Gå til innhold

[Løst]Ny harddisk forsvant etter kloning

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet her er ikke noe annet enn iso file som du har lastet ned.

Med driver mener jeg  ..driver som skal få.. dvd rom til å fungere, etter at ramdisken (det er en virtuel stasjon) er lastet.

Jeg skal lage noe noe annet, med ESTOOL i , slik at du brenner og prøver igjen. 

(det er rart at de legger ut svake løsninger.-)

+ jeg vil gjerne kontrollere at Hutil i UBCD er faktisk noe annet enn ESTOOL, eller blir det ingen nytte med å bruke det.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Brenne den her. Har ikke forandret på drivere, så det er freedos, bare på settings.

estool.zip

Svare Y på spørsmålene, ellers forandre svar ved neste start, hvis ikke det fungerer. Vend alltid litt før du slår på igjen.

Kjøpe gjerne slik 210MB RW cd plater. Ikke mange, de er gode å ha for små saker. De koster litt mer, men de er og små, og trenger man ikke ekstra hus for å lagre dem. :cool:

Lenke til kommentar

Nå kjente jeg at jeg ble litt lei

Skulle sjekke HUTIL i UBCD for sikkerhets skyld, og det viser seg at jeg ikke få boota inn i et program i UBCD med den ødelagte disken koblet til... (det henger på CuteMouse) (det booter fint uten disken i)

Du hadde rett i at estool dreiv å lasta noe fra L:

Jeg trykka F8 under oppstart av estool slik at man kan velge Y eller N på alle actions den gjør, satt bare å trykka enter (Y) lell, og halvveis gjennom løpet stod det noe om at den ikke fikk lasta cdrom

Skal prøve din fil nå

Det fungerte ikke :(

Står noe om no device angående CDromen (stod det på den umodifiserte estool og)

Endret av Okeblol
Lenke til kommentar

Jeg kom meg inn i estools ! :D

Lagde en bootbar usb stikke, og slengte over estools.exe på rotmappa på usb greia

Small rett inn på en dosprompt og var bare å skrive estools så kom jeg inn i programmet

Gikk og forandra max adress (som var ganske lav LBA) til default (native het det vel) og lba forandra seg til 19 milliarder eller der om kring, og det stod så at disken var 953000 MB (1 TB) stor, før stod det 8000 mb

Men når jeg booter inn i windows vises den fremdeles som 8 gb :(

sukk...

Jeg må vel ikke kjøre en low level format eller noe slikt ? Begynte på en og lot den gå mens jeg var uten en tur, og etter 2 timer var den kun på 47%, så jeg stoppa den

Endret av Okeblol
Lenke til kommentar

Hehe, jeg lagte til deg og, iso file med windows bootfiler, det er for dårlig at de har slike verktøy ute, samsungen folks.

Men ok, 

har du kontrollert Bios setting for Hardisken din?

Står det i auto detection eller har du kanskje forandret på det?

Så kontrollere det der. Og du har ikke prøvd på noe maxblast eller hva det heter driver vel.

Så lenge du får ikke feilmeldninger med estool, så  kommer du til å få det til. Ikke kaste deg i low formatering.

edit:

Har du renset mbr og partitions tabell?

(diskpart fra cmd, select riktig disk nr og clean commando.

Vil den detektere som en 8 gb? Men ikke partitionere eller formatere, bare se hva den foreslår.

Det må være den alle alle siste løsning.

Prøve igjen.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Hehe, jeg lagte til deg og, iso file med windows bootfiler, det er for dårlig at de har slike verktøy ute, samsungen folks.

?

Jeg prøvde din fil, problemet er at bootinga ikke finner noe CDROM

Men ok, 

har du kontrollert Bios setting for Hardisken din?

Står det i auto detection eller har du kanskje forandret på det?

Så kontrollere det der. Og du har ikke prøvd på noe maxblast eller hva det heter driver vel.

Har ikke maxblast, hva er det ?

Så lenge du får ikke feilmeldninger med estool, så  kommer du til å få det til. Ikke kaste deg i low formatering.

edit:

Har du renset mbr og partitions tabell?

(diskpart fra cmd, select riktig disk nr og clean commando.

Vil den detektere som en 8 gb? Men ikke partitionere eller formatere, bare se hva den foreslår.

Det må være den alle alle siste løsning.

Prøve igjen.

Har renset mbr, men ikke partisjonstabell. Diskpart var litt kryptisk, må finne en guide på det elns

Lenke til kommentar

Nei det var en iso, med helt andre filer (windows98, og den estools), som jeg laget, men så hade du ordnet delv, så det var greit nok.

Da har du ikke brukt noe maxblast driver, also en driver for dynamisk overlay.Spesielt der hvor bios limitation, var gjeldende (i unge dager) dvs ikke kunne detectere og translate store disker (og jeg mener ikke 1TB), så var det aktuelt isted å oppgradere hardware, eller hvos bios oppdatering var ikke mulig, så ble det brukt drivere, dvs det var softaware som presenterte disken og dermed kunne bruke hele disk. Og de drivere der er ikke bare å slette, som vanlig. Men ok, du trenger ikke å tenke på  det, samtidig som ingen vet hva den cloning, forårsaket.

Diskpart, er enkelt og safe. Man må alltid rette focus på disken man skal arbeide, osv.

Man først ser på diskbehandling på disk nr. Det er veldig godt utgangspunkt. Ikke ha diskbehandling og diskpart åpen samtidig, gjelder egentlig alle appl. som skal behandle diskene.

Så må velge disken. I bildene har jeg valgt disk nr 5. Commando vil derfor gjelder for kun den.

post-90860-1238788359_thumb.jpg

post-90860-1238788370_thumb.jpg

post-90860-1238788378_thumb.jpg

Help ellre diskpart /? kan si deg mye.

Men du kan bruke noe annet og for å rense det. Ikke at løsningen er der, men dog.

Å rense mbr har ikke noe for seg. Viktig i boot sammenheng, men ellers ikke. 

edit: du har ordnet på det ja.

Å klone slik disker og ellers, det kan være faktisk greit å starte med nettopp å justere kapasiteten (i antall sectors) på disken, helst lik med den du skal klone fra, for så å enable igjen max.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Aha, de screenshotsa forklarer ting ja

Jo jeg fant ikke en liste over hvilke disker som var hva (list disk står ikke i help) men tenkte ikke over at numrene kunne være de samme som de er i disk management (though litt risky å gamble på det og så slette feil disk :D)

Fikk tak i all data på de 2 ting&tang diskene mine og, så nå er alt bare fryd og gammen :)

Nå er spm om jeg skal prøve kloninga igjen (og denne gangen ta ut source disken først :D) eller kjøpe en SSD disk å ha OS på nå som jeg først er i gang med å bytte disker

Drøy pris på de though.

Takk for hjelpa, er ganske mye bedre skikket til å fikse disk problemer i framtida nå

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...