Gå til innhold

Aprilfest 2009 - Anew - Termodynamikkens annen lov

Anbefalte innlegg

Uansett. Imponerende tidseksponering! Fant ingen uskarphet som var nevneverdig irriterende, ei heller gjorde bildet besnærende i noen større grad. Hvordan fant du ut at 40 var det magiske tallet? (og siden du først var i gang, hvorfor ikke 42?)

Hvis du ser på exif, så ser du at dette "bare" var 10 minutter. 40-minutterseksponeringen (f/16 for større dybdeskarphet, så firedobling av eksponeringstiden - easy as pie...) er kassert. Alt ble galt med den.

I dag valgte jeg litt mer rett frem entropi enn dommedagsbildene, som er litt metaforiske (men jeg har et par til i takene...)

522493888_G4Hbq-XL.jpg

D200, Nikkor AF-D 50/1.8 @ f/9, 1/60, iso 110

Dagens låt er Bob Hund - En rikedom av sandkorn. En 30-sekunders smakebit på Last.fm er alt jeg klarer å oppdrive.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sn0dig da! Om man velger å se på det som absurd teater, så er fakisk Days of Our Lives ganske så storartet! En gang for mange år siden fulgte jeg med på en plotlinje fordi det var så hysterisk over the top absurd at jeg bare måtte får det med meg... Guilty pleasure.

Ellers: Jeg er veldig glad for responsen på de mer abstrakte greiene mine! Gårsdagen var en liten dam med regnvann på presenningen til hengeren min, som ble igjen etter at jeg hadde hellt av det meste. Fotografert direkte ovenfra. I etterbehandlingen har jeg så herjet litt med kurvene. R og G er dratt litt ned i den mørke delen, mens B er dratt litt opp. Det ga lillafargen. Jeg har også øket kontrasten kraftig.

Det som er enda bedre er at jeg nå er "ferdig" med Aprilfesten. I tillegg til dagens bilde, så har jeg planlagt de to siste bildene med tilhørende musikk. Veldig befriende, for den siste "festuken" pleier å være mer enn litt slitsom...

Dagens:

The Power of Negative Thinking

523524121_KpoXB-XL.jpg

D300, Tokina 12-24/4 @ 22mm, f/4. 300 sek.

Dagens låt er en del av det vi kan kalle min "musikalske grunnmur": The Jesus and Mary Chain -

(Spotify) Endret av Anew
Lenke til kommentar
Er det blå himmel + solnedgang, eller blitser du litt også?

Ingen av delene. Jeg venter til solen er så godt som helt borte, og det er det så mørkt at det er nesten umulig å se noe i søkeren. I går var det i tillegg temmelig overskyet. Det fine, myke, orange lyset er rett og slett det vi kaller "lysforurensning" - det samme som gjør det så vanskelig å fotografere startrails i byområder, og som laget "atomsoppen" 15. april.

Ellers er det så godt som ingen etterbehandling. På de fleste gjør jeg ingenting ut over standardjusteringer. På gårsdagens ga jeg vel en aning S-kurve, men veldig forsiktig.

Lenke til kommentar

Folk sier jeg et sånt sete man kan stole på? :blush:

Takk, men attehvaforno'? :)

Det går raskt mot slutten nå, gitt! Forstaden har overrasket positivt med alle sine motiver i oppløsning, men jeg hadde slitt uten stativ og MC-36! Dagens bilde tok jeg ved å holde stativet over hodet og stikke kameraet inn gjennom et knust vindu i "spøkelseshuset". Hevet 2EV, samt invers S-kurve i Bibble for å få et grimete og støyete uttrykk i skyggene:

Slip Inside This House

524296507_ZPMgj-XL.jpg

D300, Tokina 12-24/4 @ 12mm, f/6.3, 1/80 sek.

In this dark we call creation

We can be and feel and know

From an effort, comfort station

That's surviving on the go

There's infinite survival in

The high baptismal glow.

Slip inside this house as you pass by.

At psykedeliaens krybbe sto i Texas, Dubyas hjemstat, virker nærmest kontraintuitivt, men derfra kom blant annet ur-psykedelikerne i 13th Floor Elevators. Dagens låt,

(litt trist singelverson på Spotify), er hentet fra den tvers igjennom fantastiske andreplaten deres, Easter Everywhere, som jeg husker hang på Rockantikvariatet til den nær uoppnåelige prisen 400 kroner. Teksten er en studie i... galskap? Fantastisk! :) Endret av Anew
Lenke til kommentar
Veldig kult! Dette er altså en "blind" eksponering inn gjennom et knust vindu i 2. etasje? Visste du på forhånd hvordan det så ut der inne? Utrolig bra resultat uansett.

Takker. Det er et vindu i en veldig høy 1. etasje - til venstre i dette bildet:

475726075_knWvo-M.jpg

Alt jeg kunne se var toppen av persiennen, så jeg satte eksponeringen 2 trinn lysere enn utendørs for å fremheve den, og lot det stå til. Jeg er ikke særlig fristet til å bevege meg inn i huset, så alt annet i bildet var en gledelig overraskelse. ;)

Lenke til kommentar

Folk sier jeg et sånt sete man kan stole på? :blush:

Takk, men attehvaforno'? :)

Det var et forsøk (funka'ke) på en søkt (funka) referanse (funka''ke) til Lou Reeds Power of Positive Drinking, "... you have the kind of face one can trust". Det hjalp ikke at jeg glemte "har" mellom "jeg" og "et". Den kjentes såpass bløt at jeg rødma.

Liker energien du jobber med, som gir seg utslag som Slip Inside This House. Veldig bra. Man kunne si det var heldig, og det var det jo, men tilfeldigheter og hell er sånt som stort sett bare kan utnyttes effektivt av den som sørger for å være klar. :thumbup:

Lenke til kommentar
Man kunne si det var heldig, og det var det jo, men tilfeldigheter og hell er sånt som stort sett bare kan utnyttes effektivt av den som sørger for å være klar. :thumbup:

:) Jeg vil jo legge til at dette ikke bare var en tilfeldighet. At jeg skulle stikke kameraet inn gjennom vinduet i den vinkelen og med den eksponeringen var planlagt alt dagen i forveien. Jeg målte lyset ute, og la på 2ev for å få lyset inn gjennom den ødelagte persiennen, som jeg så utenfra. Bildet hadde fungert like bra (tror jeg) om rommet var tomt, selv om kaoset innenfor kanskje var litt krydder.

Forøvrig så har jeg da ikke hørt Growing up in Public... rimelig tynn på 80-talls Lou Reed, gitt. :)

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...