Gå til innhold

Boikott av Earth Hour

Anbefalte innlegg

Det er jo søtt hvordan noen mener at denne aksjonen er meningsløs, samtidig som de demonstrer like meningsløst ved å bruke ekstra mye strøm.

Som andre her i tråden savner jeg dokumentasjon på utsagn om slitasje på lyspærer og lignende. Mye påstander og lite fakta.

Og ja, jeg skrudde av lyset og fulgte med i denne tråden på min bærbare minilaptop satt i eco-mode.

Like søtt som hvordan enkelte ukritisk tar politisk propaganda som en absolutt sannhet, og skal ha dokumentasjon på alt mulig annet.

Når det gjelder slitasje på lyspærer og lysstoffrør, burde fysikken være temmelig klar.

Ja, så forklar fysikken bak det litt mer spesifikt, siden det er temmelig klart for deg. Da regner jeg med at du i minste fall kan redegjøre for at slitasjen på lyspæren bruker mer energi enn at lyspæra er på i løpet av en time. Kom med noe håndfast.

Jeg trenger ikke å forsvare noe. Jeg har deltatt i en aksjon som er symbolsk og har aldri påstatt at denne akjsonen har bidratt med noe særlig mer enn holdningsskapende effekter. Det hadde såklart vært fint om det totale energiforbruket sank som følge av denne aksjonen, men jeg håper at vi tjener på det i lengden ved at folk endrer sin adferd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, så forklar fysikken bak det litt mer spesifikt, siden det er temmelig klart for deg. Da regner jeg med at du i minste fall kan redegjøre for at slitasjen på lyspæren bruker mer energi enn at lyspæra er på i løpet av en time. Kom med noe håndfast.

Forbruket direkte fra en pære øker ikke ved å bli slått av og på, men den ekstra oppvarmingen som skal kompensere for varmen som pæren ikke avgir vil flere steder være mindre miljøvennlig. Om det for eksempel er ojlefyring eller lignende vil det øke CO2-utslippet.

Tennere til lysrør virker et begrenset antall ganger. Ved å slå lysrøret av og på en ekstra gang begrenses tid til utskifting av både lysrør og starter.

Og stearinlys (forbrenning av parafinvoks) slipper selvsagt ut mere CO2 enn en lyspære drevet av ren vannkraft.

Lenke til kommentar

Tror du virkelig at vi skrudde opp varmen? Selv her i Nord Norge skrudde vi av ALLE lysene (inkludert UTELYSET) - i minus 15 grader, uten at vi led noe nød.

At du i det hele tatt påstår stearinlys slipper ut mer CO2 enn en lyspære er meg fantastisk morsomt, og jeg lar være å kommentere det noe mer. Håper bare folk ikke tar deg seriøst.

Lenke til kommentar
Tror du virkelig at vi skrudde opp varmen?
Nei, jeg regner med at de fleste har termonstatstyring som automatisk kompenserer for mindre varme fra lys.
At du i det hele tatt påstår stearinlys slipper ut mer CO2 enn en lyspære er meg fantastisk morsomt, og jeg lar være å kommentere det noe mer. Håper bare folk ikke tar deg seriøst.
Så fakta er fantastisk morsomt eller er kunnskap at all brenning av oljeprodukter avgir CO2 lite utbredt? Det er altså ikke bare store SUV-er som avgir CO2.

20 telys i en time tilsvarer ca utslippene fra å kjøre 1 km med en personbil.

Vil også anbefale folk å diskutere sak om de har noe å bidra med og ikke bare komme hiit for å angripe personer når de ikke har noe å bidra med.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Lyspærer slipper vel ikke ut noe co2?

Lenke til kommentar

Problemet for meg ved denne markeringa er at det kun blir eit billeg påfunn for folk slik dei kan få betre samvittigheit. Om ein verkeleg var så opptatt av miljøet, ville ein også gjort meir for miljøet resten av året. Det er noko eg tvilar på folk gjer.

Om noko trur eg denne markeringa får ein motsatt effekt. Joda, det visar at folk bryr seg nok til å skru av nokon stakkarslege lyspærer i ein time, men det visar også at folk ikkje bryr seg nok til å gjere ein innsats resten av året. Om det faktisk hadde markert byrjinga på at folk bryr seg hadde det gitt meir meining, men når alt går tilbake til det normale blir all symbolikken vekk.

Lenke til kommentar

Hadde alt av elektrisitet på som en vanlig kveld.

Ikke pågrunn av boikott, men syns dette er tåpelig.

Her brukes strøm / energi til å varme opp bassenger, oppganger til hus, gass har blitt svidd av i 10-år i Nordsjøen, og så skal en sitte i stummende mørke en kveld for å spare strøm.

Helt vanvittig synes jeg.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar
Tror du virkelig at vi skrudde opp varmen? Selv her i Nord Norge skrudde vi av ALLE lysene (inkludert UTELYSET) - i minus 15 grader, uten at vi led noe nød.

I femten minus regner jeg med at du hadde en form for oppvarming i huset? Jeg regner med at du har en eller annen termostat på det der, og da vil den automatisk kompensere for effekten lyspærene ellers ville gitt fra seg.
Lenke til kommentar
deltok ikke på Earth Hour.

glad min mor ikke var hjemme igår ellers ville hun lagd et hysteri over at "VI MÅ SPARE MILJØET!" på grunnlag av den symbolske verdien som noen hippier har funnet på

Då er mora di lettare møblert i såfall, det var ein demonstrasjon. Ikkje eit sparetiltak.

Lenke til kommentar

I femten minus regner jeg med at du hadde en form for oppvarming i huset? Jeg regner med at du har en eller annen termostat på det der, og da vil den automatisk kompensere for effekten lyspærene ellers ville gitt fra seg.

Nope, kalles isolasjon og er jævlig effektivt.

Lenke til kommentar

De som tror Earth Hour timen var for å spare strøm må jo være totalt idioter. Dog kom det veldig plustelig og det virket ikke som at folk hadde fått det med seg eller gadd å bry seg som vanlig...

Endret av bruno99
Lenke til kommentar

Hva slags isolasjon har dere i huset?

For meg virker Earth Hour som et typisk amerikansk søppel event hvor de fleste ikke bryr seg om strømforbruket ellers hele året og så nå overbeviser seg selv hvor "miljøvennlige" de er ved å slå av lyset en time.

Lenke til kommentar

Du har vel ikke vindu da? Eller var det veldig mange mennesker i huset? (et voksent menneske tilfører vel varme tilsvarende cirka 100 W.)

De som tror Earth Hour timen var for å spare strøm må jo være totalt idioter. Dog kom det veldig plustelig og det virket ikke som at folk hadde fått det med seg eller gadd å bry seg som vanlig...
Du har tydeligvis ikke forstått første innlegg en gang. Saken er at demonstrasjonen virker mot sin hensikt.
Lenke til kommentar
De som tror Earth Hour timen var for å spare strøm må jo være totalt idioter.
Da kaller du faktisk folkene i WWF for idioter. :!:

Ellers er det jo et poeng for oppegående personer at man skal markere støtten til en "ansvarlig klimapolitikk" med å forurense mere, slik resultatet ble av timen i Norge.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...