLDR i den maskin du nå sitter og skriver? -kan du deretter se om du finner det samme i din ekstern disk (hvor du kopierte en del fra din sata disk?) -kan du prøve å finne alt det som var med maskinen din, når du først åpnet den hjem hos deg? CD plater, papir\ bruksanvisninger og slikt. Spesielt cd plater? Lenke til kommentar
Gjest Anonym konto Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Ok, nå har jeg feilsøkt kabler tilkoblingen. Jeg tror kanskje at den blå tuppen skal ned i den blå SATA tilkoblingen på hovedkortet. Hvis jeg putter den blå tuppen i det på feste på hovedkortet så får jeg disse resultatene: Intel UNDI, PXE-2.1 (build 082) Copyright © 1997-2000 Intel Corporation For Realtek RTL8139(X)/8130/810X PCI fast Ethernet Controller v2.16 (041224) PXE-E61: Media test failure, check cable PXE-MØF: Exiting PXE ROM. Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key_ __________________________________________________________________ Dette kommer på den ene hardisken. Hvis jeg byter harddisk slik at den tuppen som ikke er blå går over i den andre harddisken så får jeg disse resultatene: NTLDR mangler Trykk Ctrl+ALT+DEL for å starte på nytt _ ___________________________________________________________________ Jeg tror at den første hardisken er den jeg har innstaler os på fordi den blinkende streken er lengre ned på skjermen enn på den andre. Da tror jeg kanskje vi har fått et annet problem enn det vi startet med? Er det noe vi kan gjøre nå? Tenkte litt på det og bytte hovedkort. I pakken min så følger det med en cd. Det står at den inneholder: Chipsets/serial-ATA/RAID Er det noe jeg kan gjøre med pc'n vis jeg installerer et nytt hovedkort? Tenkte også på om jeg har for gammel bios, har aldri oppdatert den? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 (endret) Ok. På en disk får du NTLDR meldning. Det den som er en proper boot device, til tross at du kommer ikke lenger. Kontrollere i biosen om den er den 3M eller den 5M. i Boot meny. PXE meldningen du behover ikke å tenke på nå. Har du USB stikk tilgjengelig (flash)? som du bruker på maskin du nå sitter? (er det windows på den maskin du sitter?) -Den ekstern som du har brukt på den problem maskin, har du kontrollert om det er en NTLDR file i den? Kan du låne en Vista dvd plate fra noen? Du skal ikke installere, men du kan bruke den å starte PC og bruke explorer for se hva du har i diskene. Endret 30. mars 2009 av wiberos Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Er det noe jeg kan gjøre med pc'n vis jeg installerer et nytt hovedkort? Tenkte også på om jeg har for gammel bios, har aldri oppdatert den? Nytt hovedkort, vil ikke gi deg noe OS, og ikke noe annet enn det du har i dag. At du har kanskje gammelt bios, betyr ikke så mye, siden alt fungerte før. Det var den ekstern hardisk som førte til problemer, sier du, men vi vet ikke hva som har funnet sted. Lenke til kommentar
Gjest Anonym konto Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 (endret) Biosen er 3M. Har USB minnepenn og maskinen jeg sitter på nå har windows xp pro. Jeg har ikke NTLDR filen på den eksterne. Kan sjekke om noen har vista i morgen. Endret 30. mars 2009 av Anonym konto Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Biosen er 3M. Ok Har USB minnepenn og maskinen jeg sitter på nå har windows xp pro. -Vi venter med den til i morgen Jeg har ikke NTLDR filen på den eksterne.- ergo DU har ikke fjernet Ntldr fra din hardisk 3M under kopiering Kan sjekke om noen har vista i morgen.- Suppert (få noen å brenne en slik for deg , win7 er greit og) Lenke til kommentar
Gjest Anonym konto Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Men jeg slette noen filer fra harddisken(disse kopierte jeg ikke) Jeg aner virkelig ikke hva de var. De lå i mappa /c Altså de lå sammen med der man kan gå i på programfiler etc. Tviler på at disse var viktige. Lenke til kommentar
Gjest Anonym konto Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Hei, jeg kan få tak i en windows xp pro. Funker det? Jeg har bare xp home cd-key! Lenke til kommentar
Gjest Anonym konto Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Men hvordan skal vista fungere når jeg ikke har cd-key? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 (endret) 1) Å bruke Win XP plate vil det bli svært vanskelig for deg. Men hvis du har ødelagt data på disken med OS, vil du før eller senere trenger det. ...la det være., eller finne en WinHome plate, og i samme språk. 2) For å slette de system filene det gjelder, må du enable noe for å se dem. eller ligger de skjult. Hva du har funnet på er ikk så godt å si, og det er maaaaaange måter å ødelegge. Derfor er jeg interessert å se, HVA du har i dag på disknene, og noe slik kan du ikke, det vil ta en evighet med XP plate. 3) Vista plate, kan Alle bruke, hvis det du skal bruke er Recovery Console. Det er verktøy som du kan bruke, blandt annet du kan bruke explorer, slik at du ser filene med øyne noe du kan ikke med XP. DU trenger ikke cd-key for å gjore det du skal. I tillegg vil det bli mulig for meg å eventuelt vedlegge noe filer her, som du kan laste på den maskin du nå sitter, for å kopiere dem over til Usb stikk, for så å kople videre i den andre maskin, for så å bruke Vista PE, som kan se USB, for å gjore det du ønsker. Endret 30. mars 2009 av wiberos Lenke til kommentar
johome Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Har du mulighet for å legge ut bilde av diskbehandling ? Lenke til kommentar
Gjest Anonym konto Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Har mulighet til og legge ut bilder hvis jeg får vite hva du mener med diskbehandling? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå