Jo Are Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Hei Jeg har da fått en sprø plan om å bygge en sofa selv, og ønsker noen tips om hvordan jeg skal få til dette. Utgangspunktet mitt er to senger som hver er 2 m lang og ca. 0.5 m brede, sengene er helt like. Jeg har lyst på hjørne sofa, men hvis noen har andre ideere så si i fra Sofaen skal brukes til, som sofaer flest, å sitte i men den må også være god å ligge i siden jeg skal sove i den. Har da i den forbindelse tenkt på å lage skuffer under den for dyner og puter når de ikke brukes. Av pengebruk hadde jeg håpet på å bruke så lite som mulig, 500 - 1000 holder det? Takker for svar Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Har du allerede sengene? Hvis ja, hvaslags? Gammeldagse senger med hodegjerde, fotgjerde og trekarmer med løs bunn og løs madrass, eller rammemadrasser? Og de er vel minst 70 cm brede, halvmeters brede senger finnes vel ikke? Altså blir lengste del av hjørnesofaen minst 270cm lang? Med rammemadrasser med passe hardhet bør saken være enkel, du bør kunne sette dem inntil veggen, skaffe noen ryggputer og kle det hele i billig stoff eller fleecepledd. Konstruksjonen kan bli penere og mer stabil om du i tillegg setter på ryggplater og vanger av spon-, MDF- eller hobbyplater. Men her sprekker lett budsjettet ditt allerede i plater + maling/lakk/beis. Jeg vurderte en gang et slikt prosjekt med nye rammemadrasser fra Ikea eller Jysk og beisede furuplater pluss ryggputer og armleneputer fra en møbeltpetserer, og kom til en pris på 5-8000, altså kan man kjøpe hjørnesofa omtrent like billig på Bohus og Skeidar etc, men gleden med å ha bygd selv med sin egen design kan være "verdt" jobben. Hvis dette er tradisjonelle senger med hode- og fotgjerde og karmer i tre, bli det mer saging. Pass på å enten skjære ned karmene eler bygge opp madrassene, slik at man ikke får trekarmer som presser seg opp i lår eller andre kroppsdeler der man sitter tveers over en forhenværende sengekant. Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 29. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2009 Hadde faktisk bommet veldig på bredden av sengene, viser seg at de er 90 cm brede Men lengden var rett da, 2 m. Ja det er rammemadrasser det er snakk om, og de er helt indentiske. Til ryggen har jeg tenkt på to løsninger: 1. Bygge på en rygg med plater, for så å legge en madrass med puter over for å gjøre det så komfortabelt som mulig. Dette er også den løsningen som er dyrest og krever mest arbeid. 2. Siden sofaen har en sitteflate som er 90 cm bred, som da er mer enn en vanlige sofa, hadde det vært mulig å legge en madrass mot veggen og legge på noen puter også. Men problemet her er at det kan bli litt rotete med at putene slenges over alt, så må finne en måte og feste dem på. Hvis jeg går for den siste løsningen må jeg la den ene delen av sofaen være rygg fri siden den også skal brukes som seng. Har også tenkt og feste dem sammen på en enkel måte, hadde vel gått greit og borre to hull i rammen og tred en skruve gjennom? Da hadde det også være lett å separere dem ved eventuell flytting samtidig som jeg slipper problemet med at de skli fra hverandre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå