Gå til innhold

Når kreativiteten tar slutt...?

Anbefalte innlegg

Har i det siste hatt store problemer med å finne motiver, finne gode vinkler når motivet først er funnet osv. Dette har fått meg til å tenke litt. 2009 har egentlig vært helt supert med tanke på kreativiteten for min del. Mange bilder har bltt tatt, og mange har, etter min standard, vært gode. Nå, derimot, nå når jeg har mer tid, mer iver og mer penger enn på flere måneder kommer jeg hjem uten et eneste bilde på kortet.

Siden nyttår har jeg vært mer opptatt med jobb enn noen gang. Bare i løpet av januar og feruar har jeg jobbet 130 timer overtid. For det meste om natten, for så i tillegg gå på jobb på dagtid igjen. Jeg har vært helt utslitt. Nå har jeg ikke jobbet overtid siden 10. mars...og jeg har heller ikke tatt noe særlig med bilder siden det. Og det til tross for at jeg minst annen hver dag har vært ute utelukkende for å fotografere.

Noen som har opplevd noe tilsvarende? Kan stress og lite søvn føre til økt kreativitet? Eller kan svaret rett og slett ligge i at jeg nå vet at jeg ikke har veldig lenge igjen før overtidsjobbingen vil starte igjen, og jeg derfor overanstrenger meg for å få tatt noen gode bilder nå, mens jeg ennå har god tid?

Hva gjør dere når kreativiteten forsvinner? Venter? Tvinger den frem ved å nekte å innse at den er borte? Løper en tur i skogen? Setter på favorittalbumet i bilen før dere kjører ut fra parkeringsplassen med nålen godt over på høyre halvdel av speedometeret? Drikker dere kanakkas på rødsprit? Jeg har prøvd det meste, ingenting fungerer. Jeg må nok ta tiden til hjelp...

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

Selv har jeg vært svært så lite inspirert og kreativ omtrent siden i Desember. Noe som er irriterende, da det har vært så masse pent vær. Men for å få kreativiteten tilbake, så venter jeg hovedsaklig. Prøver å ikke tenke så alt for mye over at jeg MÅ bli inspirert og kreativ, men heller se på bilder på nettet og ta det så det kommer. Føler at jeg kanskje er på vei tilbake igjen nå da.

Enkelte Tirsdager, så treffes jeg med noen i kameraklubben for å snakke generelt om foto og å hygge oss. Ene fotografen i klubben fikk jobb av TV2 til å dekke Korslaget, så det i seg selv var inspirerende å høre han fortelle om, samt at han viste bilder som var blitt brukt og bilder fra backstage.

=)

Lenke til kommentar

Sitter alle her og forventer at ideer skal komme på sølvfat? At det bare er å vente på ideen? Har det noe med kreativitet å gjøre?

Min mening er nei. For å komme på nye ideer må man tenke nytt, konsentrere seg og være målbevisst. Man må prøve å tenke i nye retninger. Det er et veldig godt tips å jobbe ide sammen med andre.

Det hjelper å bestemme seg for et mål, hva slags bilder man skal ta. Så må man sette seg ned og jobbe i timer. Det er dritkjedelig, men må gjøres. Om man vet hva man skal ta bilder av og har noen planer er man mye friere, tro det eller ei, fordi man vet en mulig utvei og slipper å tenke "hva om jeg ikke får noen bra bilder"-tanken på opptak. Når man kommer på opptak, hold deg til planen, helt til ditt velutviklede bildesyn (dette blir bedre over tid (håper jeg for min egen del i hvertfall)), slår til og gir deg bedre ideer, bassert på dine allerede eksisterende ideer, som gjerne inneholder hva du skal formidle. Et bilde uten noen ide, budskap eller plan er søppel (med mindre det er gjort bevisst(men da er det jo en ide bak)). Nå må det riktig nok mye søppel til for å bli stø på det tekniske, og jeg sier ikke at søppel er negativt, det er bra å få trening, men det er ikke no fotografisk verk som bør vises frem.

Hovedessensen i det jeg sier over: Man får som regel ikke gode bilder uten en ide, noe man ønsker å formidle. Og slike ideer kommer som regel ikke dalende ned fra himmelen (selv om det kan skje)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Hos enkelte, inkludert meg selv, så kommer faktisk idèene dalene som fra himmelen. Jeg har dette som hobby og bryr meg dermed ikke om å sette meg ned i flere timer og anstrenge meg for å få en idè.

Men jeg skjønner hvor du vil hen =)

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
Hos enkelte, inkludert meg selv, så kommer faktisk idèene dalene som fra himmelen. Jeg har dette som hobby og bryr meg dermed ikke om å sette meg ned i flere timer og anstrenge meg for å få en idè.

Men jeg skjønner hvor du vil hen =)

Må si meg enig i det. Dette er kun en hobby for min del, og jeg har ikke holdt på veldig lenge. Det er derfor ikke snakk om at jeg prestere hver gang. Jeg har altså hittil hatt mulighet til å vente på idéene, og jeg har ikke trengt å vente lenge...før nå.

Lenke til kommentar

Kreativiteten tar ikke slutt :p den bare tar pauser, men jeg vet hvor fælt det er når du går en måned uten å liksom klare å finne på noe. men jeg kan nesten garrantere at pluttselig så vil du bare: Å hva vis jeg gjør sånn? og da er du i gang igjen.

Lenke til kommentar
For mye jobb dreper kreativiteten garantert. Man blir utslitt og kroppen bruker mer energi på å holde ting gående. Så alt det fagfolk sier om å jobbe for mye, sove for lite osv er faktisk sant.

jaja, altså du kan drepe den helt, men det skal litt til, den kommer ofte tilbake igjen.

Lenke til kommentar
Tar med meg kamera, og går ut for å fotografere (eller inne for den saks skyld). Kreativiteten kommer bare du går inn for det!

For meg er det nesten motsatt, mange av de bildene jeg har tatt som jeg virkelig liker, de har jeg tatt omtrent helt på slump.

Men såklart, kameraet må man ha med seg :D

Lenke til kommentar

Når du får følelsen av at andre stiller krav til deg eller dine bilder.. da drepes kreativiteten. Når du tenker på at du er nødt til å ha gode bilder ut av motivene, og tenker det før du tar dem blir det bare tull. Et tomt hode er det som må til for å være kreativ. Lysten til å leke seg med kameraet, lysten til å prøve ut ting, det er den lysten som må tilbake. Iallefall for meg.

Lenke til kommentar

Jeg mener at følelsen av at andre stiller krav til bildene, at bildene har noen betydning, er viktig. Jeg mener det er en stor fordel å mestre slikt press. Og det kan gjøre det enklere å komme på ideer, fordi rammene ofte er satt, og det er enklere å finne noe innefor fastsatte rammer, enn det er å gå rundt med kameraet og vente til man tar et ganialt bilde.

Og dette med at ideer kommer dalende ned fra skyene, som sagt, det kan skje, og oss mange skjer det ofte. For min egen del, så blir de fleste ideene mine til først som en impuls som kommer tilfeldig. Så må det tenkes, graves og nøstes for å få ideen brukbar.

Og for all del, det er en del som bare liker å gå rundt med kameraet og knipse uten noen plan og ide, bare kose seg med kameraet. Og dette er det ingenting galt med, det er faktisk ganske gøy. Men det kommer desverre alt for lite gode bilder ut av det. (ja, det er sikkert en her som tar dritbra bilder som alle blir til på denne måten, men jeg nekter å tro det gjelder for majoriteten at bildene blir dritgode uansett.)

Lenke til kommentar
Gikk en lang tur på fjellet i dag, en tur jeg vanligvis ville hatt med kamera, men valgte å la det ligge i dag. Angret flere ganger under turen, men kanskje det var godt for meg allikevel.
For meg er det alltid slik at de vakreste motivene kommer på rekke og rad først når jeg har glemt kameraet hjemme.. Men det kan ofte være godt å bevist la kameraet ligge av og til, for det blir fort til at man begynner å se alt som et mulig motiv når man har bedrevet foto aktivt en stund, og da faller den avslappende effekten med å være i naturen ofte bort. Noen ganger kan det være godt å bare gå en tur uten å se omgivelsene med fotobriller også, slik som du gjorde der. Når det gjelder kreativiteten så svinger den med humøret, livssituasjonen, årstidene, og stort sett det meste som har innvirkning på oss.

Jeg tror ikke det hjelper å pushe hvis inspirasjonen ikke er der i utgangspunktet, så hva med å legge kameraet på hyllen en stund å heller bruke tiden på å finne en muse?

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

VEd slike situasjoner pleier jeg å sette begrensninger for meg selv. Sett kameraet i jpg-mode, still om til sorthvitt, og sett på ei fast telelinse. Så bestemmer du seg for kun en type motiv og drar ut for å knipse dette.

Om bildene blir bra eller ikke spiller ingen rolle, men det har en tendens til å booste motivasjonen og kreativiteten. Flere fotografer har anbefalt dette før meg.

Lenke til kommentar

for min del kommer kreativiteten når jeg _begynner_ å ta bilder. Det er først da tankeprosessen kommer skikkelig i gang. "kanskje om jeg gjør sånn isteden ...", "kanskje en annen vinkel.." osv.

har selv hatt tørke en stund, men tenkte kanskje april-festen kunne være en bra anledning å kaste seg på igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...