Gå til innhold

Aprilfest 2009 - Anew - Termodynamikkens annen lov

Anbefalte innlegg

:) Jeg vil jo legge til at dette ikke bare var en tilfeldighet. At jeg skulle stikke kameraet inn gjennom vinduet i den vinkelen og med den eksponeringen var planlagt alt dagen i forveien.

Det var jo hele poenget mitt. Det er ikke bare flaks. Jeg er på internett, jeg må bli tydeligere når jeg forsøker å gi komplimenter. Helt enig i betraktningen omkring tomt rom, pent møblert nedstøvet rom, eller som her.

Forøvrig så har jeg da ikke hørt Growing up in Public... rimelig tynn på 80-talls Lou Reed, gitt. :)

Alvorlig brist i en ellers rimelig imponerende kunnskapsbase :ohmy:spotify, Lou Reed, Power of Positive Drinking

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var vel å håpe på for mye at dere har det _så_ morsomt på hjemmefester. Da får jeg gå over til å lure på hva slags nabolag du bor i.

Morsom måte å fotografere på, prosessen blir nesten like interessant som resultatet. Hvis du virkelig ikke visste hvordan det så ut inne der, så var dette en relativt stor bonus. Dunkelt, forfallent og generelt jævlig.

Lenke til kommentar
Da får jeg gå over til å lure på hva slags nabolag du bor i.

Ja, man kan jammen begynne å lure... også jeg som flyttet til Stabekk for at alt skulle være rent, pent og snobbete!

Utrolig nok har vi altså kommet til denne Aprilfestens siste bilde, og endelig ser det ut til at VG får den pandemien de har ventet på i så mange år. Hva i all verden skal de skrive om når den er over?

It's All Over Now, Baby Blue

525172089_wszLu-XL.jpg

D300, Sigma 30/1.4 @ f/5.6. 317sek (like lang som dagens låt... :fun:)

Leave your stepping stones behind, something calls for you.

Forget the dead you've left, they will not follow you.

The vagabond whos rapping at your door

Is standing in the clothes that you once wore.

Strike another match, go start anew

And its all over now, baby blue.

Dagens låt er skrevet av Bob Dylan, men jeg velger 13th Floor Elevators' såre cover -

Dette har nok en gang vært veldig moro og for første gang har jeg klart å levere 30 bilder på 30 dager, selv om ikke alle har vært helt "up to snuff". En stor takk til alle som kommenterer på bildene - dere holder motivasjonen min oppe når jeg etter en 15 minutters eksponering oppdager at jeg glemte å fokusere, jeg må ut i regnet nær midnatt for å klare Toms drakoniske deltakerkrav, eller rett og slett mangler inspirasjon. Takk og takk igjen!

And what rough beast, its hour come round at last,

Slouches towards Bethlehem to be born?

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Det har vært gøy å følge med her. Kvalitet er et godt kjent ord i denne tråden. Så er det jo litt moro for min del å se bildene du har tatt med samme objektiv som jeg har. Gratulerer med overstått aprilfest!

Endret av carmelita
Lenke til kommentar
Det har vært gøy å følge med her. Mange vellykkede bilder å se på. Så er det jo litt moro for min del å se bildene du har tatt med samme objektiv som jeg har. Gratulerer med overstått aprilfest!

Like moro for meg at han har tatt mange bra bilder med 105 2,5 AI, samme som jeg har. En gammel slager som fortsatt duger veldig bra :)

Lenke til kommentar

It ain't over 'til the fat lady sings...

Eller når kalenderen bikker over fra mai til april april til mai.

Du har vel valgt festens vanskeligste tema, men har som vanlig fullført med glans. Nok en gang med musikk til; noe du ymtet frampå at det ikke ville bli noe av denne gangen.

Men Bærum blir aldri det samme etter denne festen...*

Tom

*) heldigvis ;)

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
It ain't over 'til the fat lady sings...

Eller når kalenderen bikker over fra mai til april.

For alle andre bikker det fra april til mai, men ikke i tomsiverden? ;)

Forøvrig skjedde det for 45 minutt siden.

Details, schmetails ...

Litt rusk i maskineriet må man regne med etter en april av dette kalibret :)

Tom

Lenke til kommentar

Blir spesielt med så markerte skygger når man tar bilder i "mørten". Men nabolaget ditt tåler som kjent ikke dagslys. Skulle sørenmeg tro det var dannet et entropi-hull her. Håper du ikke har brutt noen termodynamikklover under aprilfesten...

Lenke til kommentar

Enda et nydelig bilde - takk for en serie virkelig flotte bilder!

Jeg kan ikke annet enn å prøve langtidseksponeringer i mørten - har sett nye ting og sider i flere av bildene dine jeg aldri ville sett ellers.

Siste her var veldig snasent - så mange interessante smådetaljer!!

Knekt lykt, gammel sofa, veggfliser på halv tolv, som sammen med stjernespor og åpen dør om natta bevitner om at dette er noe som er i seriøst forfall..

Minn meg på å aldri flytte til nabolaget ditt! :D :D

Lenke til kommentar
Siste her var veldig snasent - så mange interessante smådetaljer!!

Knekt lykt, gammel sofa, veggfliser på halv tolv, som sammen med stjernespor og åpen dør om natta bevitner om at dette er noe som er i seriøst forfall..

Minn meg på å aldri flytte til nabolaget ditt! :D :D

Du glemte skyggen av treet ;)

Tom

Lenke til kommentar

Vakkert, tankevekkende, lærerikt - og det tilogmed for en som ikke idetheletatt forsøker å følge musikken som ledsager.

Men når du først velger annenloven som tematikk og utvikler litt filosofi omkring det: Dette er en statistisk sammenheng. Og når vi forfølger den bakover i tid, blir entropien lavere og lavere, verdenstilstanden mindre og mindre sannsynlig - med et rimelig gammalt univers kommer vi tilbake til noe så sært at verden, annenlovsmessig, statistisk, vel umulig kunne ha oppstått.... Det spørs også om undergangen er så uunngåelig - det loven forteller oss, er at overgangen er uunngåelig. Til noe helt annet. Tviler på at det blir til Det Nye Stabekk. ;)

Lenke til kommentar

Takk for mange hyggelige tilbakemeldinger på det siste bildet. Jeg må innrømme at jeg følte meg som et lite barn som sto og kikket ned i en mørk kjeller når jeg ruslet inn foran huset for det siste bildet. Det er ekstra creepy fra denne vinkelen, fordi det er avskjermet og ekstra mørkt. Å nærme seg døren var rett og slett skummelt, selv for en 33 år gammel mann utstyrt med kraftig slagvåpen (D300) og uten nevneverdig hang til overtro. Heldigvis ga ilingene på ryggen seg raskt.

Hva gjelder den uungåelige undergangen, SNratio, så sikter jeg altså til universets "energidød". Den siste kosmologiske forskningen tyder jo som nevnt på at universet, stikk i strid hva man antok for 10-15 år siden, utvider seg raskere og raskere. Det antyder at tidrommet har en begynnelse (big bang singulariteten), men tilsynelatende ingen ende. På ett eller annet tidspunkt om mange, mange, mange milliarder år vil temperaturen i universet være helt jevn, og det vil ikke lenger finnes energi som er i stand til å utføre arbeide i en sørpe av subatomære partikler... det blir mørkt, kaldt og stille. Stabekk leder bare an i løypa. ;)

Lenke til kommentar

Flott levert med den mest spesielle utfordringen og aprilfestens IMHO beste tråd..

Strålende bilder hele veien - har vært spennende å se hva du ville finne på neste gang.. :)

Vanskelig å plukke ut favoritter av så mye bra, men må spesielt fremheve Fra kaos stiger orden., It's The End of The World as We Know It, Where Have All The Good Times Gone?, Blue Flower, Captain Tripps og It's All Over Now, Baby Blue.

..For noen farger i Failing The Test of Time! og Blue Flower!!

Dæven, for noen bilder. Sånn skal det gjøres! :)

Lenke til kommentar

Her er det bare å takke, neie, bukke og bøye seg i støvet! En vanvittig samling gode ideer og output av ekstremt høy kvalitet. Min personlige favoritt er kanskje «Fra kaos stiger orden.», merker jeg ble litt fristet når jeg så du har lagt ut mulighet for bestilling av prints på Smugmug. :)

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...