Gjest Anonym konto Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) Hvor står du i prosessen? Har du kommet noe lengre? Har nok ikke det, eneste er at jeg har lært meg noen nye begreper Lurer på en liten ting. Jeg overførte noen filer til den eksterne hardisken samt slette noen filer på disk C. Noen av de filen jeg slettet var bare tall. Er det mulig at jeg har slettet noen av de filene man trenger for og komme inn på windows. Enda en ting. Er det slik at hvis jeg innstalerer windows på nytt så er jeg sikret at det skal fungere. Endret 29. mars 2009 av Anonym konto Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Du kan ha slettet noen filer du ikke burde, men om dette ikke var systemfiler virker dette lite trolig om du ikke har slettet en fil som heter "boot.ini". Denne ligger som oftest på C:/ partisjonen (C:/boot.ini). Om du har slettet denne vil du kunne få denne feilmeldingen. Om du installer Windows på nytt vil maskinen din trolig fungere. Men hvorfor gjøre dette når du ikke trenger dette? Undertegne publiserte følgende innlegg til deg; "NTLDR (NT Loader) er et program som leser boot.ini-filen for instrukser, presenterer en eventuell oppstartsmeny og laster inn Windows. Boot.ini er en viktig oppstartfil for Windows NT, 2000 og XP. Den brukes til å bestemme hvilken Windows-versjon som startes når PC-en startes, og den setter også en rekke parametere under oppstarten. Er det feil i denne filen, vil Windows kanskje ikke kunne starte. Anbefaler trådstarter å lese Hardware.no sin Boot.ini guide Du må ikke installere Windows på nytt." Lenke til kommentar
Gjest Anonym konto Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Tror kanskje jeg kom over noe interesant. Når jeg går inn på gios så står det >Hard disk driver >removable drives >cd/dvd drives >1st boot device (1st floppy drive) >2nd boot device (cd/dvd:sm-philips) >3rd boot device (HDD:3M-ST3160023as) >Try other boot devices Når jeg går nedover med pilene slik at jeg er på: 1st boot device/2nd boot device/3rd boot device så står det følgende: Specifies the boot sequence from the available devices. A device enclosed in paranthesis has been disabled in the corresponding type menu. Har dette kanskje noe med problemet mitt? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) Ja, du er definitivt inne på noe her. Som du ser er det viktig at ingenting er "Disabled" (slått av), prøv å sett denne som "Enabled" (slått på), ikke glem å lagre endringer du gjør i BIOS når du lukker. Du ser også at harddisken din som som prioritet nummer tre, dette går bra, men sørg for at riktig harddisk er oppført, altså (igjen) den harddisken der Windows er installert. Endret 29. mars 2009 av roberteh Lenke til kommentar
Gjest Anonym konto Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Du kan ha slettet noen filer du ikke burde, men om dette ikke var systemfiler virker dette lite trolig om du ikke har slettet en fil som heter "boot.ini". Denne ligger som oftest på C:/ partisjonen (C:/boot.ini). Om du har slettet denne vil du kunne få denne feilmeldingen. Om du installer Windows på nytt vil maskinen din trolig fungere. Men hvorfor gjøre dette når du ikke trenger dette? Undertegne publiserte følgende innlegg til deg; "NTLDR (NT Loader) er et program som leser boot.ini-filen for instrukser, presenterer en eventuell oppstartsmeny og laster inn Windows. Boot.ini er en viktig oppstartfil for Windows NT, 2000 og XP. Den brukes til å bestemme hvilken Windows-versjon som startes når PC-en startes, og den setter også en rekke parametere under oppstarten. Er det feil i denne filen, vil Windows kanskje ikke kunne starte. Anbefaler trådstarter å lese Hardware.no sin Boot.ini guide Du må ikke installere Windows på nytt." Ok, har lest den guiden. Det står blant annet: Bruker du derimot filsystemet NTFS, må du bruke et tredjepartsprogram for å kunne endre boot.ini-filen. Du kan for eksempel bruke Administrator's Pak for å få tilgang til NTFS-filsystemet via en diskett. Ok, når jeg trykker linken så kommer jeg på en side, men jeg skjønner fortsatt ikke hva jeg skal legge inn på en cd? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 fredrf3130.zip Er det du har? Lenke til kommentar
Gjest Anonym konto Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Ja, du er definitivt inne på noe her. Som du ser er det viktig at ingenting er "Disabled" (slått av), prøv å sett denne som "Enabled" (slått på), ikke glem å lagre endringer du gjør i BIOS når du lukker. Du ser også at harddisken din som som prioritet nummer tre, dette går bra, men sørg for at riktig harddisk er oppført, altså (igjen) den harddisken der Windows er installert. Ok, men hvordan gjør jeg harddisken "Enable" Lenke til kommentar
Gjest Anonym konto Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 fredrf3130.zip Er det du har? Har akkurat det der. Eneste forskjellen er at jeg har 2 sata harddisker. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Trykk der det står "Disabled" (slått av), og velg "Enabled" (slått på). Lenke til kommentar
Gjest Anonym konto Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Jeg kan ikke se at det står disable eller enable noen steder!! Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Altså, hver eneste gang jeg får den feilmeldingen der, er det ALLTID en kabel som sitter løst. Trykk på plass kablene så får vi se. Lenke til kommentar
Gjest Anonym konto Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Ok, kan skjekke det, men da må jeg være 100% sikker på at jeg får de i riktig slot. Er det noen som har ett bilde elle noe som viser hvor de forskjellige kablene skal? Lenke til kommentar
Gjest Anonym konto Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Kan vel fortelle historien. Har kjøpte meg masse pc utstyr(prossesor, hovedkort, ram) Hentet pakken i dag på postkontoret. Tok fra hverandre pc'n.( tok av hovedkortet) Fant ut at jeg hadde mini-ATX kabinett og at jeg hadde kjøpt et ATX hovedkort. Har bestilt nytt kabinett nå. Så da jeg fant ut at jeg ikke fikk fiksa pc'n, så skrudde jeg den tilbake igjen.(greide selfølgelig og sette inn det gamle skjermkortet) Så jeg fikk fiksa pc'n og den fungerte som den skulle. Formaterte hardisken til NTFS og overførte endel filer til den eksterne harddisken jeg kjøpte.( ganske sikker på at det ikke var noen vikige filer jeg slette) Så da jeg kom på at jeg hadde putte inn feil skjermkort så måtte jeg bytte. Etter byttet av skjermkortet så kom problemene og det er der vi står nå. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Du har fått bilde for hovedkort. Ser finner man 4 Sata koplinger. Har du og 4? resten kommer etterpå. Lenke til kommentar
Gjest Anonym konto Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Jeg har 4 sata koplinger. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) Fint. Nå i innlegg 23 du skriver om en hardisk nr st??????( 3 bootdevice). Er den koplet på Sata 3? Endret 29. mars 2009 av wiberos Lenke til kommentar
Gjest Anonym konto Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Nei, er ganske sikker på at den er koblet til sata 1 Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) Ok, se bios bilde som viser Boot. Overst har du --Hard Disk Drivers. Hvis du tastet enter på det, vil du se dine 2 hardisker, hvis begge er tilkoplet. En av de 2 kommer fram på 3 bootdevice. Hvis når du er Hard disk drivers, bruker opp-ned pil, for å merke og eventuelt taste enter på det kan du forandre hvilken disk står overst på lista. Den som står overst på lista er og den som kommer på 3 bootdevice. Det er det som er førstbootpriority. Om du hadde 4 sata disker, så måtte du forandre på den oppstilling for velge riktig disk. Det samme gjelder for de andre enheter. Når det er først i orden, så med å taste enter feks. på 1st boot device, vil du kunne da velge på samme måte om det er floppy som skal boote først eller harddisk. Prøve. (hvis 2 disker er tilkoplet, men bare en vises på meny for harddisker, så du er da sikker at det er noe galt med kablene dine, eller hardisken, slik som det er allerede nevnt. Og du må alltid taste F10 for å lagre. Det er den oppstilling som forandrer seg hvis en av diskene mister kabel kontakt. Bios vil automatisk velge den som fungerer, men det betyr ikke at du kan boote hvis det er ikke noe OS i den.) (Nå skal jeg stille klokka minst 5 timer tilbake, og prøve å kose meg meg lørdags kveld ) Endret 29. mars 2009 av wiberos Lenke til kommentar
Gjest Anonym konto Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 OK, det fungerte ikke. Det står fortsat parentes rundt dem(det betyr vel at de er deaktiver, og jeg må vel aktivere dem på en eller annen måte?) Lenke til kommentar
Gjest Anonym konto Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Er det kanskje noe med bios'n min. Jeg kan f.esk ikke overklokke cpu'n så vidt jeg vet. Kanskje det er noen andre muligeheter hvis jeg har en nyere verson( om det er mulig uten og gå inn på windows?) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå