Gå til innhold

AprilFest 2009 -RandiA - Vårtegn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bilde 17– 19. April: Primula vulgaris – nært på

Med litt (skrekkblandet) fantasi minnet det der nesten litt for mye om mosteret Sarlacc fra Star Wars. Men vi kan jo håpe den er litt vennligere innstilt. Du klarer å grave frem de bittesmå detaljene på eminent vis igjen. Jeg ville eventuelt vurdert å fjerne noen av de trådene vi ser (før fotograferingen), men de er kanskje så små at det er vanskelig selv med pinsett.

Lenke til kommentar
Når snøen omsider går her på Ugla og blomstene kommer fram, så må jeg ta fram macroen min forstår jeg............

:!: Absolutt ikke meningen å smitte noen, så bare hold deg til betong- og bro- elementene dine du...

RandiA

Det er nok for sent å unngå smitte-effekt. Kan knappt vente på at det blir bart nok i fjellet til å gå på makrojakt. :D Jeg tror du er en større inspirasjonskilde her omkring enn du aner.

Lenke til kommentar

Ikke tid for så mye kreativitet hos meg om dagene nå. Men velger likevel å legge inn en tidlig vinter/vårblomst med en spesiell bakgrunn. Helleborus niger, hvit julerose, har altså ”etternavnet” niger som betyr svart. Rart, så fin og hvit og sart den er. Den er brukt som en urt med magisk kraft og beskyttelse mot onde ånder. Legenden forteller at blomsten opprinnelig var svart, men underet skjedde at den ble hvit da Jesus ble født. Men tilnavnet niger kan forsvares, for roten er svart.

Som de fleste urtemedisiner inneholder den giftig alkaloid, brukt som hjertestimulerende, abortmiddel, brekkmiddel, avføringsmiddel, m.m. Urten brukes i homøopatisk fortynning.

 

Bilde 19– 21. April: Helleborus niger

post-92574-1240340284_thumb.jpg

Exif: 1/25– f/7.1 - ISO 100

Lens: EF-S60mm f/2.8 Macro USM

 

RandiA

Lenke til kommentar

En ganske vanlig Viola x williamsii kan bli litt mer spennende når man fotograferer med 1cm’s avstand. Men jeg må innrømme at jeg brukte en del tid på fotograferingen, presisjonsarbeid det der, men litt spennende også, for det er nokså usikkert med utfallet…kan se 100% skarpt ut i søkeren, men ved opplasting ser jeg det er noen millimeter feil, derfor ca 50 bilder for å få et par ganske klaff. Disse ”indre gemakker” er jo så smått at jeg ikke kan se det med blotte øyet omtrent. Manuell fokusering og i tillegg skyve eller trekke noen millimeter i stativet…. Fint at jeg får trent litt med mine extension tubes i April-festen i år.

 

Bilde 20– 22. April: Viola x williamsii og dens indre gemakker…

post-92574-1240427123_thumb.jpg

Exif: 2– f/7.1 - ISO 100

AF Mode:Manual focusing

Lens: EF-S60mm f/2.8 Macro USM

Extension Tube Set DG Canon EF-S SV06

RandiA

 

Var enda litt mer nærgående på denne:

 

post-92574-1240427140_thumb.jpg

 

Lenke til kommentar
Nesten for spennende, blir rett og slett skremt av den fremtoningen der. Virkelig snodige konstruksjoner på en del av disse i din florale omgangskrets.

Ja, det er litt spennende...men man ser det jo ikke i blomsten vanligvis, ikke før jeg laster inn bildet..slik gir macro-fotografering litt positive overraskelser av "usette" detaljer...

RandiA

Lenke til kommentar

Du forsetter med dine nærstudier ser jeg. Mye interessant, nesten skremmende i sin utenomjordiske utseende.

 

Du må nok få deg en fokusering-skinne (eller hva det nå heter) slik at du kan kontrollere fokus med tiendels millimeter presisjon. Tror også at du vil ha nytte av liveview da.

 

Tom

Lenke til kommentar
Du forsetter med dine nærstudier ser jeg. Mye interessant, nesten skremmende i sin utenomjordiske utseende.

Du må nok få deg en fokusering-skinne (eller hva det nå heter) slik at du kan kontrollere fokus med tiendels millimeter presisjon. Tror også at du vil ha nytte av liveview da.

Tom

Du har rett i det, Live View kan være til hjelp her..vanskelig å se fokus skikkelig i bare søkeren ja....(neste kamera er litt tidlig enda..) Men den skinnen må jeg gjerne tipses litt om...)

RandiA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...