Gå til innhold

Jobbing på røde dager og utenfor kjernetid.

Anbefalte innlegg

Har noen generelle spørsmål jeg ikke finner svar på, men mulig jeg ikke er så god til å lete :)

Hvis man har fastlønn har man da ikke krav på ekstra betalt utenfor kjernetid, helger, røde dager og overtid?

Hvis man for eksempel jobber 1. Januar har man da ikke krav på noe ekstra? Blir jo som å jobbe gratis ellers.

Har arbeidsgiveren lov til å si at "røde dager inngår i fastlønna det"?

Hadde vært fint om noen hadde litt info om dette eller kunne henvise til noe konkret i lovverket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste reglen som finnes angående lønn, er at du skal ha betalt for å jobbe. Om du skal ha helge-tillegg, overtidstillegg, helligdagstilleg osv er helt opp tel arbeidsgiver å avgjøre. Hvis arbeidsgiver har inngått en tariff-avtale med fagforeninga, OG du er organisert, skal arbeidsgiver gi deg den lønna som står i tariffavtalen, og hva slags tariffavtale du har, har jeg ingen anelse om. Om du har krav på tillegg for røde dager osv, står i arbeidskontrakta di. Endten står det "lønn i forhold til tariffavtale" eller no der omkring, eller så står det spesifisert hvilke lønnsavtale du å arbeidsgiver har inngått, eventuelt en hennvisning til denna avtalen. Å få overtidsbetaling for røde dager, helger, kvelder, netter osv er ganske vanlig, men dem som trur det er en selvfølge, har missforstått helt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...