konduktans Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 (endret) Jeg var hos tannlegen på tirsdag og boret opp tre hull. Det ene hadde blitt borra på før også(ca. et år siden). Hvis jeg teller fra midten nede, medregna den ene fortanna, så er det nummer 6. Bakfra er det nummer 2. Det er nede, på høyre side. Jeg er 18 år og gutt, hvis det er relevant. Tanna ser vanlig ut oppå, men på yttersiden er det en bøyd hvit strek som er mye lysere enn resten av tanna. Denne bøyer seg oppover på sidene, og likner på en sidelengs paranter ). Veit ikke om det er humper på tanna eller streken, men jeg kan kjenne noe med neglen. Er dette noe som høres farlig ut? Har dessverre ingen som kan ta bilde av tanna, men skal prøve selv. Tviler dog på at jeg får det til. Hvis dette er en sprekk, hva gjør jeg da? Kan jeg saksøke tannlegen for masse penger og si at det ødela livet mitt? Jeg skal ihvertfall ha det fiksa gratis om det viser seg at det er en sprekk og at det er hennes skyld. Synes også jeg burde få kompensasjon, ettersom det er ubehagelig å bygge opp ei ny tann, i tillegg til at det tar opp min dyrebare tid EDIT: Det er sånn på den andre siden også! :O I tilsvarende tann, på venstre side. Den ble også borret. Tannen bak, på venstre side, ble også borret, men har ingen strek. Lukter jeg millioner i kassa? Endret 28. mars 2009 av conflict Lenke til kommentar
TCRW Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 (endret) Sikker på at de hvite strekene ikke er en form for fyll tannlegen brukte til å fylle hullene? Endret 28. mars 2009 av =Pan Am= Lenke til kommentar
Q-tip Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Jeg skal prøve å hjelpe deg med å finne ut hva dette er for noe, men først må du svare meg på noen spørsmål. - Har du hatt mange hull? - Hva slags kosthold har du? Mye brus, sukkervarer og sånn? - Hvor ofte pusser du tennene? - Har tannlegen nevnt noe om du har begynnende hull mellom tennene? Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 28. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2009 Kan være fyll, men er kun på 2/3 tenner. Har hatt totalt 5 hull. To ganger i tannen nede til høyre, en gang i tannen oppe til høyre(nr. 6 forfra), to ganger i forskjellige melketenner, en gang i nr.6 venstre nede og og i nr. 7 venstre nede. Spiser halvveis sunt, drikker ikke veldig mye brus. En liter i uka, kanskje litt mer. Spiser ganske lite godteri. Pusser tenner hver kveld og de morgenene jeg får tid. Har slurva litt i det siste, ettersom badet er under oppussing, og det er laaangt å gå til do. Har derfor blitt colgate munnskyllevann(som de har på rema) og spytting ut vinduet. Tannlegen har ikke nevnt noen hull mellom de tennene. Den jeg hadde hull i oppe til høyre, hadde dog noe såvidt påbegynnende. Hjalp dette? Lenke til kommentar
Q-tip Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 Okei, ut fra det du har beskrevet, har jeg ingen grunn til å tro at det er tannlegen som er skyld i disse strekene. Derimot har jeg et par teorier angående hva det kan være: - Medfødt emaljefeil - Begynnende karies (demineralisert emalje) - Pusseskader Du kan eventuelt ringe tannlegen for å spørre om det er journalført noe buccalt på tann 36 og 46, og spørre om årsaken til at du har en hvit stripe gingivalt på tannen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå