residenevil Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 tja overskriften forklarer veø alt. så er unix gratis? og hvis det er gratis hvor kan jeg isåfall laste det ned. og etter det isåfall. det er vel et OS? har bare lest om det et sted. og går dette ann å innstallere som f.eks ubuntu att man bare trenger å innstallere det som et vanlig program og ikke å fjerne alt på den harddisken. og hvis det ikke går hvordan kan jeg isåfall få det til for jeg vil beholde vista og ubuntu også Lenke til kommentar
TRD4U Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Det er bare å søke på Google. Unix er mye det samme som Linux, det er gratis og kan lastes ned i mange versjoner. En oversikt finner du her. Lenke til kommentar
residenevil Skrevet 28. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2009 ok takk, men går det å få fiksa så jeg kan innstallere det uten å måtte slette alt som er på en harddisk? Lenke til kommentar
residenevil Skrevet 28. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2009 og hvilken lønner det seg å laste ned? vil ha best mulig Lenke til kommentar
terjeelde Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 og hvilken lønner det seg å laste ned? vil ha best mulig Best mulig til hva? Hva er det egentlig du vil? Vil du sammenligne en moderne UNIX med Linux? Vil du lære deg om UNIX? Tradisjonelt eller moderne? Vil du kjøre det som desktop maskin? Webserver? Spørsmålet er ikke hva som er "best mulig", men hva som passer til ditt behov, og da må du fortelle litt om hva du egentlig vil, så kan vi rådgi bedre. Lenke til kommentar
residenevil Skrevet 28. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2009 (endret) og hvilken lønner det seg å laste ned? vil ha best mulig Best mulig til hva? Hva er det egentlig du vil? Vil du sammenligne en moderne UNIX med Linux? Vil du lære deg om UNIX? Tradisjonelt eller moderne? Vil du kjøre det som desktop maskin? Webserver? Spørsmålet er ikke hva som er "best mulig", men hva som passer til ditt behov, og da må du fortelle litt om hva du egentlig vil, så kan vi rådgi bedre. jeg vil kunne programmere med perl i unix. og så gå over til c og c++ Endret 28. mars 2009 av residenevil Lenke til kommentar
terjeelde Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 jeg vil kunne programmere med perl i unix.og så gå over til c og c++ Det er for det meste ikke noe særlig forskjell på perl i UNIX, og perl i Linux. PC-BSD er kanskje den mest ubuntu-lignende. FreeBSD er kjempefin til servere, og også generelt. Solaris er kanskje beste valget hvis du vil ha noe mest mulig UNIX. Lenke til kommentar
residenevil Skrevet 28. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2009 okei driver å laster ned solaris nå. hvordan kan jeg få den til å innstalleres "inni" windows sån som ubuntu kan. altså at det er som et program. Lenke til kommentar
terjeelde Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 okei driver å laster ned solaris nå. hvordan kan jeg få den til å innstalleres "inni" windows sån som ubuntu kan. altså at det er som et program. Enkleste løsning er sikkert vmware. Lenke til kommentar
Riot™ Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Skaff deg VMWare også Fedora Core. Lenke til kommentar
residenevil Skrevet 28. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2009 og det vil si?? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Se her: http://tinyurl.com/dxfoj7 og her: http://tinyurl.com/bat6aa Lenke til kommentar
Riot™ Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 (endret) Et spørsmål; er du ny i Perl og c/c++ (pc generelt)? Bare lurer grunnet svarene dine i tråden. NB: Lars Endret 28. mars 2009 av Riot™ Lenke til kommentar
rolfn Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Her er det flere spørsmål, jeg skal forsøke å svare på de ett etter ett: For det første: hva er unix? Det er viktig å forstå at Unix er ikke ett program eller ett operativsystem. Rent historisk er unix et operativsystem utviklet av AT&T. Idag er unix et varemerke som eies av "the open group". Men i praksis er unix en klasse operativsystemer som ligner på hverandre. Felles for de er at de alle støtter (mer eller mindre) en standard som heter posix. Er Unix gratis? Unix finnes altså i flere varianter, noen av disse er gratis (diverse utgaver av linux og bsd, samt opensolaris og noen andre mindre brukte utgaver), noen andre er proprietære og koster penger (hpux, aix, solaris mm), men disse mister etterhvert oppslutning fordi de variantene som er åpne og gratis er bedre (på mange måter) Hvor laster man ned? Som ny unix bruker tror jeg Ubuntu Linux er den varianten som er enklest å komme igang med. Den kan man laste ned på http://www.ubuntu.com Kan den kjøres som et program inni windows? VMWare som andre har nevnt er kanskje det ryddigste. Det finnes også andre varianter av virtualisering, som Xen og VirtualBox. Ubuntu kan installeres inni windows, slik at du slipper å formattere harddisken for å prøve ubuntu, mer om dette her. (Men jeg har ikke testet dette selv). Det absolutt enkleste er å brenne en ubuntu cd og boote fra den. Da trenger du ikke installere noe som helst, men kan starte fra cd-en og teste det ut. Hvis du har tenkt å kjøre ubuntu eller en annen form for unix og bruke dette til noe fornuftig, tror jeg det beste er å sette opp dual-boot, hvor du ved oppstart kan velge hvilket os du vil starte. Men det krever at du deler harddisk-plassen din i to, og setter av plass til unix. Håper dette svarte på spørsmålene dine! hilsen rolf rander Lenke til kommentar
residenevil Skrevet 28. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2009 er fedora core et OS!? og hva er så soesielt med det i forhold med ubuntu for det har jeg allerede innstallert er fedora core et OS!? og hva er så soesielt med det i forhold med ubuntu for det har jeg allerede innstallert Lenke til kommentar
residenevil Skrevet 29. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2009 ok. nå har jeg lasta ned vmware og innstallert det. hvordan skal jeg så få den til å få innstallert unix som et vanlig program "inni" windows sån som ubuntu kan Lenke til kommentar
terjeelde Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 ok. nå har jeg lasta ned vmware og innstallert det. hvordan skal jeg så få den til å få innstallert unix som et vanlig program "inni" windows sån som ubuntu kan Det beste er om du er villig til å lese litt på egenhånd, og spør om hjelp når du står fast, ikke for hver ting du skal gjøre. Da blir folk bare slitne, og lite motivert for å hjelpe. Både Solaris og vmware har installasjonsrutiner. Kort fortalt begynner du med å lage en virtuell maskin i vmware, og så "booter" installasjons-DVDen inni den virtuelle maskinen, for å installere den. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Forøvrig finnes det allerede en er unix gratis tråd i dette forumet. Noen av svarene står nok der. Lenke til kommentar
residenevil Skrevet 29. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2009 eeeh jeg er helt ny i ubuntu og linux og sånt og jeg hadde tenkt å lære meg perl. det jeg har problem med nå er at jeg først og fremst er usikker på om jeg lastet ned den riktige perlen. den heter på skrivebordet ActivePerl-5.10.0.1004-i686-linux-glibc-2.3.2-287188 . er dette riktig? og isåfall. jeg har problem meeed å få innstallert det har aldri innstallert noe program før i ubuntu. jeg åpner mappa etter å ha extracta den så starter jeg install.sh så prøvde jeg først å velge run, men det funka ikke så da tok run in terminal og da tok jeg yes på at jeg hadde lestt og godtatt. så skule jeg velge plassering, men jeg fikk problem med det. jeg skreiv masse forskjellige ting, men det jeg hadde mest tro på var d/programfiler, men det kom bare feilmelding. også var det en gang det gikk da (husker ikke hva jeg skreiv) og da kom det noe html et eller annet som man kunne innstallere og jeg skreiv yes så kom det at det tok 120 mb plass og at jeg skulle sjekke at jeg hadde så mye plass og det har jeg jo. så jeg skreiv yes og da bare lukket vinduet seg og ikke noe mer skjedde. så kort oppramsing av det jeg trenger hjelp med er: er det riktig versjon av perl hvis jeg bruker ubuntu? og hvordan kan jeg innstallere det? er det noen av dere som kan hjelpe meg? og ja jeg har prøvd å finne det ut. jeg skreiv det først i en annen tråd, men der kom det ikke noe svar så jeg bare kopierte det jeg skreiv der gidder ikke skrive det om Lenke til kommentar
Riot™ Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) I ubuntu, åpne terminalen og skriv sudo apt-get install perl* Med mindre du har dette installert fra før av, installer det (Y/N -> Y). Så kan du skrive: man perl, for å få opp perl-manualen. Så er det bare til å lage en perlmappe på skrivebordet, lage en perl fil (test.pl) også redigere dette i gedit/kedit. Perlmanualene er ganske greie, men jeg ville hatt en bok også (llama bok?). Stund siden jeg holdt på med Linux og Perl. Første dagen jeg prøvde, med en bok ved siden av, så hadde jeg laget en helt fungerende kalkulator (ikke noe frontend GUI, bare tekst i terminal) med hemmelige navn man kunne skrive inn og få artige beskjeder og ascii tegninger. Gøy språk. Endret 29. mars 2009 av Riot™ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå