Narsissisten Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) "Tilbed meg blindt, du eksisterer for å tilbe meg, ikke gjør noe annet eller tro noe annet, da får barna dine svi". CHRISTIANS HAVE BETTER MORALS! Oh the irony Endret 29. mars 2009 av Narsissisten Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 29. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2009 Hahaha! ja det kan en jo også lese ut av det! Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 @Trådstarter: Det står for lite om det i Bibelen til å kunne gi deg et skikkelig svar på ditt spørsmål. Lenke til kommentar
Gronko Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Hva mener du med det, har du lest bibelen? 14 Og slik Moses løftet opp slangen i ørkenen, slik må Menneskesønnen bli løftet opp, 15 for at hver den som tror på ham, skal ha evig liv. 16 For så høyt har Gud elsket verden, at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv. 17 Gud sendte ikke sin Sønn til verden for å dømme verden, men for at verden skulle bli frelst ved ham. 18 Den som tror på ham, blir ikke dømt. Den som ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har trodd på Guds enbårne Sønns navn. 19 Og dette er dommen: Lyset er kommet til verden, men menneskene elsket mørket høyere enn lyset, fordi deres gjerninger var onde. 20 For den som gjør det onde, hater lyset og kommer ikke til lyset, for at hans gjerninger ikke skal bli avslørt. 21 Men den som følger sannheten, kommer til lyset, så det skal bli klart at hans gjerninger er gjort i Gud.» Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 1. Dømt til hva da? 2. Hva er helvete? Lenke til kommentar
Eloise Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Man trenger så absolutt ikke å forholde seg til en gud for å være et godt menneske! Hvor har vi lært at vi skal være gode mennesker? vi som er slekt med sjimpansene og gorilla. Lenke til kommentar
Narsissisten Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Da kan du likegodt spørre deg selv det samme spørsmålet om sjimpansene og gorillaene, tror du de går rundt å dreper hverandre? Lenke til kommentar
Gronko Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 1. Dømt til hva da? 2. Hva er helvete? 1 les bibelen 2 les bibelen Kjenner du loven? Husk at Jesus ikke kom for å oppheve noe. Kaller du meg for en gudløs narr så kommer du også til å kjenne flammene. Lenke til kommentar
NN1000 Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 (endret) @ Eloise Vel, jeg har lært det gjennom å tolke andre menneskers reaksjoner på ting og uting. Jeg trenger ingen Gud som forteller meg hvordan jeg skal forstå og ta hensyn til et 'påvirket'(negativt eller positivt) menneske. Eller dyr for den saks skyld... Hvor har du lært det? Sa Jesus det? Gud? Spørsmål: Hvordan kan man si at Gud er god(som forresten er en menneskelig egenskap) når man ikke forstår Gud? Kan man? Og hvordan vet man da at Gud virkelig er god? Vet man? Nei. Tror man det fordi Gud sa det til folket da han forkledde seg som en brennende busk? Man vet ikke. Alle har forskjellige tolkninger av bibelen; alle har forskjellige teorier; alle har forskjellige måter å forklare ting på. Til slutt har ikke troen feste i noe som helst(kun i menneskelig arroganse og mangel på argumenter?) - kall det deduktivt, men likevel... Men hva vet vel jeg. Jeg tror på enhjørninger. Og jordas undergang om 43 år. Tror du på det samme? La oss skape religion! Endret 30. mars 2009 av Duvebassen Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Man trenger så absolutt ikke å forholde seg til en gud for å være et godt menneske! Hvor har vi lært at vi skal være gode mennesker? vi som er slekt med sjimpansene og gorilla. ...Hvor har vi lært at vi skal skal gå oppreist? vi som er slekt med sjimpansene og gorilla. Åja, stemmer det. Selv en hjerneskadet ape klarer å gå oppreist Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Man trenger så absolutt ikke å forholde seg til en gud for å være et godt menneske! Jo Her tar du feil IHS, men det vet du jo, siden du ikke klarer å argumentere for ditt synspunkt. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 (endret) Man trenger så absolutt ikke å forholde seg til en gud for å være et godt menneske! Jo Mener du nå å si at jeg ikke kan være et godt menneske bare ved å leve etter dette levesettet: Om jeg lever etter ti enkle og fornuftige regler: . . . Jeg hedrer min far og mor Jeg dreper ikke Jeg er ikke utro Jeg stjeler ikke Jeg lyver ikke Og jeg prøver ikke å tafra noen hverken hustru eller eiendeler. Men i tillegg må forholde meg til gud? Hvis ingen andre (utenom Jesus Kristus) har greid det, hvorfor skulle du greie det ? Du må ha menneske Jesus Kristus (Gud) som rollemodel for selv å bli "et godt menneske" Dvs. identifisere deg med Kristus, leve deg inn i Kristus og la Kristus bli en del av deg. Da vil du bli "et godt menneske" Som et lite barn som tar etter sine foreldre. Leve regler kan ikke omskape deg til "et godt menneske" Jfr. Islam, jødedommen og en rekke andre leve regel baserte samfunn. Kun et samfunn som har "et godt menneske" (Gud) i sentrum er et samfunn av gode mennesker. Psykologien bekrefter kristendommen. Endret 30. mars 2009 av IHS Lenke til kommentar
Narsissisten Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 (endret) Man trenger så absolutt ikke å forholde seg til en gud for å være et godt menneske! Jo Mener du nå å si at jeg ikke kan være et godt menneske bare ved å leve etter dette levesettet: Om jeg lever etter ti enkle og fornuftige regler: . . . Jeg hedrer min far og mor Jeg dreper ikke Jeg er ikke utro Jeg stjeler ikke Jeg lyver ikke Og jeg prøver ikke å tafra noen hverken hustru eller eiendeler. Men i tillegg må forholde meg til gud? Hvis ingen andre (utenom Jesus Kristus) har greid det, hvorfor skulle du greie det ? Du må ha menneske Jesus Kristus (Gud) som rollemodel for selv å bli "et godt menneske" Du er klar over at selv ifølge bibelen har menneske eksistert i fire tusen år før det i harmoni? Du motsier jo deg selv. Edit; sier du seriøst at ateister ikke er gode mennesker? Endret 30. mars 2009 av Narsissisten Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Har greid hva da? Jesus greide ikke å leve etter "moselovene". Jesus som rollemodel? Hva snakker du om? Sitter du å sier jeg er et dårlig menneske mister? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 (endret) Har greid hva da?Jesus greide ikke å leve etter "moselovene". Jesus som rollemodel? Hva snakker du om? Sitter du å sier jeg er et dårlig menneske mister? Neida, han bruker bare jesus som skjold fordi han ikke har noen egne meninger om noe som helst. Snakker så og si i bibel sitater hele tiden og har vel ikke svart skikkelig på et spørsmål enda... Så ja, han sier at du, jeg og alle andre som ikke tror på eventyret om gud, jesus og det hellige spøkelset er dårlige mennesker Bare å le av sånne, for de har så utrolig liten innsikt i hva som gjør et menneske godt! Har da møtt mang en kristen som flott kunne passet under stemplet "rasshull" og det til tros for at de trodde på denne jesusen og hele eventyret og halve kongeriket atpå... Han skjønner rett og slett ikke at det å være kristen ikke er noen ærestittel i seg selv Endret 30. mars 2009 av RWS Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 30. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2009 (endret) Hvis ingen andre (utenom Jesus Kristus) har greid det, hvorfor skulle du greie det ?Du må ha menneske Jesus Kristus (Gud) som rollemodel for selv å bli "et godt menneske" Dvs. identifisere deg med Kristus, leve deg inn i Kristus og la Kristus bli en del av deg. Da vil du bli "et godt menneske" Som et lite barn som tar etter sine foreldre. Leve regler kan ikke omskape deg til "et godt menneske" Jfr. Islam, jødedommen og en rekke andre leve regel baserte samfunn. Kun et samfunn som har "et godt menneske" (Gud) i sentrum er et samfunn av gode mennesker. Psykologien bekrefter kristendommen. Sier du at det er ingen andre en Jesus som har gått igjennom livet uten å bryte de ti bud? Sier du også at jeg må ha en rollemodell for å kunne ta de riktigevalg? altså at jeg må handle på samme måte som noenandre for å ta det riktigevalget? Dette høres ut som hjernevasking. Nå har det seg slik at jeg det siste året har kommet i en slik posisjon at det har blitt veldig viktig for meg å kunne forstå meg på de grunnleggende mentale mekaniskeme. Jeg har vært kurset av bl.a en psykolog spesialist og en psykolog som holder på med spesialist studie. Og det at mennesker ikke har evne til å ta valg selv er ganske så feil i forhold til hva jeg har lært. Man trenger så absolutt ikke å forholde seg til en gud for å være et godt menneske! Hvor har vi lært at vi skal være gode mennesker? vi som er slekt med sjimpansene og gorilla. Så det altså ikke riktig at vår personalitet er et speilbilde av våre erfaringer? Det er gud som har laget oss slik? Endret 30. mars 2009 av Tjorven #138 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 (endret) Hvis ingen andre (utenom Jesus Kristus) har greid det, hvorfor skulle du greie det ?Du må ha menneske Jesus Kristus (Gud) som rollemodel for selv å bli "et godt menneske" Dvs. identifisere deg med Kristus, leve deg inn i Kristus og la Kristus bli en del av deg. Da vil du bli "et godt menneske" Som et lite barn som tar etter sine foreldre. Leve regler kan ikke omskape deg til "et godt menneske" Jfr. Islam, jødedommen og en rekke andre leve regel baserte samfunn. Kun et samfunn som har "et godt menneske" (Gud) i sentrum er et samfunn av gode mennesker. Psykologien bekrefter kristendommen. Sier du at det er ingen andre en Jesus som har gått igjennom livet uten å bryte de ti bud? Sier du også at jeg må ha en rollemodell for å kunne ta de riktigevalg? altså at jeg må handle på samme måte som noenandre for å ta det riktigevalget? Dette høres ut som hjernevasking. Nå har det seg slik at jeg det siste året har kommet i en slik posisjon at det har blitt veldig viktig for meg å kunne forstå meg på de grunnleggende mentale mekaniskeme. Jeg har vært kurset av bl.a en psykolog spesialist og en psykolog som holder på med spesialist studie. Og det at mennesker ikke har evne til å ta valg selv er ganske så feil i forhold til hva jeg har lært. Beklager men alle både stjeler og lyver, sånn er det bare Du må oppleve et ekte menneske for å selv bli et ekte menneske. Personligheten er et speilbilde av de andre personlighetene vi opplever gjennom livet. Derfor er det svært viktig at vi får møte andre kjærlighetsfulle personlighter som Jesus Kristus. Dette er selvfølgelig noe du selv må velge, ingen kan velge dette for deg. Psykologien bekrefter kristendommen. Endret 30. mars 2009 av IHS Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 (endret) Psykologien bekrefter kristendommen. Er det ikke herlig med ironien en får via kognitiv dissonans dere Men seriøst IHS, kom med artikkel og bokreferanser som understøtter påstandene dine. Personlig har alt jeg har pløyd av psykologi og evolusjonær psykologi vist at joda, mennesker har en hang til å tro, det er bare at vi ikke er så kritiske til hva vi tror på - dette har endret seg etterhvert som vårt kunnskapsnivå har økt. Det er slettes ingenting som tyder på en konvergens mot ett spesielt trossystem innen psykologi så langt jeg vet, jeg har hatt endel interessante samtaler med både nevrologer og psykologer omkring dette temaet så jeg mener jeg er på trygg grunn når jeg påstår at du ikke har dekning for påstandene dine her. Nå vil jeg ikke påstå at det er en kasuell sammenheng mellom religion og IQ som det hevdes her. Denne artikkelen støtter seg antageligvis på resultatet som ble funnet i denne undersøkelsen; Samt en annen undersøkelse som ga dette resultatet: NB! USA er merket av med rødt, som ser er det et avvik, men det er som kjent et slit å få gode standarder for vitenskap inn hos skolerådene over dammen; Texas sliter f.eks med et stygt tilfelle av kreasjonsiter. Jeg mener tvert imot det er farlig å generalisere på bakgrunn av slikt, jeg kjenner flere religiøse som er mer enn oppegående. Det er derimot flere ting som tyder på at det er kunnskapsnivået og ikke intelligensen som er den tellende faktor her. Får en ikke kunnskap om de rådende forhold er det lettere å adoptere et trossystem som vi finner troverdig der og da. Siden er det bare å vente på at konfirmasjonsbias og retninggstyrt resonnering skal gjøre jobben for oss. - Dette er forresten meget godt kjente psykologiske mekanismer som opptrer i større grad hos religiøse, "spirituelle" og new agere enn hos skeptikere og ateister. Endret 30. mars 2009 av Jalla Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Det er derimot flere ting som tyder på at det er kunnskapsnivået og ikke intelligensen som er den tellende faktor her. Får en ikke kunnskap om de rådende forhold er det lettere å adoptere et trossystem som vi finner troverdig der og da. Siden er det bare å vente på at konfirmasjonsbias og retninggstyrt resonnering skal gjøre jobben for oss. - Dette er forresten meget godt kjente psykologiske mekanismer som opptrer i større grad hos religiøse, "spirituelle" og new agere enn hos skeptikere og ateister. Det er nok både iq og kunnskapsnivået som berøres her. Jeg mener å ha sett flere tester som viser at en gjennonsnittlig religiøs har lavere iq enn en troende. I tillegg får jeg også en sterkt inntrykk av at religiøse (spesielt kristne) ofte vet mindre om sin religion enn ikke-troende. Jesus mener også at de som trodde på han var mindre begavet. Matt 11,25 På den tid tok Jesus til orde og sa: «Jeg priser deg, Far, himmelens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for kloke og forstandige, men åpenbart det for enfoldige. 26 Ja, Far, for dette var din gode vilje. 27 Alt har min Far overgitt til meg. Ingen kjenner Sønnen uten Faderen; heller ikke kjenner noen Faderen uten Sønnen og den som Sønnen vil åpenbare det for. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 (endret) Psykologien bekrefter kristendommen. Er det ikke herlig med ironien en får via kognitiv dissonans dere Men seriøst IHS, kom med artikkel og bokreferanser som understøtter påstandene dine. Personlig har alt jeg har pløyd av psykologi og evolusjonær psykologi vist at joda, mennesker har en hang til å tro, det er bare at vi ikke er så kritiske til hva vi tror på - dette har endret seg etterhvert som vårt kunnskapsnivå har økt. Det er slettes ingenting som tyder på en konvergens mot ett spesielt trossystem innen psykologi så langt jeg vet, jeg har hatt endel interessante samtaler med både nevrologer og psykologer omkring dette temaet så jeg mener jeg er på trygg grunn når jeg påstår at du ikke har dekning for påstandene dine her. Carl Gustav Jung grunnleggeren av den analytiske psykologien. "Jung's work on himself and his patients convinced him that life has a spiritual purpose beyond material goals. Our main task, he believed, is to discover and fulfill our deep-innate potential, much as the acorn contains the potential to become the oak, or the caterpillar to become the butterfly. Based on his study of Christianity, Hinduism, Buddhism, Gnosticism, Taoism, and other traditions, Jung perceived that this journey of transformation is at the mystical heart of all religions. It is a journey to meet the self and at the same time to meet the Divine. Unlike Sigmund Freud, Jung thought spiritual experience was essential to our well-being. When asked during a 1959 BBC interview if he believed in the existence of God, Jung replied, "I don't believe-I know" Endret 30. mars 2009 av IHS Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg