Gå til innhold

oppløsning på tommer

Bendit

Anbefalte innlegg

hei!

Jeg er ute etter ny skjerm og vil gjerne ha den stor.

Det jeg har lagt merke til er at en 24" ofte har samme oppløsning som en 22" og at 26 ofte har 24" sin beste oppløsning

hvordan blir dette? når du har den samme oppløsninga på 24" som 26"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen sammenheng mellom fysisk størrelse og antall pixel. F.eks, en liten laptop skjerm kan ha mye større oppløsning enn en stor TV skjerm.

1920 x 1200 er den største oppløsningen som fungerer med vanlige grafikkort og DVI. Neste størrelse er 2560 x 1600 på 30", da trenger man skjermkort med dual-link DVI.

Lenke til kommentar

Pikslene bestemmer "hva du ser", mens størrelsen bestemmer bare hvor stort bildet vil være.

Når du øker antall piksler vil du få plass til mer på skjermen. Du vil f.eks få plass til 5 eller 6 Messenger vindu i bredden, istedenfor 4. Dette blir jo det samme som hvis du nå forandrer oppløsningen du bruker på den skjermen du har nå. Setter du den på 800x600 får du ikke plass til mye. Øker du skjermstørrelsen, men ikke antall piksler, f.eks. 22" til 26", så blir alt forstørret. Du ser akkurat det samme bilde, men alt er større.

Personlig synes jeg det er mer behagelig å lese/jobbe på en større skjerm, så jeg ville valgt en 24" eller 26" fremfor 22".

Endret av dukof
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...