Gå til innhold

[Løst]Hjelp til ny Gaming laptop (Qosmio vs. XPS)

Anbefalte innlegg

Det gir bedre ytelse/opplevelse i SPILLET på den gitte laptoppen. Jeg snakker ikke om at maskinen magisk får ny hardware eller noe på grunn av oppløsningen på skjermen, men opplevelsen og frameraten du får i spill på nativ oppløsning blir bedre. Skal du si nei til det også kanskje?

Så lenge du fortsetter å bruke ordet ytelse så sier jeg nei til det, en bedre opplevelse er rimelig å tro til en viss grad.

Hvis du kan se på størrelsen på en båt som oppløsning, hastigheten som fps og motoren som ytelse kan det forklares slik:

En 50 Hk motor på en stor båt (høy oppløsning) kjører saktere (lavere fps) enn på en liten båt men ytelsen (spillytelse) er likevel den samme, man bare velger å bruke ytelsen på en større båt istedefor fart.

Setter du samme motoren (samme PC/ytelse) på en mindre båt (lavere oppløsning) så kjører man fortere (høyere fps) og man får kanskje en bedre opplevelse MEN ytelsen på motoren (spilleytelse) er likevel akkurat den samme.

Det du egentlig sier er at ved å sette en 50 Hk på en mindre båt så yter den plutselig mer, kanskje som en 55 Hk eller 60 Hk og det er jo feil, du kan jo ikke nekte for det. Du tenker sikkert rett men du kan bare ikke få sagt det på en mer feil måte enn det du gjør.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg er det helt rett hvordan jeg sier det. Siden folk snakket så mye om ytelse så dro jeg inn opplevelse også, for det er hva laptoppen gir deg som blir opplevelsen. Og en laptop med høy oppløsning på skjermen gir deg ingen god opplevelse om dette fører til at spillet ikke går glatt nok.

Til film, bilder og surfing, ja for høy oppløsning. For spill, nei, fordi maskinvaren i en laptop trenger å være til de grader så mye bedre for å få sammen opplevelsen ut av høyere oppløsning.

Mulig du misforstod at du trodde jeg skrev "gir bedre ytelse" eller "oppevelse i spillet" når jeg skrev "gir bedre ytelse/opplevelse i SPILLET". Var aldri snakk om maskinen, bare spillet. Tenkte jeg skulle nevne det siden du var så flink til å skrive spillytelse.

Folks tanker om hvordan opplevelsen av gaming skal være er jo forskjellig, men for meg er lavere oppløsning + gaming = sant på grunn av framerate på laptopper. Mens ja, noen ønsker kanskje hva du er inne på høy oppløsning mens de spiller, men må da offre fps for det.

Lenke til kommentar
For meg er det helt rett hvordan jeg sier det.

Men når du poster i ett forum burde du kanskje kikke ut av din lille verden og skrive det rett slik at andre også forstår det slik at det du skriver IKKE blir å villede folk som skal bruke maaange 1000 lapper på ny PC.

Lenke til kommentar
For meg er det helt rett hvordan jeg sier det.

Men når du poster i ett forum burde du kanskje kikke ut av din lille verden og skrive det rett slik at andre også forstår det slik at det du skriver IKKE blir å villede folk som skal bruke maaange 1000 lapper på ny PC.

Vi har 2 forskjellige meninger om opplevelsen av gaming og hvordan en burde velge laptop utover det. Noen vil kjøre full oppløsning og at det skal se ut som virkeligheten og what not, mens noen vil ha framerates og at det skal gå smooth. Så om det er jeg eller du som villeder her kan en jo stille spørsmål om. Etter hva jeg mener villeder ingen av oss, bare to forskjellige meninger og punkter som er viktige når en skal kjøpe seg en laptop. Jeg prøver jo å hjelpe folk og nevne ting andre ikke gjør, prøver jo ikke bevist å villede noen.

Noen vil syns ditt syn på gaming vil være viktig, andre vil syns mitt syn på gaming vil være viktig. Men, etter god tro så vil du nok syns det er feil også...

Endret av fUsiOn
Lenke til kommentar
Vi har 2 forskjellige meninger om opplevelsen av gaming og hvordan en burde velge laptop utover det. Noen vil kjøre full oppløsning og at det skal se ut som virkeligheten og what not, mens noen vil ha framerates og at det skal gå smooth. Så om det er jeg eller du som villeder her kan en jo stille spørsmål om. Etter hva jeg mener villeder ingen av oss, bare to forskjellige meninger og punkter som er viktige når en skal kjøpe seg en laptop. Jeg prøver jo å hjelpe folk og nevne ting andre ikke gjør, prøver jo ikke bevist å villede noen.

Noen vil syns ditt syn på gaming vil være viktig, andre vil syns mitt syn på gaming vil være viktig. Men, etter god tro så vil du nok syns det er feil også...

Dette har INGENTING med SUBJEKTIVE meninger å gjøre, du skriver at man får bedre ytelse ved å senke oppløsningen, DET ER FEIL!

Lenke til kommentar

Jeg er med på Fusion sin tankegang, men jeg tror vi begge sliter med å forklare det på et språk Ola og Kari forstår lett.

http://www.hardware.no/artikler/asus_radeo...4870_x2/55709/5

Er f.eks dette jeg mener. Se på testen av Juarez, der dobles jo frameraten ved å kjøre det samme spillet på samme hardware men ved å senke oppløsningen. Dette sikrer en betydelig bedre spillopplevelse da det ikke går hakkete under krevende partier med f.eks mye eksplosjoner, røyk, solskinn osv.

Lenke til kommentar

Det at jeg kan bruke 33 000 på Dell, er fordi jeg kjenner en kar som får en veldig gunstig avtale her :) Så Asusen til rundt 30 000 kr blir litt dyr.

Vet ikke helt hva jeg skal tro om det skjermkortgreiene nå :hmm: Mye frem og tilbake osv xD

Jeg VET man betaler en del unødvendig for DELL merket, men som sagt får jeg de billigere.

Hvilken av disse 2 (Toshiba og Dell XPS) ville dere valgt?

Kjempeflott at dere hjelper meg :w00t:

Lenke til kommentar
Jeg er med på Fusion sin tankegang, men jeg tror vi begge sliter med å forklare det på et språk Ola og Kari forstår lett.

http://www.hardware.no/artikler/asus_radeo...4870_x2/55709/5

Er f.eks dette jeg mener. Se på testen av Juarez, der dobles jo frameraten ved å kjøre det samme spillet på samme hardware men ved å senke oppløsningen. Dette sikrer en betydelig bedre spillopplevelse da det ikke går hakkete under krevende partier med f.eks mye eksplosjoner, røyk, solskinn osv.

Men den totale ytelsen er den samme, jeg er også med på tankegangen men Fusion utrykker seg slik at det kommer frem på en feil måte.

Er også enig i at forskjellige personer har litt delte meninger om hva som er rett disposisjon av den ytelsen man har i PC-en men uansett hvordan man velger å kombinere dette er den totale ytelsen fortsatt den samme.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Det at jeg kan bruke 33 000 på Dell, er fordi jeg kjenner en kar som får en veldig gunstig avtale her :) Så Asusen til rundt 30 000 kr blir litt dyr.

Vet ikke helt hva jeg skal tro om det skjermkortgreiene nå :hmm: Mye frem og tilbake osv xD

Jeg VET man betaler en del unødvendig for DELL merket, men som sagt får jeg de billigere.

Hvilken av disse 2 (Toshiba og Dell XPS) ville dere valgt?

Kjempeflott at dere hjelper meg :w00t:

Personlig ville jeg valgt toshiba´n, da du ikke skal kjøpe begge to for å kunne sammenlikne :) Og begge gir deg tilskrekkelig spillytelse per dags dato, så du får kjørt de spillene du ønsker uansett. dell maskinen er sterkere rent hardwaremessig enn hva toshiba´n er, men den har en høyere oppløsning også, så ytelsen i spill vil være tilsvarnede i hvordan den oppleves rent praktisk i bruk . og å spare sååå mye penger rett før sommerferien kan aldri slå feil ut?

OT: Vi som skal diskutere hvordan skjermkort skal defineres kan flytte oss ut til en egen tråd da det ikke akkurat hjelper trådstarter:)

Lenke til kommentar

Det er ikke livsviktig å kjøp nå, men hadde vert en fordel :)

Husk at eneste grunnen til at jeg kan velge Dell til 33 000 er pga jeg for ganske mye avslag.

Men uansett vil Dellen koste mer for meg enn Toshibaen.

Så er egentlig bare Dell XPS unødvendige utgifter? For meg virker det ikke som Dell er verdt så mye mer enn Toshibaen..

Vil jeg kunne merke noen stor forskjell på disse med tanke på noen av spesifikasjonene?

Og Blue-Ray spiller. Er det veldig positivt å ha med det? For så vidt jeg ser mangler Toshibaen Blue-Ray spiller.

Lenke til kommentar
Jeg ville valgt Toshibaen på grunn av at den mest sannsyneligvis vil gi mer frames per second i spill i sin nativ oppløsning enn det XPS'en vil gjøre.

For spilling tror jeg ikke du vil merke forskjell engang, tenk på om du vil ha BLURAY, X antall GB harddisk, rotasjonshastighet på diskene, antall tilkoblinger du vil ha behov for, vekt, batterikapasitet.

Kunne jeg valgt gratis maskin jeg såklart valgt den dyreste, det heter bare næringsvett ;)

Lenke til kommentar

ASUS har full HD/bedre skjerm, bedre/mere ram og bedre skjermkort. Prosessorene er like. Åpen lommebok og spill feks Crysis - valget er uten særlig tvil ASUS W90.

Av Toshibaen og Dell så er vel det besvart at Toshibaen er hakket bedre uavhengig av lommebok. Ihvertfall mener jeg det.

EDIT: ankepunktet mot ASUSEN og spill på høy oppløsning. Der kan det oppstå begrensninger pga 512 ram (x2). Slik sett så kan i noen tilfeller et kort med 1GB ram være bedre. Så dette bør prøves ut/testes (noe jeg ikke har gjort). Men på de fleste tester for stasjonær PC vil 2XHD4870 512 være bedre enn GTX9800 1GB.

Ser også at det er to 8800 kort på Dellen - så kanskje er det uavgjort. Jeg ville uansett kjøpt Toshibaen fremfor Dellen.

Endret av jornboss
Lenke til kommentar
ASUS har full HD/bedre skjerm, bedre/mere ram og bedre skjermkort. Prosessorene er like. Åpen lommebok og spill feks Crysis - valget er uten særlig tvil ASUS W90.

Det betyr at du bare overså innlegget mitt med Multicom sitt alternativ som enkelt å greit er ett mye bedre alternativ enn noen av de PC-ene som er nevnt til nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...