Gå til innhold

Boikott av Earth Hour


Anbefalte innlegg

Bare en sjelden gang i blant. Jeg sykler, går, tar bussen eller sitter på med andre. Så lite som jeg kjører hadde jeg fint klart meg med en bensinpris på 30 kr. Det tror jeg alle kan om de bare begynner å ta bussen til jobb og skole. Dersom kollektivtilbudet dessuten bygges ut kraftig i distriktene vil det ihvertfall ikke være noe problem. Næringslivet må selvfølgelig få en myk, gradvis endring i prisen.

 

Red.: Jeg gidder ikke å ta denne diskusjonen en gang til. Jeg har skrevet alt jeg har å si om saken i denne tråden, og til dels i dette innlegget.

 

Lenge leve egoisme :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilket buss-selskap tror du har råd til å betale 30 kroner for bensinen?

Når jeg skriver at kollektivtransport må være gratis sier det seg selv at det er det offentlige som betaler, og da har de råd.

 

Hva med yrkes-sjåfører?

For næringslivet må bensinprisen enten holdes på dagens nivå, bare heves litt eller heves gradvis. Hvilken løsning som er mest hensiktsmessig er jeg usikker på.

 

Hva med de som bor på steder hvor det er så få folk at det ikke er noe poeng å bygge ut kollektivtilbudet?

Staten betaler, så tilbudet behøver ikke lønne seg. En må selvfølgelig ikke legge opp ruter som går hvert 10. minutt fra enhver liten grend på 4-5 hus. Det vil virke mot sin hensikt. De minste grendene vil nok i det lange løp forsvinne som resultat av en slik politikk.

Lenke til kommentar

Tvangsurbanisering er ikke noe vei å gå, ser mange som og nå trekker til landet og heller kjører på jobb. F.eks en som flyttet fra Oslo hit nord og fikk seg jobb i Svolvær. Bosatte seg dog på landet, rundt 3 mil utenfor byen. Folk lurte på hvorfor han gjorde det, jo sa han, i Oslo satt han i kø i 40 minutter for å komme seg på jobb, nå brukte han 25 minutter på samme oppgave. Men det var mye stillere der han bodde nå.

 

Om man skal leve i et fritt land er tvang siste vei å gå. Slike forslag om å sette opp bensinprisene vil bare virke mot sin hensikt.

 

Har du tenkt på f.eks nyetablerte med lån i hus? Mange velger å kjøpe bil og et hus på landet ettersom kostnandene for dette blir vesentlig mindre enn å bo i byen. De er dermed bundet til dette, de kan ikke flytte fordi de kan ikke betale lånet, de får ikke solgt huset fordi ingen vil bosette seg der lengere og de har ingen mulighet til å ta seg mellom annet enn bil, som de da ikke kan bruke fordi bensinen tar livet av dem.

 

Man er nødt å tenke på helheten fremfor oslogryta. Kollektivtilbuet er ikke mulig å økonomisk opprettholde i grisegrendte strøk så fremst ikke staten bruker flere milliarder i året på dette. Folk som bor på landet begynner og på jobb til forskjellige tider så det måtte være flere avganger slik at alle kom seg på jobb.

 

Det er så urealistisk som det lar seg gjøre et slikt forslag og ikke minst egoistisk.

 

Hadde jeg vært egoistisk i denne saken hadde jeg støttet Frps politikk på området, og begynt å kjøre for hver minste lille ting, istedetfor å tenke på våre etterfølgere og dem som bor i utsatte deler av verden.

 

Om du skal tenke på våre etterkommere bør du heller jobbe mer for verdensfred enn slikt tull som dette, det er krig som vil ødelegge for oss, det er der problemet ligger.

Endret av Bear^
Lenke til kommentar
Hva med de som bor på steder hvor det er så få folk at det ikke er noe poeng å bygge ut kollektivtilbudet?

Staten betaler, så tilbudet behøver ikke lønne seg. En må selvfølgelig ikke legge opp ruter som går hvert 10. minutt fra enhver liten grend på 4-5 hus. Det vil virke mot sin hensikt. De minste grendene vil nok i det lange løp forsvinne som resultat av en slik politikk.

Staten betaler er visst løsningen på en rekke problemer, men det virker ikke som så mange tenker på hvor staten får pengene sine fra.

Lenke til kommentar
Hvilket buss-selskap tror du har råd til å betale 30 kroner for bensinen?

Når jeg skriver at kollektivtransport må være gratis sier det seg selv at det er det offentlige som betaler, og da har de råd.

 

Hva med yrkes-sjåfører?

For næringslivet må bensinprisen enten holdes på dagens nivå, bare heves litt eller heves gradvis. Hvilken løsning som er mest hensiktsmessig er jeg usikker på.

 

Hva med de som bor på steder hvor det er så få folk at det ikke er noe poeng å bygge ut kollektivtilbudet?

Staten betaler, så tilbudet behøver ikke lønne seg. En må selvfølgelig ikke legge opp ruter som går hvert 10. minutt fra enhver liten grend på 4-5 hus. Det vil virke mot sin hensikt. De minste grendene vil nok i det lange løp forsvinne som resultat av en slik politikk.

 

Kollektivtransport uten noen som helst konkurranse eller krav til kvalitet vil gå 'råkt åt helvete'.

 

Da er det egentlig ikke noe poeng i å innføre dette i det hele tatt. Skal næringslivet få særbehandling vil det bli misbrukt noe helt utenkelig. Svartebørs på bensin kommer til å bli en katastrofe.

 

Det må være mulig å ha litt valgfrihet. Hvis folk ønsker å bo på et litt landsens sted ser jeg ikke noe poeng i å aktivt arbeide i mot dem. Din politikk går egentlig ut på at alle må gjøre som du sier hvis ikke blir de forlatt og isolert? Det er tydelig at alle som ikke deler dine synspunkter kommer til å lide enormt om du noen gang skulle få noen innflytelse.

 

Bensinprisen er på et akseptabelt nivå slik den er i dag. Å skulle øke den spesielt mye mer vil føre til katastrofe innen mange områder.

Lenke til kommentar
Hva med de som bor på steder hvor det er så få folk at det ikke er noe poeng å bygge ut kollektivtilbudet?

Staten betaler, så tilbudet behøver ikke lønne seg. En må selvfølgelig ikke legge opp ruter som går hvert 10. minutt fra enhver liten grend på 4-5 hus. Det vil virke mot sin hensikt. De minste grendene vil nok i det lange løp forsvinne som resultat av en slik politikk.

Staten betaler er visst løsningen på en rekke problemer, men det virker ikke som så mange tenker på hvor staten får pengene sine fra.

 

Fra dem som er dumme nok til å kjøre bil. Doh! :roll:

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar
http://www.dn.no/borspause/article1640999.ece

 

Det norske strømforbruket sank med om lag 300 millioner watt under klimaaksjonen Earth Hour.

300 millioner watt – det vil si 300 megawatt – utgjør rundt ti prosent av Oslos strømforbruk, eller fem millioner 60 watts lyspærer

.

 

Hva kan vi si om resten av verden og spesielt der kullkraft hovedsakelig er energikilden, hvor mange tonn ble spart?

Dessuten bruker aller fleste i dag sk. sparepærer som har mye lengre levetid.

 

 

Som noen av oss har prøvd å nevne tidligere:

 

Man stanser ikke et kullkraftverk på timen. Man lar kraftverket brenne på tomgang.

Man stanser ikke en vindmølle, det ville vært idiotisk.

Man stanser ikke et atomkraftverk på timen.

Man stanser ikke bølgekraft på timen, det ville som for vindmøller vært idiotisk.

Man kan stanse vannkraft på timen, eller man kan snu strømmen og pumpe vann opp i magasinene. Dog da trenger man stor tilgang på kraft, og for at man skal tjene noe (miljømessig) på det må denne kraften komme fra et av kullkraftverkene som står på tomgang ellers, men da får vi pga sammensetningen av kraftproduksjon i Norge et enormt linjetap.

 

Hva med å heller starte internasjonale/nasjonale innsamlingsaksjoner for bygging av kraftverk som bruker fornybare kraftkilder. Eller atomkraftverk, som dessverre er det eneste som med dagens teknologi kan monne.

 

For å sette ting litt i perspektiv, 300MW høres mye ut men:

 

Vi sparte i Norge ca 300 MWh er det blitt hevdet.

 

En større vindmølle kan i dag produsere maks 6 MW, med en levetid på kanskje 10 år og 30% utnyttelse:

 

=>10*365*24*6*0,3 = 157,7GWh. Over 10år.

 

Og vi vet alle at en vindmølle har så og si ingenting å si i Norges/Verdens samlede forbruk.

Lenke til kommentar

Staten betaler, så tilbudet behøver ikke lønne seg. En må selvfølgelig ikke legge opp ruter som går hvert 10. minutt fra enhver liten grend på 4-5 hus. Det vil virke mot sin hensikt. De minste grendene vil nok i det lange løp forsvinne som resultat av en slik politikk.

Staten betaler er visst løsningen på en rekke problemer, men det virker ikke som så mange tenker på hvor staten får pengene sine fra.

La rikingene betale en større del av kaka, og tett hullene som gjør at de kan snike seg unna. Det er de som forbruker mest, og derfor forurenser mest. Og det er kapitalistene, industriherrene, som har skapt forbrukersamfunnet og derfor må ta på seg en stor del av skylda for uføret vi har havnet i.

 

Hadde jeg vært egoistisk i denne saken hadde jeg støttet Frps politikk på området, og begynt å kjøre for hver minste lille ting, istedetfor å tenke på våre etterfølgere og dem som bor i utsatte deler av verden.

 

Om du skal tenke på våre etterkommere bør du heller jobbe mer for verdensfred enn slikt tull som dette, det er krig som vil ødelegge for oss, det er der problemet ligger.

Man klarer da å tygge tyggi og gå i ei trapp samtidig. Den største trusselen mot verdensfreden er NATO, USA og imperialisme. Det er alliansesystemet som førte til at en liten lokal konflikt i begynnelsen av forrige århundre endte opp i en verdenskrig av enorme dimensjoner. Ellers er det lite som truer Norge.

 

Det er vel snakk om både diesel og bensin her, hvis ikke er jo opplegget enda mer idiotisk.

Selvfølgelig.

 

Kollektivtransport uten noen som helst konkurranse eller krav til kvalitet vil gå 'råkt åt helvete'.

Tull og vas. Man stiller selvfølgelig krav til offentlige tjenester også. Selv om helsetjenesten og NSB ikke har konkurranse har jeg ikke inntrykk av at de er ubrukelige.

 

Da er det egentlig ikke noe poeng i å innføre dette i det hele tatt. Skal næringslivet få særbehandling vil det bli misbrukt noe helt utenkelig. Svartebørs på bensin kommer til å bli en katastrofe.

Bønder får allerede kjøpe billigere diesel enn oss andre. Landet har ikke gått til grunne av den grunn.

 

Det må være mulig å ha litt valgfrihet. Hvis folk ønsker å bo på et litt landsens sted ser jeg ikke noe poeng i å aktivt arbeide i mot dem. Din politikk går egentlig ut på at alle må gjøre som du sier hvis ikke blir de forlatt og isolert? Det er tydelig at alle som ikke deler dine synspunkter kommer til å lide enormt om du noen gang skulle få noen innflytelse.

Ja, det er bedre å kjempe for at det fortsatt skal lønne seg å bo i tuer på 4-5 hus rundt om hele landet istedetfor at folk samles i bygder på 1000+ innbyggere, enn å kjempe mot havstigning og at 40% (ifølge Fokus Politikk og menneskerettigheter) av verdens plante- og dyrearter kan komme til å bli utryddet.

Endret av Irrelevant
Lenke til kommentar
Man stanser ikke et kullkraftverk på timen. Man lar kraftverket brenne på tomgang.

Er vel dampdrevne generatorer som leverer strømmen. Når etterspørselen på strømnett faller så regulerer disse seg selv.

Vanndampen kan "lagres" til viss grad og utnyttes senere.

 

Eller atomkraftverk, som dessverre er det eneste som med dagens teknologi kan monne.

Et fy-ord i Norge men er vel det eneste alternativ for mange andre nasjoner..

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Tull og vas. Man stiller selvfølgelig krav til offentlige tjenester også. Selv om helsetjenesten og NSB ikke har konkurranse har jeg ikke inntrykk av at de er ubrukelige.

 

Stopp en halv. Er argumentet ditt at helsevesenet og NSB funker så bra? Er du seriøs?

 

Bønder får allerede kjøpe billigere diesel enn oss andre. Landet har ikke gått til grunne av den grunn.

 

Bønder utgjør en brøkdel i forhold til 'næringslivet'.

 

Ja, det er bedre å kjempe for at det fortsatt skal lønne seg å bo i tuer på 4-5 hus rundt om hele landet istedetfor at folk samles i bygder på 1000+ innbyggere, enn å kjempe mot havstigning og at 40% (ifølge Fokus Politikk og menneskerettigheter) av verdens plante- og dyrearter kan komme til å bli utryddet.

 

Det er ikke opp til deg å bestemme hvor folk skal bo. Vi bor ikke i en totalitær stat.

 

Jeg kan godt være med på å kjempe mot at havet stiger og at arter blir utryddet, men jeg gidder ikke drive med masse tiltak som best kan skildres under termen idioti. Hvis jeg vil ha lavere vannregning slutter jeg ikke drikke vann. Jeg dusjer 5 minutter kortere.

 

Hvis det aller viktigste er å hindre at havet stiger, hvorfor avvikler vi ikke bare alt som bidrar til at havet stiger da? Biler, båter, trikker, tog og fly burde bli ulovlig. Å bruke noe annet enn fornybar energi blir ulovlig. Næringsliv skal nesten ikke eksistere og det som faktisk eksisterer skal staten ha ansvar for. Så hiver vi inn planøkonomi og 5-års kvoter. Da tror jeg nok mennesker verden over har det kjempefint.

Lenke til kommentar
Kollektivtransport uten noen som helst konkurranse eller krav til kvalitet vil gå 'råkt åt helvete'.
Tull og vas. Man stiller selvfølgelig krav til offentlige tjenester også. Selv om helsetjenesten og NSB ikke har konkurranse har jeg ikke inntrykk av at de er ubrukelige.

Du er klar over at 5% av Norges befolkning står i helsekø og at folk lider og dør uten å få behandling? Og dette skjer til tross for meget stort pengeforbruk. Det vil heller ikke hjelpe å putte enda mer penger inn i et så lite effektivt system.

 

Og du er tydeligvis ikke NSB-pendler i Oslo-området. Der har det bare blitt flere og flere forsinkelser og innstillinger. Og så tar togene faktisk lengere tid mellom 2 stasjoner enn hva det gjorde for 30 år siden. Nå blir det faktisk seriøst vurdert fra høsten å sette opp faste busser for flere tog-strekninger på Østlandet. Med allerede stappfulle tog regner man med at lavere kollektivtakster vil skape fullstendig kaos.

Lenke til kommentar
Å skru av lyset i en time bidrar ikke til mindre forurensing på jorden. Den ekstra slitasjen som dette utgjør på lampene, medfører at flere lyspærer må produseres og dermed krever energi.

Nei, dette har blitt testet av Mythbusters, og gjett hva? Myth busted. Man sparer mer på å skru av lyset enn slitasjen som påføres med strømbruddet. Dette gikk så langt ned til en grenseverdi på 2 min om jeg husker riktig.

Lenke til kommentar

Å vise til at det norske helsevesenet, til noe som fungerer bra er jo ett sikkert bevis på at vedkommende ikke vet hva han snakker om. Ja, alle får gratis behandling tilslutt (hvis du ikke dør mens du står på ventelistene). Norge bruker mange ganger mer på helse enn andre land, behandler færre folk, og har flere misfornøyde brukere enn andre land sine helsetjenester har. Du er heller ikke sikret noe form for god behandling, og skal du ha den beste behandlingen tilgjengelig, så må du til utlandet.

 

Ferdig med off-topic ...

 

Mythbusters har blitt nemt før i tråden (har du lest?). Mythbusters er (på sett og vis) ikke vitenskaplig testing, og lyspærer på 110V oppfører seg dessuten litt annerledes enn lyspærer på 230V. Det finnes også andre lyskilder, lysstoffrør, halogenpærer osb, der i allefall lysstoffrør får forholdsvis mye slitasje ved å bli skrudd av/på.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...