Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøleveska går fort tom, hva kan feilen være? (Golf 3)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Kjøleveska på bilen går tom hele tiden etter å ha bare kjørt en liten stund, hva kan feilen være? Kan det være termostaten? Det kommer varmt luft så lenge det er vann i kjølevesketanken, så jeg er litt usikker. Når jeg fyller på til MAX så kan det vare fra 1-3 dager før jeg må fylle på nytt igjen, kjører jo bare ca. 10 km dagen.

 

Jeg har en; VW Golf 3, 1994 Mod.

 

Håper på en positiv svar fra dere. Takk på forhånd.

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville sjekka motorrommet mens bilen sviver. Ser du at det drypper noen steder? Det kan være så mye som kan være grunnen, lekk slange (enkelt å fikse), lekk radiator, sliten vannpumpe (lekkasje på grunn av sliten aksling, litt mer arbeid å skifte, på din motor drives vel vannpumpa av registerreima?), gåen toppakning og mer. Hvis du ikke klarer se lekkasje fra motor eller slanger, sjekk fargen på olja. Er den svart og fin eller er den mer grålig i fargen (vann i olja)? Røyker eksosen mye (damp)? I såfall kan det være tegn på gåen toppakning. Hilsen dyr reperasjon dessverre.. Sjekk også om det er fuktig under teppet i cupeen, det kan lekke inn frostveske der også om en slange er løs eller det har gått hull i radiatoren i varmeapparatet.

 

Ved mindre lekkasjer (bortsett fra slanger og vannpumpe) vil jeg anbefale Bar's Leaks, en lekkasjetetter som faktisk fungerer langsiktig. Forskjellen fra andre lekkasjetettere er at Bar's tetter i selve sprekken, ikke bare utpå hullet. Virker opp mot 1mm store hull/sprekker og forebygger senere smålekkasjer. Andre lekkasjetettere som Biltema, Holts og diverse bensinstasjonprodukter fungerer bare en liten stund etter min erfaring. Har brukt Bar's Leaks ved mindre lekkasjer og har kamerater med begynnende ødelagt toppakning som har fått utsatt reperasjonen til de har fått vraket bilen. Har kjørt Bar's på alle bilene mine i flere år nå som tillegg til den vanlige kjøleveska da Bar's inneholder olje som smører vannpumpa og i tillegg virker forebyggende på eventuelle nye sprekker som skulle oppstå. Tidligere fikk vi bare tak i Bar's hos verkstedene til Volvo lastebiler (blir brukt som en del av servicen der), men nå har de begynt å føre Bar's også hos BilXtra.

Endret av hakkannen
Lenke til kommentar

Er det bare en liten lekkasje i radiatoren, så kan man også ha i litt malt kanel i radiatoren når systemet er fullt. Jepp, faktisk! Det tetter hullet og det lukter dessuten godt. Billig er det også.

 

Etterfyll aldri med kun vann, unntatt hvis du ikke har noe annet. Frostvæska hindrer ikke bare frostsprenging, men hindrer også korrosjon i motorens vannkanaler.

Lenke til kommentar
Hei,

 

Kjøleveska på bilen går tom hele tiden etter å ha bare kjørt en liten stund, hva kan feilen være? Kan det være termostaten? Det kommer varmt luft så lenge det er vann i kjølevesketanken, så jeg er litt usikker. Når jeg fyller på til MAX så kan det vare fra 1-3 dager før jeg må fylle på nytt igjen, kjører jo bare ca. 10 km dagen.

 

Jeg har en; VW Golf 3, 1994 Mod.

 

Håper på en positiv svar fra dere. Takk på forhånd.

 

TOPP-PAKNING!

Lenke til kommentar

Sjekk olja, da bør den være misfarget. Hvis ikke vil du merke det på ekstremt fuktig eksos. Dumt hvis det virkelig er toppakningen, koster litt å fikse. Eller blir litt arbeid om du gjør det selv. Hvis ikke pakningen er for ille ute og kjøre, prøv Bar's Leaks, koster deg bare 150,- og kan være verdt det hvis du kan utsette toppakningsbytte.

Lenke til kommentar

Hvis eksosen ryker (i plussgrader):

• Er eksosen svart så er det billig, det betyr bare en litt for fet drivstoffblanding. Da er det bare å justere ned drivstoffmengden eller justere tenningen.

• Er eksosen blåaktig er det dyrere, da er det olje i eksosen. Dette tyder som oftest på slitt motor, eller på tide å bytte ventiltettinger, eller det kan være gåen toppakning.

• Ryker det hvitt er det kjølevann i eksosen, da er det definitivt toppakningen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Lukter det eksos av kjølevæska? Erfarne mekanikere kjenner iallefall den lukta...

 

Jeg har lekkasje på min Passat, ser den ikke, den bare er der. Ser ikke at det drypper, har sjekka toppakninga, den er krute god

 

Hvis eksosen ryker (i plussgrader):

• Er eksosen blåaktig er det dyrere, da er det olje i eksosen. Dette tyder som oftest på slitt motor, eller på tide å bytte ventiltettinger, eller det kan være gåen toppakning.

 

Det kan om man har turbo være lagrene som er gåen på oljekjølte turboer. Hadde dette på min, var sikker på at det var toppakning, men viste seg å være turbo

Lenke til kommentar
Jeg har lekkasje på min Passat, ser den ikke, den bare er der. Ser ikke at det drypper, har sjekka toppakninga, den er krute god

Det kan være at selve toppen eller blokka har sprukket. Hvis motoren har kokt/hatt mangelfull kjøling/blitt overopphetet så kan sånt skje.

Lenke til kommentar

Vannpumpa går ikke på registeret. Ellers er det ganske uvanlig at topp pakning ryker på disse motorene.

Også hadde jeg nok bare fylt vann hvis det lekker mye. Det blir som og stå og hive penger ut vinduet hvis du skal etterfylle mange liter forstveske i uka. Isåfall kjøp den billigste driten du finner :)

 

Hvis du skrur ut tennpluggene og lyser nedi der ser du fort hvis en sylinder er vasket rein. Lekker det den veien vil frostveska vaske reint stempelet. Tennpluggen vil også være reinene enn de andre på den/de sylindrene det lekker.

 

Lekker det ut i olja er ikke det alltid like lett og se på peilepinnen. Majones i peilepinne røret er eller ikke uvanlig her med ok topp pakning. Majones under oljepåfyllingslokket er også helt vanlig. Opplevd noen ganger at olja på pinnen er helt fin, men når du tapper motoren for olje spruter det frostveske ut før olja kommer.

 

Hvis du lyser nedi sylindrene og tapper av litt olje får du et ganske klart svar på om det er topp pakning eller ikke.

 

Ellers så kan det jo lekke ut av varmeregisteret inn i kupeen, men det hadde du vel merka på lukt og vått gulv.

 

På Vw passat pleier det lekke rundt oljekjøleren ved oljefilteret. Frostveska tørker ut før det når bakken så det blir liggende som rødt/blått støv og vokser til en stor inntørka frostveske klump. Ser alt tett ut prøv og bytt "radiator" lokket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...