Deneb Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 (endret) Hei! Jeg er en forholdsvis ung mann som trenger hjelp til håndtering av egen økonomi, selv om den ikke er så stor. Nå som jeg fikk ligningspapirene så jeg at jeg hadde en årsinntekt på 70 000 i fjor, dette er mens jeg fullførte andre termin i VG2 og første termin i VG3 - altså ikke værst for en student. Må legge til at jeg bare hadde en fast jobbdag i uka, så du kan si at jeg kan å jobbe hardt når jeg har tid (ferier) i tillegg til at jeg har en teft for å tjene penger (har en rekke inntektsgivende arbeid som krever lite tid og som egentlig bare min egen fantasi setter grenser for - freelance b.la). Problemet er at jeg bare sitter igjen med ca 7000 av disse pengene, av verdier som er "godkjent" utgift for dette er vel egentlig bare et musikkannlegg på 6000,- og et kamera og fotoutstyr til 5000,- i tillegg til klær til kanskje... 10 000-15 000. I tillegg har jeg brukt kanskje drøye 6 000-7 000 til jobbrelaterte reiser og rene ferier for meg selv, og 2000 på bøker og litt musikk, og 2000 for å leke litt med aksjer. Da har jeg brukt ca 39 000 på... ingenting. Dette ser jeg som bekymringsverdig ettersom jeg bor hjemme og får alt jeg trenger av mat etc. Spesielt bekymringsverdig er det at jeg skal flytte ut hjemmefra over sommeren - det betyr at jeg ikke kan ha et slikt forbruk, som vil ruinere meg helt. Det er veldig irriterende ettersom at disse pengene kunne stått på konto uten at jeg hadde merket forskjell på livet mitt (aner ikke hvor de har forsvunnet, sikkert fastfood og diverse påfunn). 39 000 ekstra i sparepenger hadde gjort seg veldig godt til neste år, i tillegg til at jeg kunne brukt en del av disse pengene på feks daytrading eller andre investeringer for å kanskje hente inn gevinst. Ihvertfall mye bedre enn å søle de totalt bort. Tiltak jeg har tenkt ut er å endre den kontoen jeg mottar lønn på fra brukskonto til sparekonto og forsøke å holde meg selv i selen og ikke ta ut penger fra sparekontoen. Jeg har allerede fast overførsel på 200,- i uka fra sparekonto til brukskonto (noe som jeg mener burde være nok for meg) - men når lønn går innom brukskonto ser det ut til at jeg lett bruker opp lønna i tillegg til at jeg har overført fra sparekontoen litt for mange ganger. Er det noen andre som har forslag til tiltak for å ikke sitte igjen å lure på hvor alt ble av om ett år, slik jeg gjør nå? Endret 28. mars 2009 av slux Lenke til kommentar
KS Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Først og fremst bør du kartlegge forbruket ditt. Hvis du bare betaler med kort kan du bruke kontoutskriften som en logg på forbruket ditt. Gå gjennom denne for en måned og du vil se hvor alle pengene dine forsvinner. Sett deretter opp et budsjett og vurdere all bruk av penger mot budsjettet. Er det ikke satt av penger på budsjettet, kan du heller ikke kjøpe det. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 KS har rett svar, finn ut hva du bruker penger på. Finn ut om det er verdt pengene du bruker, og hva du vil kutte. Idiotisk enkelt, men det fungerer – om du bare er villig til å legge inn innsatsen som kreves for å kartlegge forbruket. Lenke til kommentar
Deneb Skrevet 28. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2009 Takk for svar, begge to! Skal se over siste måneds forbruk, i tillegg til å kategorisere utgiftene slik jeg ser svart på hvitt hvor mye penger "en burger her og et resturantbesøk der" blir til sammen - i tillegg til å bli flinkere til å vurdere kjøp. Desverre tror jeg det blir vanskelig for meg å sette opp budsjett, dette på grunn av at jeg bare har en fast jobb med fast inntekt, noe som utgjør alt fra 100% til 30% av månedsinntekten min. Håper det ordner seg for meg, over halve årsinntekten ut av vinduet er trist Lenke til kommentar
Dolt Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Du nevner du skulle helelr ha daytradet. http://www.digi.no/45666/hvorfor-de-fleste...line-daytrading Like greit å sløse bort pengene Ellers lurer jeg på hvordan det er mulig å bruke 10-15k på klær i løpet av et år, og fortsatt lure på hvor pengene går. Og viss du lurer på hvor pengene går hen utover det du allerede sier, tipper jeg de går til små, men mange handler på matbutikken e.l. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 http://www.digi.no/45666/hvorfor-de-fleste...line-daytrading Like greit å sløse bort pengene På kanten til off-topic, men skremmende at folk kan få betalt for å skrive slikt. (Hovedpoenget er selvsagt at de fleste som driver med daytrading er idioter med alt for stor tro på seg selv, alt for mange dårlige ideer og null reelt bidrag. Slikt skal man ikke tjene penger på i et effisient marked – og så gjør de fleste det heller ikke.) Generell lærdom: ikke hør på luringer, hverken på forum, i aviser eller andre steder. Økonomi og finans er ikke vanskeligere enn at det er greit å skjønne ting selv og ta alt fra egen logikk, om man bare gidder å tenke litt. Hvis noen påstår noe annet har de sannsynligvis misforstått noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå