.Lagrange. Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Jeg har funnet noen recoverygreier som jeg skal prøve ut nå, men kan noen kaste lys på hva som har skjedd? Jeg tok tidligere i dag en hel del bilder, hvorpå jeg gikk inn, tok ut kortet og puttet det inn i en intern kortleser på en windowsmaskin. Opplastet en del bilder, klappet pc'n sammen og lot det stå der en stund. Nå på kvelden skulle jeg ut og ta bilder, tok kortet ut av kortleseren uten å starte opp pc'n - og puttet det inn i kameraet. Skulle kanskje ha løst den ut manuelt, men dette sjekket jeg når jeg hadde puttet det i kameraet. Bildene kunne vises på kameraet igjen, og alle bildene jeg tok ble lagt på kortet (og kunne vises på kameraet etterpå) - så jeg konkluderte med at kortet ikke trengte formattering. Dette fortsatte hele kvelden. Og nå skulle jeg inn og vise bildene. Tar kortet ut av kameraet, som stod på (men det har ALDRI før hatt noen relevans, har alltid kunne overført dem og sett på dem etterpå) og setter det inn i kortleseren igjen. Ble litt forundret over at det var få bilder som ble overført, men fulgte vanlig prosedyre med sletting av orginalbilder og overførsel. Men alle bildene fra i kveld er borte! Helt bortevekk! Fra både minnekortet og ingen ting i fotobiblioteket mitt. Går manuelt inn på kortet, ingen ting. Hva har skjedd? Hvordan kan halvparten av bildene være borte? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Klappet du sammen PCen (slo den av) mens det fortsatt var leseaktivitet mot SD-brikken? Dermed fikk du ikke lagt over alle bildene. Og hva benyttet du for å flytte bildene over på PCen. Du bruker ordene "opplaste" og "overført" og ikke kopiere. Dermed er jeg i tvil om hva du egentlig gjorde. Hvis du har benyttet et windowsprogram istedenfor vanlig kopiering kan det være at dette programmet husker hva den opplastet forrige gang og ikke tar dette med - men at forrige opplastingen ble avbrutt (klappet sammen PCen) slik at bildene aldri kom over. Når du fortsetter tar den de nye bildene og tror at de gamle allerede er overført, for så å avslutte med å slette alle fra minnekortet. Anbafeler deg istedet å bruke Explorer og "drag and drop" metoden. Dette er beste metode når du har plassert minnekortet i en kortleser. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Hva har skjedd? Hvordan kan halvparten av bildene være borte? Du har egentlig allerede svart på dette selv... eller det KAN være grunnen. *Du klappet sammen PC'n mens minnekortet satt i PC'en. Hvis det var lese eller skriveaktivitet mot kortet i det øyeblikket du gjorde det, kan noe data på minnekortet skades, men ikke nødvendigvis alt. Hvis du gjorde det mens du overførte bildene i tillegg, er det jo ganske selvklart hvorfor bildene er borte. Det du så på kameraet kan være såkalte "thumbnails" og ikke selve bildefilen. Og selv om du var ferdig med å overføre, kan det være at det ble lest eller skrevet noe til minnekortet i det øyeblikket du klappet igjen lokket. *Du tar minnekortet ut av kameraet uten å slå av kameraet. Det KAN skade data, men ikke nødvendigvis. Så selv om det har gått bra, er det ikke sikkert at det går bra neste gang. *Og neste gang du overfører noe... sjekk at bildene faktisk er overført til datamaskinen før du sletter bilder eller legger nye bilder på kortet. Jeg stusser over at du merket at få bilder ble overført, men at du allikevel slettet bildene før du sjekket. Jeg venter til og med alltid med å formatere kortet til jeg har tatt sikkerhetskopi av det som er overført til datamaskinen også. *Hvilken produsent har laget minnekortet du brukte? Billige minnekort er som oftest skyldneren i slike saker. Alt for mange kjøper et kamera til flere tusen kroner, sparer 50 kroner på minnekortet og tenker at "nå var jeg smart", tar bilder, også mister man alle bildene fra ferieturen fordi man var gnien på minnekortet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå