Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger litt mattehjelp (9. klasse pensum)

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg kom over en litt "vansklig" oppgave. Jeg har løst den på min måte, så dette er ikke bare fordi jeg ikke "gidder" å løse oppgaven selv. Her ser dere at jeg har prøvd!:)

sawac6.jpg

Oppgave 1.

Hvilke geometriske figurer ser du på figuren?

Likesidet trekant, kvadrat, rettvinklet trekant og en halv sirkel.

Oppgave 2

Hvilke egenskaper har (trekant) AFE og (trekant) BCG på tegningen?

(denne er jeg veldig usikker på, så jeg har ikke skrevet noe ned)

Oppgave 3

La 1 cm svare til 2 m. konstruer den delen av dekket som tegningen viser. Husk konstruksjonsforklaring.

Jeg har klart å konstruere tegningen, men det å forklare er ingen enkel sak! Her er min vei å forklare:

1. Linjer opp 24 m. som jeg kaller grunnlinje

2. lager en 45 grader på enden av venstre side

3. merker 8 m. i grunnlinjen

4. lager en strek opp fra 8 cm opp til det punktet hvor 45 graderen møtes

5. Denne streken fortsetter med 6 m.

6. deretter lager jeg en 90 grader ved å lage en strek rett ut

7. på punktet B danner jeg en 30 grader

8. Linje B til G er diameteren til en

Dette er en del av en innleverings oppgave som er ganske stor. Jeg ville satt stor pris på om du tok deg tid til å løse disse oppgavene på din måte, så skal jeg se om jeg lærer noe slik at jeg kan gjøre om de evnt. feilene jeg har gjort. ( jeg er IKKE glad i å skrive av som dere sikkert har forståttxD!)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bortsett fra at jeg ikke ser en likesidet trekant (i en likesidet trekant er alle vinklene 60*) så er oppgåve 1 ok. Oppgåve 3 er også ok.

Trekant AFE og BCG er rettvinklede trekanter, og utover det har desse ingen andre spesielle egenskaper.

Endret av nercix
Lenke til kommentar

Trekantene er rettvinklede, altså er én av vinklene 90 grader. Det er vel den egenskapen de har. Man kan også bruke Pytagoras' setning på rettvinklede treaknter, det er vel en slags egenskap ...

Konstruksjonen kan jeg ikke hjelpe deg med, har aldri brukt det etter 9. klasse - så man kan vel si at det har gått i glemmeboken.

Lenke til kommentar
Veit ikkje heilt kva dei spør etter på 2, men det er vel ein eigenskap ved AEF at AF = EF. Trekanten BCG har den eigenskapen at BG = 2*CG. (Dette gjeld generelt for trekantar med vinklane 30°, 60° og 90°, at hypotenusen er dobbelt so lang som den kortaste kateten.)

Dette er jo enkelttilfeller av egenskapene alle trekanter har, der verdiene for henholdsvis tangens og sinus har fine verdier.

Edit: på 1 har du en likebeinet trekant, AEF.

Endret av nercix
Lenke til kommentar

Tusen takk skal dere ha for svar alle sammen! :thumbup:

Er ikke helt sikker på min forklaring... tror dere den vil funke? (på hvilken måte ville dere forklart?) Ligger på vippen i matte, vil så gjerne bli vippet opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...