Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Piping fra høyre forhjul, + røyk

Anbefalte innlegg

Da jeg kjørte hjem i dag hørte jeg en piping fra høyre forhjul, det var sån piiiiiiiip pause piiiiiiiiiiiiiip. uregelmessig....

så jeg kjørte hjem fordi det var ganske kort, og da jeg gikk ut av bilen lukte det svidd, og jeg så det kom røyk ut fra der bremseskiven er. Jeg la merke til at når jeg bremset så stoppet pipelyden.

Så hva har skjedd ? ..... bremseklossene som er slitt til bunns?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mest sansynlig har du kjørt til klossene er helt nedslitt. Stemplet i caliperen har ofte tendens til og "henge" seg litt og ikke slippe trykket på klossene da det er så langt ute av caliper. Siden lyden gir seg når du bremser vil jeg ikke tro det er hjul lager som er gåent.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Behøver ikke å være klossene, det høres mest ut som om glidemekanismen for caliperen har satt seg fast. Hva slags bil er det?

Lenke til kommentar

Jeg hadde noe av det samme problemet for et års tid siden. Da hadde en støvhetten rundt stempelet i caliperen gått i stykker (sannsynligvis på grunn av en stein) som gjorde at det kom masse støv, vann og dritt inn til stempelet og stempelgangene. Det gjorde at smøringen til stempelet ble borte, og det kilte seg etterhvert fast. Bremsene hang på, ble nedslitt - og luktet svidd.

Jeg kjøpte bare et nytt stempel og ny støvhette - renset stempelgangen skikkelig, og satte på nye klosser. Byttet skiver også, siden jeg først var i gang. Fungerer fint fortsatt.

Dette er en 2002 Chrysler.

Edit: Nytt stempel og støvhettet til min bil kostet rundt 1300 kr.

Endret av magnusalex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...