Gå til innhold

Spillverket.no: Bruk av tallkarakter, fjern dem

Anbefalte innlegg

Jeg har vært leser av omtaler av spill i en meget lang tid, siden omtaler av spill begynte å bli vanlig nærmest. Og siden den dag har jeg lagt merke til at i dagens internettsamfunn er det 1 ting brukerne henger seg opp i. Karakteren til slutt.

Og siden den tid har diskusjoner for omtaler bunnet ut i en ting, en helvettes krangel. Og med dagens konsollkrig pågående er det ikke langt unna "dårlig karakter" og skyttegravskrig hvor en side bombarderer den andre med påstander som selvfølgelig slenges tilbake, mange ganger med usakeligheter.

Hva er dette egentlig godt for har jeg spurt meg, det er jo en persons subjektive anbefalninger som gjenspeiles i omtalen. Så hva er da vitsen med å linke til Metacritics, IGN, Gamespot og andre sider, tilnærmet for å bevise at anmelder har tatt feil?

Jeg foreslår at spillverket fjerner bruk av tallkarakter helt og holdent. La heller omtalen slutte med "." etter konklusjonen og la det være med det. La heller folk bruke øynene å faktisk lese omtalen fremfor å bruke rullehjulet på musa og kjøre formel 1 til bunden for å dømme hele omtalen ut etter de 2 tallene helt på tampen av omtalen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er for det meste enig med deg, men tallkarakterer har vært nyttig for meg ettersom jeg av og til er innom opptil 5-6 sider for å sjekke hva forskjellige anmeldere mener om et nytt spill. Deretter velger jeg stort sett den anmeldelsen som gir spillet dårligst karakter for å lese hva som er negativt med spillet slik at jeg ikke blir skuffet senere.

Jeg er allikevel enig med deg i at det å finne "bevis" på at anmelder har tatt feil ved å henvise til en annnen karakter er latterlig, samt det å henge seg opp i hva en annmelder har ment i det hele tatt.

Jeg bare ignorerer tåpene som insisterer på å lage en stor krangel ut av noe så triviellt som et videospill.

Lenke til kommentar

Dessverre er det få som tenker slikt og man ser hvordan det gikk i Gamer.no's dager og Killzone 2 som endte i over 40 sider opp og ned med dritkasting mot anmelder hvor ord som "inkompetanse" og "X360 boy" var flittig brukt.

Og det var grunnet noen tall i grunnen som ikke stemte overens med folks forventninger til hva spillet skulle fått i følge dem.

Så alt i alt tjener man mer på å fjerne karakteren. Jeg er og innom flere sider før jeg kjøper spill, men holder meg til å lese omtalen fremfor å se karakteren. Om 4 omtaler sier det samme på enkelte punker så har jeg i alle fall grunnlag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...