Gullstad Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Hei. Jeg og en kompis har tenkt til å dra på en verdensomreise som skal starte i september i år. Vi har ikke lagt noen reiseplaner, og det har vi ikke tenkt til heller, men vi har bestemt oss for å begynne i Australia. Siden verken jeg eller kompisen min har noe erfaring med verdensomreiser (vi har mye reiseerfaring) så tenkte jeg å spørre om det var noen tips her på forumet som kunne hjelpe oss. Jeg lurte på følgene ting: [*] Reiseforsikring, hvor bør jeg ha det? Vil være så sikret som mulig siden vi antageligvis skal innom land som ikke er rangert som "trygge". [*] Reiserute. Vi skal ikke planlegge, men om dere har land eller severdigheter som er ett must så vil vi vel inkludere det. [*] Penger. Turen skal vare i ca. 6 mnd., og vi har satt oss som mål å skrape sammen 50-70.000 i sommer. Nok? [*] Jobb. Vi har tenkt å prøve å skaffe oss jobber rundt omkring slik at vi kan få opphold og kanskje litt lommepenger. Noen tips til hvordan jeg kan få ordnet noe før avreise? (helst i Australia). [*] Flybilletter til Australia (trenger ikke å være direkte, og heller ikke fra Norge. [*] Reiseinformasjon. Hvis dere vet om en side med god informasjon om forskjellige land så hadde det vært kjekt. [*] Pakking. Vi skal gå med backpacker-sekker, og jeg lurte på hva du ville ha tatt med deg. Husk at det er begrenset med plass, og helst lite vekt. [*] Annet. Kommer du på noe som er viktig for turen så skal du bare rope ut Takk for svar Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 (endret) To ting: reiseforsikring bør du ha uavhengig av hvor du er. Du kan bli syk hvor som helst i verden uavhengig av om landet er 'risikabelt' eller ikke, og kostnadene her kan bli store. JEg ville ikke reist uten. Dette vil antakeligvis koste noen tusenlapper, da ingen vanlige helårsforsikringer dekker en sammenhengene reise på 6 mnd (men du kan utvide dekningen på en helårsforsikring). Let litt rundt, og sjekk ut dekningsgraden. Det viktigste er sykedekning, ulykker, evakuering og eventuelt ansvarsforsikring. For sykdom/ulykker/evakuering har norske forsikringer vanligvis ubegrenset dekning. Tyveri og bagasjeforsikring anser jeg som mindre viktig, men det vil alltid være inkludert noe her. Angående jobbing: Australia har working holiday visas. Søk det opp og sjekk det ut. Jeg tror ikke du trenger skaffe jobb på forhånd, men visumet må du selvsagt ha klart. 6 mnd for hele verden, kombinert med jobbing i Australia, høres litt lite ut i mine ører. Men det antar jeg du har gjort deg noen tanker om. Endret 28. mars 2009 av Cybbe Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Sorry for OT, men av en eller annen grunn så klarte jeg å lese tittelen som "Verdensromreise 2009 til 2010", jeg begynte å lure.. Lenke til kommentar
Gullstad Skrevet 28. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2009 Vi har reiseforsikring fra før, men vi trenger noe mere for det lange oppholdet, og helst en som dekker mye. Det er ikke slik at vi skal innom alle landene, men vi drar til Australia og tilbake igjen til Norge med så like bruk av fly som mulig. En halv verdensomreise Visum i Australia har vi søkt om, det var dyrt, så må nok bli der en stund Lenke til kommentar
wailer Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 hvilke land som er utrygge har dere tenkt og besøke? jeg har tenkt på en lengre reise selv innom noen land som er litt utrygge og da kan det bli problem og få forsikring. en svensk kamerat av meg som var i Iraq nettopp fikk ikke forsikring, og ble sendt hjem fra Iraq av militæret på egen regning. kjenner også en voksen norsk en som var i nord irak i fjor for å starte frabikk han fikk heller ikke forsikring men ble ikke sendt hjem. de fleste landene som står på UD´S liste som utrygge og de fraråder deg og reise til kan det bli problem og få forsikring om man får i det hele tatt Lenke til kommentar
Gullstad Skrevet 28. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2009 de fleste landene som står på UD´S liste som utrygge og de fraråder deg og reise til kan det bli problem og få forsikring om man får i det hele tatt Hvor finner jeg denne listen? Lenke til kommentar
wailer Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 http://www.landsider.no/traveladvice/ er de landene som Irak som man ikke får forsikring tilvanlig Utenriksdepartementet fraråder norske borgere å reise til Irak, og oppfordrer dem som allerede er der til å forlate landet. Lenke til kommentar
Stringer Bell Skrevet 28. mars 2009 Del Skrevet 28. mars 2009 Hva med dette fra x-plore.no: Program 4: World x-plorer Du flyr videre fra Sydney til Auckland (New Zealand), Los Angeles, London og hjem til Norge. Du kan kombinere Fiji og en annen øy i Stillehavet (Cook Islands, Samoa eller Tonga) for kr. 3.900,- ekstra. Vil du kun til Fiji vil dette koste kr 2.000,- ekstra. Pris: 20.900,- Program 5: Latin America x-plorer Som med World x-plorer går hjemveien via New Zealand og Los Angeles, i tillegg til to stopp i Sør-Amerika. Ønsker du flere stopp i Sør-Amerika koster dette 2000 kr ekstra per stopp før London. Du kan kombinere Fiji og en annen øy i Stillehavet (Cook Islands, Samoa eller Tonga) for kr. 3.900,- ekstra. Vil du kun til Fiji vil dette koste kr 2.000,- ekstra. Pris: 23.900,- De ordner visum, forsikring og alt Lenke til kommentar
Gullstad Skrevet 28. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2009 @ wailer Så ut som en alt for lang liste til å unngå alle landene, men når jeg så etter så var det bare visse deler av landene (med noen unntak) som var listet opp. Skal prøve å unngå de @ siggetheman Så ut som bra turer, men en del av tingen var å ha frihet til å bare reise når vi selv ønsker og hvor vi ønsker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå