Gå til innhold

Aprilfest 2009 - Anew - Termodynamikkens annen lov

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Utrolig at noe så minimalistisk kan bli så bra.

Hm, jeg synes i grunnen det ofte henger tett sammen. "Fra kaos stiger orden" er helt klart min favoritt så langt, det er ekstremt bra! Og jeg likte veldig godt både sort hull og påskelilje, de traff veldig godt. Og som mange andre har nevnt, -det er imponerende hvordan du tolker utfordringen!

Lenke til kommentar

Takk for overveldende tilbakemeldinger på gårsdagens. Pussig nok var det Randsfjorden som stilte opp nok en gang (som i Oktoberfesten). For at ikke stemningen skal bli for god på denne festen, blir det undergang i dag. Det er jo tross alt det termodynamikkens annen lov primært handler om... Alt faller fra hverandre til slutt.

Failing The Test of Time

506069009_pKyqr-XL.jpg

D200, Micro-Nikkor AI 55/2.8 @ f/4 (nå uten det forømte UV-filteret! Takk k.n.b!)

Dagens gla'låt: Veronica Maggio -

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Pussig nok var det Randsfjorden som stilte opp nok en gang

Det er tydelig hvor du må dra for å skape dine mesterverk.

Dagens la jeg merke til allerede i Fototreff-tråden. Du har virkelig fått frem fargene i mursteinene som titter frem. Komposisjonen med det utsnittet av jerndøra satt som et skudd. Slik kan det gå når man fotograferer uten UV-filter.

Lenke til kommentar
Slik kan det gå når man fotograferer uten UV-filter.

Jepp! Det var det som skulle til! :D

Litt dårlig tid i dag, men våren er jo en årstid hvor vi kan se termodynamikkens annen lov virke i praksis i naturen - is er en tilstand med lavere entropi enn flytende vann, så når isen smelter, stiger entropien:

Diamonds are Temporary:

506933738_Ck2VM-XL.jpg

D300, Micro-Nikkor AI 55/2.8 @ f/4. Stativ og snorutløser denne gangen. ;)

Dagens låt: Lupe Fiasco -

Fun fact: Live view med macro er ganske kult - zoomet inn til 100% kunne jeg følge med mens denne "isbroen" gradvis smeltet og til slutt kolapset. Veldig tøft.

I morgen reiser jeg til fjells. Da blir det stille fra meg i underkant av en uke. Enjoy the silence.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Litt dårlig tid i dag, men våren er jo en årstid hvor vi kan se termodynamikkens annen lov virke i praksis i naturen - is er en tilstand med lavere entropi enn flytende vann, så når isen smelter, stiger entropien:

Godt illustrert. La oss håpe på mye stigene entropi i nærområdet de nærmeste dagene :)

I morgen reiser jeg til fjells. Da blir det stille fra meg i underkant av en uke. Enjoy the silence.

God ferie.

Tom

Lenke til kommentar
is er en tilstand med lavere entropi enn flytende vann, så når isen smelter, stiger entropien

Så hva skjer når vann fryser (småekkel lekseprøve for en samfunnsviter)? ;)

Veldig fine iskrystaller forresten! Digger alle de uskarpe punktlysene som kommer av kombinasjonen liten dof og belyste krystaller :)

Lenke til kommentar
Veldig fine iskrystaller forresten! Digger alle de uskarpe punktlysene som kommer av kombinasjonen liten dof og belyste krystaller :)

Skulle til å si det samme. Tror de fleste av regnbuens farger vises her. God ferie, jeg stikker om et par dager jeg også.

Lenke til kommentar
is er en tilstand med lavere entropi enn flytende vann, så når isen smelter, stiger entropien

Så hva skjer når vann fryser (småekkel lekseprøve for en samfunnsviter)? ;)

*kremt* Da bytter vel energioverføringen retning? "Heat can not of it self pass from a colder body to a hotter body", slik tøysesangen i førsteposten forklarer loven. Når omgivelsene brått blir kaldere enn systemet (vannet), begynner vannet å "returnere" varmeenergien til omgivelsene, og blir dermed selv kaldere. Varmen det avgir (som det tidligere har mottatt) vil til slutt stråle ut i kosmos - uten noen særlig evne til å utføre arbeid.

Det tilsynelatende paradoksale er da selvsagt at vannet går til en tilstand med mindre entropi, men i et åpent system er jo det helt greit. Det lukkede systemet (universet) har jo uansett "tapt" i sum, og tatt ett steg videre mot ekvilibrium og "død".

Var det en ok forklaring fra en halvstudert samfunnsviter? :D (korriger meg gjerne om jeg er på villspor)

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Definitivt bestått! :thumbup:

Vann som fryser er en eksotermisk reaksjon (avgir energi). Så entropien til omgivelsene øker altså med en verdi tilsvarende varmeengergien omgivelsene opptar delt på temperaturen det skjer ved - og denne økningen vil da være større enn den negative forskjellen man får når vannet fryser.

Lenke til kommentar

Da er jeg tilbake fra påskefjellet. Familielivet har vært såpass intenst at det har vært lite rom (og inspirasjon!) for entropi. Bildene kommer litt hulter i bulter, ettersom jeg får sett gjennom saker og ting...

Først ut er gårsdagens:

We are stardust

510863554_Eehc9-XL.jpg

D300, Tokina 12-24/4 @ 12mm f/4 + kinesisk MC-36-klone. ISO LO1 (ca. 100), 1233.4 sekunders eksponeringstid (litt over 20 minutter) - longest ever for en fest/utfordring? :D

Dagens låt:

Matthews Southern Comfort -

Dette er en låt jeg husker veldig godt fra barndommen min, og som alltid dukker opp i hodet mitt når jeg ser opp på nattehimmelen på fjellet, hvor man virkelig kan se Melkeveien:

We are stardust

Billion year old carbon

We are golden

(forøvrig er tekstlinjen om karbon utelatt i Southern Comfort-versjonen. Originalen er av Joni Mitchell, men den er rett og slett grusom...)

Desverre var det fullmåne denne gangen, så det var alt for mye lys ute ved midnatt... :roll:

Uansett - fra stjerner er vi kommet. Etter Big Bang besto universet nesten utelukkende av hydrogen, som var råstoffet i den første generasjonen av stjerner som ble dannet like etter (bare ca. 400 millioner år) tidrommets begynnelse. Disse første, supermassive stjernene, dannet de første tyngre grunnstoffene. Vår sol er en tredjegenerasjonsstjerne, så "vi" (altså grunnstoffene vi er dannet av) har vært gjennom to supernovaer før vi ble oss.

Universets (og våre grunnstoffers) ende ser ut til å være vesentlig mindre spennende. Etter at man for ca. 10 år siden oppdaget at universet faktisk utvider seg stadig raskere, tyder alt på at termodynamikkens annen lov vil få spile helt ut - en eller annen gang i en ufattelig fjern fremtid vil all energi i universet være jevnt fordelt (husk at termodynamikkens første lov forteller oss at energi aldri skapes eller forsvinner), og alt vil stoppe opp (siden termodynamikkens annen lov sier at energi kun kan gå fra varmt mot kaldt). Universet vil ende opp mørkt, kaldt og stille, og slik vil det forbli... om vi ikke tar feil.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...