Gå til innhold

AprilFest 2009 -RandiA - Vårtegn


Anbefalte innlegg

Ser ut som den siste har tilbringt en del tid i søla, men fortsetter å strekke seg mot himmelen. Flott farge!

Takk for det, carmelita...ja den trives veldig godt i leire og søle, i slekt med Tussilago farfara (leirfivelen) da vet du, så leire er yndlings-vokseplass.

Randi

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tok med kameraet på turen i dag, så det ble en vill-urt i stedet for hageplanter…blomstrer i April, men får kjempeblader utover sommeren…

Bilde 11 – 12. April: Petasites hybridus - (Legepestrot)

Legepestrot, du. Leger den pest, eller gir den leger pest ?

 

Uansett en trivelig fargeklatt som lyser opp i den triste leiren :)

 

Tom

Lenke til kommentar
Ser ut som den siste har tilbringt en del tid i søla, men fortsetter å strekke seg mot himmelen. Flott farge!

Takk for det, carmelita...ja den trives veldig godt i leire og søle, i slekt med Tussilago farfara (leirfivelen) da vet du, så leire er yndlings-vokseplass.

Randi

 

Nei, det vet jeg strengt tatt ikke. Men nå har jeg lært litt i dag også. Kan se ut som om jeg kommer til å lære mye i løpet av denne aprilfesten. Engelsk i går og blomster i dag. Ikke dumt!

Lenke til kommentar
Legepestrot, du. Leger den pest, eller gir den leger pest ?

Uansett en trivelig fargeklatt som lyser opp i den triste leiren :)

Tom

Joda, ble nok brukt mot pesten den også..i senere år har det vært mye forsket på en migrene-medisin av denne, men det er ikke noe man selv bør eksperimentere med, for det er en del gift-stoffer man bør trekke ut først :yes:

RandiA

Lenke til kommentar

Fortsetter med vårtegnene i egen hage.

Denne vår-irisen er litt spesiell i fargen, til forskjell fra de vanlige blå reticulataene. Fargen er slik bildet viser…tander, lys blå-grå i bunnen, med ganske skarpe kontrast-tegninger.

Bilde 13– 14. April: Vår-iris, mulig en reticulata Kathryn Hodgkin

post-92574-1239715944_thumb.jpg

Exif: 1/60– f/7.1 - ISO 100

Lens: EF-S60mm f/2.8 Macro USM

RandiA

Lenke til kommentar

"Iris reticulata": Denne var virkelig feiende flott. Nydelig farge og bakgrunnen behagelig kastet ut av fokus. Et av dine bedre synes jeg.

 

"Noen savner snøen": Her ble det plutselig samfunnsrealisme. Fin dokumentasjon på vandalenes herjinger.

 

"Vår-iris, mulig en reticulata Kathryn Hodgkin": Ganske interessante tegninger her, med striper og flekker mot duse fargeoverganger. Nok en pryd for floraen.

Lenke til kommentar

Det er tydelig at du er varm i trøy nå når det gjelder flotte blomsterbilder. Mye pent å se på. I motsetning til all snøen i hagen til naboen. I det minste, så har hekken begynt å titte frem.

 

Tror ikke jeg ville laget snøball av "snøen" på den bussholdeplassen. Er nok mer et resultat litt for mye karsk, tenker jeg. Fin komposisjon til et dokumentarisk bilde.

 

Tom

Lenke til kommentar

Av alle de sorter Corydalis (lerkespore) som finnes, synes jeg denne sjeldenheten er en av de fineste, tidlig blomstrer den og langt østfra kalde Sibir-områder tror jeg den kommer…vind til tross, så er jeg ganskje fornøyd med dagens fangst, litt blurred ble det, men vakkert vår-tegn likevel…synes nå jeg… :yes:

(Ikke rart det ble valgt ornata som "etternavn" da den ble oppdaget for ikke så veldig lenge siden, lat.ornate betyr: elegant, flott, smakfull)

Bilde 14– 15. April: Corydalis ornata

post-92574-1239825399_thumb.jpg

Exif: 1/15– f/5.6 - ISO 100

Lens: EF-S60mm f/2.8 Macro USM

RandiA

Lenke til kommentar

Støvbærerne på en Pelargonium zonale er da virkelig et naturens kunstverk…kunne vel ha vært enda skarpere, men det skal litt øving til med tre ringer jeg har brukt i tillegg til objektivet. Ikke så helt lett å balansere den manuelle fokuseringen her.

Bilde 15– 17. April: Pelargonium zonale - støvbærere

post-92574-1239991636_thumb.jpg

Exif: 1/80– f/3.2 - ISO 100

Manual focusing

Lens: EF-S60mm f/2.8 Macro USM

Extension Tube Set DG Canon EF-S SV06

RandiA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...