Gå til innhold

AprilFest 2009 -RandiA - Vårtegn


Anbefalte innlegg

Du har mange fine bilder her RandiA, jeg likte f.eks. Legepestrot godt, men det her:

15– 17. April: Pelargonium zonale - støvbærere

Ikke bare er blomsten og dens støvbærere et kunsverk, men det er ditt bilde av det og! Det her var virkelig vakkert. Fin grenseoppgang mellom konkret og abstrakt, herlige farger. Jeg synes du har vært veldig flink med valg av fokuspunkt også, fascinerende bilde! :thumbup: Den må jo få en print og fin plass på veggen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for alle kommentarer på Pelargonien (les:pellisen)...jeg fikk i hvert fall øvd med ringene på den, og jeg merker at det er en viss teknikk som skal til her...autofokus fungerer ikke så lett da, så man må til med litt manuell justering, dessuten er det litt på millimeteren å finne fokusen, så det egner seg ikke så mye til fotografering i vind...

RandiA

Lenke til kommentar
Bilde 15– 17. April: Pelargonium zonale - støvbærere

Denne så nesten farlig ut. I hvert fall for en sart fyr som meg. Pollenkorn så store som gryn, du har kommet temmelig nære her. Flotte tegninger i kronbladet og en skikkelig fløyelsmyk bakgrunn i pastell. Et av dine mest vellykkede bilder tror jeg.

Lenke til kommentar
Jeg har aldri sett en sånn blomst før. Hvor får du det fra?

Dette var en fulltreffer. Fargene er fine, komposisjonen er det ikke noe og si på, og fokuset sitter perfekt. Utrolig bra!

Passiflora er da en ganske vanlig Pasjonsblomst, den har overvintret i mange år hos meg, tålt ned til 6 minus-grader i glasshuset. Har faktisk hatt pasjons-frukt på den to ganger.

RandiA

Lenke til kommentar
Jeg har aldri sett en sånn blomst før. Hvor får du det fra?

Dette var en fulltreffer. Fargene er fine, komposisjonen er det ikke noe og si på, og fokuset sitter perfekt. Utrolig bra!

Passiflora er da en ganske vanlig Pasjonsblomst, den har overvintret i mange år hos meg, tålt ned til 6 minus-grader i glasshuset. Har faktisk hatt pasjons-frukt på den to ganger.

RandiA

 

Det er visst tydelig at jeg ikke er helt inne i det med blomster. Lurer på om jeg noen gang blir det. Nå har jeg i alle fall lært enda litt mer.

Lenke til kommentar
Passiflora caerulea blomstrer nå, og da blomstrer den helt inn i vinteren, oktober - november

Bilde 16– 18. April: Passiflora caerulea

 

Slutter meg til de som synes bildet var bra. Fotograferte en knall rød i botanisk hage i København for en uke siden. Flotte blomster.

Lenke til kommentar

Primula vulgaris nært på. Dette er så smått at jeg ser det ikke med blotte øyne, langt mindre de små trådene som ser ut til å ha festet seg på primulaen…det får være som det er, presisjonsarbeid dette. Ikke lett å få 100% i fokus nei…skulle hatt det på ”skinne”, det dreier seg nesten om tiendedels millimeter.

 

Bilde 17– 19. April: Primula vulgaris – nært på

post-92574-1240146172_thumb.jpg

Exif: 0.6– f/7.1 - ISO 100

Manual focusing

Lens: EF-S60mm f/2.8 Macro USM

Extension Tube Set DG Canon EF-S SV06

 

Dagens alternativ var det indre av denne crocusen:

 

post-92574-1240146403_thumb.jpg

 

 

RandiA

Endret av RandiA
Lenke til kommentar
Utrolig hvor nært du kommer inn i planten. De er jo rene kunstverk. Likte veldig godt krokusen.

Brukte hele settet da med Extension Tubes, litt vanskelig å bruke da autofokusen ikke drar dette så lett, og jeg må bruke manuell fokus, og som sagt, det går på tiende-del av millimeteren, skulle kanskje investert i en slags skinne, for her er det presisjon om å gjøre, vet jeg kan få det 100% i fokus, men det er et "pirk-arbeid". Kommer vel med litt øvelse. Fint jeg får øvd på disse ringene nå.

RandiA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...