runsyn Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Mine foreldre bor ute på "landet" og bredbåndsdekningen her er ikke noe å skryte av. Vil derfor bruke to forbindelser for å gjøre dette litt kjapere. Lverandørene er: - Telenor ADSL (900 KB) - Direct Connect Radio (2000 KB) Direct Connect leverer med DHCP, Telenor kan eg skru av DHCP-en på. Ønsker forslag til routere som eg kan gjøre at eg kan bruke for å utnytte begge linjene? Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Har du sjekket om du kan få SHDSL? Bundle 2 forskjellige teknologier vil ikke gjøre ting nødvendigvis "kjappere". Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Er det ikke bedre å satse på 4Mbit fra DC? Har dere ikke godt nok signal så er det sikkert mulig å sette opp en bedre antenne. Hvis du skal kjøre to linjer så søk etter router med dual wan. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) Selv om du har 2 stk linjer vil trafikken velge den beste linjen for sending av trafikk. Dette kan du til en viss grad påvirke hvis du har tålmodighet til å sette deg inn i det. Du kan feks bruke den beste linjen til FTP og Torrents, mens den med høyest Metric brukes til HTTP. Endret 29. mars 2009 av Knopfix Lenke til kommentar
runsyn Skrevet 29. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2009 Grunnen til at vi vil ha to linjer er at Dicrec Connect er Radio basert som svekkes detter ut når det blir dårlig vær, og avhengighet av internett i forbindelse med å drive eget firma. Vi får ikke SHDSL her heller, har prøvd det. Last balansering vil hjelpe da flere bruker netttet her (leietaker i hybel, og diverse familiemedlemer). Noen anbefalinger av routere med dual WAN. Linux boks er ikke noe alternativ for mine foreldre. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) Last balansering vil hjelpe da flere bruker netttet her (leietaker i hybel, og diverse familiemedlemer). Dette er en redundant løsning og ikke lastbalansering. Lastbalansering ville sendt trafikk til feks HW.no over begge Internet linjene samtidg men det gjør det ikke i ditt tilfelle. Trafikken vil som default velge den beste linjen din hvis du ikke manipulerer trafikken på noen måte. Endret 29. mars 2009 av Knopfix Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 (endret) Husker at jeg så et foredrag fra redhat der en hacker hadde mekket en slags switch med 6-10 antenner på. Denne tok så imot Wlan signalene fra alle sendere i området, hacket segg inn på dem, selv om de hadde huleste heite kryptering. Denne "dingsen" bundlet alle trådløse signalene, og han viste at de fikk en 50mb ned og 7mb opp fra der de testet. Husker jeg ikke helt galt støttet den LAN/Wlan til din egen pc, produktet skulle bli ferdig i 2008 og kom på en prislapp på 5-6k. Har rotet bort den linken, skal se om jeg finner den igjen. Endret 29. mars 2009 av Shibiz Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Det beste løsningen etter min mening er: Ta en gammel datamaskin med 3xnettverkskort installert Clarkconnect. (linux distro for router funksjoner). Sett den opp like enkelt som du setter opp din gamle D-link router ClarkConnect multi-WAN has the following features: auto-failover load balanced round-robin based on user-defined weights (see configuration section) http://www.clarkconnect.com/docs/Network_S...ngs_-_Multi-WAN Da får du også mulighet for webserver, filserver osv enkelt. For å sette opp en Proxy server(spare båndbredde) trykker du på 2 taster, ikke vanskeligere:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå