Gå til innhold

Boikott av Earth Hour

Anbefalte innlegg

I forbindelse med at WWF organiserer Earth Hour verden over i dag, så leverer jeg min protest av følgende årsak:

Å skru av lyset i en time bidrar ikke til mindre forurensing på jorden. Den ekstra slitasjen som dette utgjør på lampene, medfører at flere lyspærer må produseres og dermed krever energi. Om et slikt tiltak skulle hatt noen positiv effekt måtte lyset vært avslått i en del flere timer.

Dessuten vil det meste av energien bespart med avslåtte lamper bli kompensert med varmeovner og muligens oljefyring som absolutt ikke er bra for miljøet.

På grunn av at dette ikke er et miljøtiltak demonsterer jeg derfor med å la så mange av lysene stå på, for å understreke hvor banalt dumt Earth Hour. Jeg håper at flest mulig vil ta til fornuften og gjøre det samme.

Den dagen de kommer med et tiltak som faktisk er fornuftig, vil jeg vurdere det.

Edit: er klar over at det er en symbolsk handling

Endret av efikkan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Dette var den mest fornuftige tråden som har blitt startet her i dag!! Nei, til atomvåpen.. Nei, til Earth Hour.. :)

Lenke til kommentar

Lurer på hvordan det elektriske anlegget til leverandørene er dimensjonert for slike inn og utkoblinger.

Greit nok med metallindustri der nettet er dimensjonert, men jaja.

Nå blir vel de faktiske utkoblingene mye mindre enn hva noen vil hevde. Vil anta energiverkene merker bedre til når alle står opp og tar seg en dusj samtidig. Men dersom alle hadde skurd alt av er det jo en tanke å ha i bakhode.

Det hele er egentlig en gimmick, gjør nesten ingenting og få god samvittighet resten av året.

Nå er den norske strømmen relativt miljøvennlig uansett.

Og ja jeg kommer ikke til å skru av lyset.

Dessverre har elektrisitet fått et dårlig rykte, det er ennå en av de mest effektive måter å distribuere energi på. Jeg lurer ofte på hvorfor noen mener man skal varme huset sitt med treflis istedet for strøm, samtidig som de snakker varmt om elektriske biler.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
slitasje på lamper? hva?
Hver gang du slår på en glødelampe når tråden er kald er det liten motstand, derfor går det mer strøm enn normalt, og dermed sliter dette mer på glødetråden enn å la den stå på jevnt. Derfor bør du la lyset stå på f.eks. på badet så lenge folk er stadig innom, men slå det av f.eks. om natten når ingen sannsynligvis bruker lyset på en del timer. Å slå av lyset i en time bidrar altså til kortere levetid på lyspærer, og dermed flere utskiftninger.
Lenke til kommentar
Sparingen er vel bare symbolsk?
Som sagt er jeg klar over at det er symbolsk, men hele poenget faller bort når den symbolske handlingen virker i virkeligheten mot sin hensikt!

Største tullet eg har høyrt! Det blir jo som om ein skal demonstrere på ein vei ein meiner er dårleg, men så kommer noken som deg og seier at det er teit å demonstrere der fordi det sliter på veien når demonstrasjonstoget går på den.

Endret av Tygg3n
Lenke til kommentar
slitasje på lamper? hva?
Hver gang du slår på en glødelampe når tråden er kald er det liten motstand, derfor går det mer strøm enn normalt, og dermed sliter dette mer på glødetråden enn å la den stå på jevnt. Derfor bør du la lyset stå på f.eks. på badet så lenge folk er stadig innom, men slå det av f.eks. om natten når ingen sannsynligvis bruker lyset på en del timer. Å slå av lyset i en time bidrar altså til kortere levetid på lyspærer, og dermed flere utskiftninger.

Jaha? Du har selvsagt kilder på dette?

Lenke til kommentar
Mener du att folk må sette på ekstra varme når du skrur av lyset...? Hvor mye lys har du egenlig på hjemme gutt....? :roll:
Jeg vil tippe du har minst fem lamper i stua, og over 90% av energien vil gå til varme om du bruker glødelamper, du vil merke når disse blir slått av.

Sparingen er vel bare symbolsk?
Som sagt er jeg klar over at det er symbolsk, men hele poenget faller bort når den symbolske handlingen virker i virkeligheten mot sin hensikt!

Største tullet eg har høyrt! Det blir jo som om ein skal demonstrere på ein vei ein meiner er dårleg, men så kommer noken som deg og seier at det er teit å demonstrere der fordi det sliter på veien når demonstrasjonstoget går på den.

Nei, det er å demonstere på en måte som ikke bidrar positivt, det understreker hvor meningsløst det er.
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...