Gå til innhold

Kamera utstyr med til London

Anbefalte innlegg

I forbindelse med en London tur i uken som kommer, så skal kamera + diverse objektiver være med. Å i den forbindelse med kommer spørsmålet.

er det noen typer skjermaer eller ting jeg må ha med meg for å ta med kameraet + utstyr gjennom sikkerhetskontrollen evt skjermaer for at varen ikke er kjøpt i utlandet osv ??

er det noen ting man i det hele tatt bør ha med seg for å slippe tull på flyplassen ??

mvh

Gloryhoundz

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har hørt rykter om at en skal være litt forsiktig med å ta for mye bilder i London.

Noen kilde / historie du har å fortelle, har IKKE lyst til å få beslaglagt kamera utstyr for mange tusen kroner, som folka her sikkert skjønner

EDIT : der kom Kilden ja :p

Endret av Gloryhoundz
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva reglene sier, men har du med kopi av kvitteringer for kostbart utstyr så går det raskere å avslutte eventuelle diskusjoner med tollere på en grei måte. Fotoutstyr går i håndbagasjen på fly, innenfor rimelighetens grenser.

Lenke til kommentar

Det du trenger er formularet RD-0031 B fylle det ut korrekt og ta det med til nærmeste tollmyndighet for godkjenning/stempling.

Ta med deg kamerautstyret som skal føres opp,kan hende tollvesnet forlanger og kontrollere at opplysningene stemmer,raskere og hente det i bilen en og måtte reise hjem og hente det.

Lenke til kommentar

Har flere ganger reist utenlands uten noen form for beviser. Men jeg vil ikke anbefale det. Har selv vært heldig og sluppet inspeksjon og spørsmål om utstyret.

Heretter vil jeg nok fylle ut og få godkjent skjemaet det linkes til i innlegget over. Utstyr for mange tusen er kjedelig å få beslaglagt.

Lenke til kommentar
Det du trenger er formularet RD-0031 B fylle det ut korrekt og ta det med til nærmeste tollmyndighet for godkjenning/stempling.

Ta med deg kamerautstyret som skal føres opp,kan hende tollvesnet forlanger og kontrollere at opplysningene stemmer,raskere og hente det i bilen en og måtte reise hjem og hente det.

Må man vise kjøpsbevis for produkter som skal på et slikt sjema?

EDIT: tenker på bevis fra hvor den er kjøpt og hva den kostet (verdi).

Endret av von-schnellfahrer
Lenke til kommentar

Så lenge man har med seg en typisk fotoutrustning, så blir det ikke bråk. Det er hvis du om helgeturist kommer hjem med tre kamerahus og tjue objektiver at du bør regne med spørsmål.

Et mer fornuftig spørsmål ville vært "hva trenger jeg å ta med for å få ta de bildene jeg har lyst til".

Tom

Lenke til kommentar

I teorien skal man fylle ut et lass skjemaer så fort man har med seg noe verdt såvidt litt mer enn en gjennomsnittlig skjorte, i praksis kan jeg vanskelig se for meg at man får problemer så lenge man har med seg relativt normale mengder ting. Hvem gidder egentlig fylle ut et slikt skjema for å bevise at man reiser med egen laptop, f.eks.? Jeg reiser inn/ut av Norge minst 10 ganger i året med over 50000 i verdier på meg, har aldri vært noe problem.

Kommer man drassende med et lass originalesker gjennom tollen sitter man med et litt større forklaringsproblem ...

Ville ikke bekymret meg for mye for fotografering i London. Akkurat å knipse vilt rundt en allerede ilter konstabel er kanskje ikke trikset, å bruke timesvis på å ta bilder av MI6-hovedkvarteret er neppe en god idé det heller, ellers rimelig fritt frem.

Lenke til kommentar
Må man vise kjøpsbevis for produkter som skal på et slikt sjema?

EDIT: tenker på bevis fra hvor den er kjøpt og hva den kostet (verdi).

Nei du trenger ikke og bevise at du eier eller har kjøpt det i Norge,så lenge produktene er i Norge så antar tollvesnet at alt er i orden.

Men kan hende du må fremlegge produktene for og bevise at du virkelig har oppførte riktige produkter.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg synes dere er litt tøffe her som ikke anbefaler noen og gjøre en ting som kan forenkle folks reise til andre land og ikke minst hjemkomst.Hvis dere har en form for aversjon mot offentlige/byråkratiske institusjoner ikke la det gå ut over andre som gjerne vil gjøre ting på korrekt måte,dere anbefaler folk til og gjøre noe i strid med det Norske lovverket.

Ikke bare gjør mann det som samfunnet forventer av deg,men du vil sikker ha en lettere ferie/reise da du har en ting mindre og tenke på "hva som skjer når du står i tollen og kanskje må svare for deg".

I 99% av reisene vil man ikke oppleve problematikk ved innreise til Norge,og har heller aldri hørt om noen som har opplevd dette,men den ene gangen du møter en tollfunksjonær som har årets værste dag er det greit og la han konsentrere seg om en annen en deg.

Den timen det tar deg og utfylle dokumentet og få det godkjent,synes jeg vil oppveie eventuelle fremtidlige problemer.

I tillegg så har du et bevis på at du er eier hvis du blir stoppet av en luguber tjenestemann i et av de landene der alle tjenestefolk gjerne vil tjene litt ekstra på en eller annen måte.

En annen ting også,jeg har brukt dokumentet opp mot forsikringsselskapet ved nytegning av forsikring noe agenten syntes var kjempe fint,gjorde jobben hans lettere og ved et eventuelt oppgjør kan du dokumentert alt.

Fritt oversatt fra skjemaet.

Dersom slikt legitimasjonsbevis ikke kan forevises og det heller ikke på annen måte kan godtgjøres at varene tidligere er utført fra norge,vil tollvesnet kunne kreve inn toll og avgifter for varene,eventuellt tilbakeholde dem i påvente av at nødvendig dokumentasjon blir fremskaffet.

Edit:leifer

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Enig med siste taler.

Selv har jeg fylt ut et slikt skjema for utstyret i signaturen min. Tolleren spurte jo selvfølgelig om det virkelig var mitt utstyr alt, noe jeg relativt høflig forklarte at det ikke var hans problem.

Treffer du på en surpomp, så er det greit å ha med utstyret for fremvisning.

Da jeg gikk over fra 20D'n til 5D Mk II'n, så hadde jeg med meg "20D-skjemaet" i tillegg til kvitteringer for 5D Mk II'n og 17-40'n. Så fortalte jeg hva som skulle være med over på nytt skjema og hva som skulle "fjernes". Serienummeret til 17-40'n sto ikke på kvitteringen og jeg hadde ikke med meg objektivet heller, så tolleren begynte å knurre. I tillegg ville han ikke ta det "gamle" tollskjemaet som verifikasjon for tidligere utstyr.

Da begynte jeg å koke. Måtte relativt høflig og svært bestemt minne denne ekstremt "tro tjener" at det faktisk var han selv som hadde utstedt forrige tolldeklarering og han hadde hatt utstyret forevist (hvilket jeg gjorde første gang). Deretter, siden serienummeret manglet på kvitteringen, spurte jeg om han hadde betalt for å være vanskelig med "godkjenning" av skjemaet. Kvitteringen var, som alle andre, utstedt på meg og mitt navn, og alle fra samme fotobutikk (i Tromsø). Jeg sa jeg kunne ringe forhandleren og få bekreftet kjøpet.

Da ble det ikke noe mere mukk og jeg fikk stemplet og godkjent skjemaet. :)

Skjemaet tar noen minutter å fylle ut hjemme. Har du kvitteringer for alt, skal det holde å ta med seg som dokumentasjon, men er ofte greit å ta med fotobagen også.

Du får stempel og underskrift, og ved en noenlunde oppegående tollfunksjonær tar hele seansen sånn der 3 1/2 minutt på tollkontoret.

Skjemaet legger du i kamerabagen og har med deg hele tiden. Skjemaet kan brukes ubegrenset antall ut/innreiser.

Ser Euklid aldri har blitt stoppet, men den "gleden" har jeg hatt, tre ganger..

Flyplasstollkjærringene på Sola tror jeg har ekstra betalt for å være premenstruell og ekstremt kranglete. Første gangen ville hun ikke godkjenne tollskjemaet, siden det var "over ett år gammelt" (Stemplet er jo datert). Andre gangen, og samme kjerringa 8 uker senere, da var skjemaet fortsatt for gammelt.. Etter litt mas om at utstyret måtte leveres inn i påvente av kjøpskvitteringer og min "krangling" som dannet kø, forlangte jeg å får prate med en mannlig ikkepremenstruell overordnet, som faktisk kunne tollreglene (til økende fornøyelse av "kødannelsen" bak meg), ble skjemaet godkjent og jeg kunne "ha en fin dag" og gå videre :)

3. gangen var på vei hjem fra Russland. Da var det den finske tolleren på finsk/russisk grense nær Ivalo som fattet interesse. Jeg foreviste skjemaet (som er på norsk), og tolleren konkluderte med at dette var et utrolig smart skjema og kunne ikke forstå hvorfor de ikke hadde slike i Finland. Så det ble "God tur videre hjem til Norge" fra ham.. :)

Så, for å konkludere, ta deg tiden og skriv skjemaet. Få det stemplet/godkjent og legg det i kamerabagen. Det hjelper den (eller de) gangene du blir stoppet. Det kommer til å skje før eller siden..

Lenke til kommentar

i dette tilfellet tenkte jeg å ta med Canon 40D + en del batterier , noen minnekort + 17-85mm + 70-200mm f/2.8 IS USM . + en blits å sekk , så tror ikke tollerne stiller så mye spørsmål. i såfall får jeg bare ettersendte bevis på at de er kjøpt i Norge, med Norsk garanti beviser osv ;) men hadde jeg tatt med en del mer så hadde jeg nok fylt ut det skjermaet. kan ikke helt se problemet å ha med et kamera med 2 objektiver :p , er jo ikke være en å ha med laptop + et digital kamera.

men TAKK for hjelpen , mye jeg ikke viste

EDIT : Leste gjennom skjemaet nå , å ombestemmte meg, dette skal fylles ut :) , en billig forsikring, vil ike miste min kjøre 70-200mm IS F/2.8 <3

Endret av Gloryhoundz
Lenke til kommentar

Som regel går det bra. "Alle" har jo med seg litt utstyr på reise. Men det ER en billig forsikring å likevel fylle det ut. Møter du en toller med en dårlig dag, så går ting fortere. :) Og skjemaet har du også til neste gang du reiser.

Lenke til kommentar

Hva hvis man i skjemaet har oppført 3 forskjellige objektiver, men når man skal reise så tar man bare med 2 av de?

Det står: "Varer spesifisert nedenfor tas med til bruk under midlertidig opphold i utlandet. Varene vil bli gjeninnført til Norge i uforandret stand ved tilbakekomst fra utlandet".

Trenger man da å ha forskjellige skjemaer avhengig av hvilket utstyr du ønsker å ha med?

Lenke til kommentar
Hva hvis man i skjemaet har oppført 3 forskjellige objektiver, men når man skal reise så tar man bare med 2 av de?

Det burde ikke bety noe som helst, annet enn for en toller som VIL lage bråk. For meg virker det som om et slikt skjema skal bevise at du eier og har hatt utstyret i Norge fra før.

Så lenge du ikke har med noe som IKKE står der, er det ingen grunn til at tollen skulle ha noe å si på at ikke alt er med.

Lenke til kommentar

Du kan jo i praksis ha solgt utstyret ditt utenfor Norge, men ikke noe tollvesenet bryr seg om siden avgifter håndteres når noe innføres. Selger man utstyret er dette et "problem" for det nye landet, Norge har fått sine penger :) Så aldri hørt om noen som får bråk for dette.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Det eneste jeg har hørt om var i Hviterussland "mener jeg",hvor man er nødt til og ha med nøyaktig det samme ut som inn i landet.Var vist en episode med noen som ble frastjålet en campingvogn og nektet utreise hvis dem ikke hadde med vogna eller en bekreftelse på at den var stjålet,noe som var et problem da politiet på tyveristedet nektet og skrive rapport uten og få en større pengesum.

Lenke til kommentar

Jøss, har aldri hørt om at dette skal være noe problem. Jeg har reist mye de siste årene med kompaktkamere og mac + litt diverse annet utstyr, og nå det siste året med dslr. Har også en gang jeg var i USA hatt sekken full av originalesker til iPoder og annet lignende utstyr på vei hjem igjen, og ingen som kommenterte det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...