Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Mangler 1GPU på Asus GTX295 kortet mitt?

Anbefalte innlegg

Installerte Windows Vista Ultimate 32bit i dag på følgende maskin:

Asus P6T hovedkort (med siste BIOS 0403)

Intel i7 920

6GB Corsair DDR3 RAM

Asus GTX295 skjermkort

Lastet ned siste driver fra Nvidia.com som ble installert uten problemer. Når jeg da skal forsøke kjøre "testen" i Windows Vista, så får jeg 1.0 i score på grafikk og spillgrafikk. Alt annet er 5.9.

Kjører en cleaner og fjerner drivere. Prøver med Asus CD - drar inn driver og SmartDoctor.

Da oppdager jeg at den ene GPU'n ikke får overvåket RAM. I tillegg når jeg sjekker PC-Wizard står det at jeg kun har 1 GPU - hvilket ikke kan være riktig ettersom det er 2 fysiske GPU'r på kortet.

I tillegg når jeg kjører Windows testen eller fyrer opp et spill med litt krevende grafikk - så hyler skjermkortet svakt.

Her er screenshots av det som er beskrevet ovenfor.

http://www.skjermskudd.com/out.php/i3688_PCwizard1gpu.jpg

http://www.skjermskudd.com/out.php/i3686_gpu1.jpg

http://www.skjermskudd.com/out.php/i3687_gpu2.jpg

Defekt skjermkort? Kan ikke se at det er pga manglende drivere eller innstillinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

anbefaler deg til og kontakte leverandøren og høre hva som kan være problemet, forhåpentligvis vil de svare deg med et litt bedre svar enn det jeg fikk fra komplett angående hovedkortet mitt. de skrev stikk på HW.no forumet og hør om noen der kan hjelpe deg istedet for og gi litt bedre kundehjelp. hadde håpet på å få litt bedre IT service fra et slikt stort og seriøst firma...

(se problemet mitt i temaet "Maskinen fungerer ikke")

Lenke til kommentar

"Hylingen" du refererer til kommer fra VGA BIOS. Denne pleier og gi lyd fra seg om kortet ikke har strøm eller for lite strøm. Selv om du hevder du har sjekket dette virker dette likevel strøm relatert. Ingen kabler du har glemt å koble til i farten. Har du husket hjelpe strøm kontakten samt PCI-E kontanten i selve skjermkortet?

:)

Lenke til kommentar
Skal ringe i morgen tidlig. Regner med at det blir løst uten problem. :)

Sjekket for moro skyld informasjonen tilknyttet skjerminnstillinger. Der rapporterer maskina at det er 896MB RAM tilknyttet grafikk. Så da er det vel kaputo. :S

send heller E-post. Da får du et bedre formulert og seriøst(forhåpentligvis) brev tilbake. :)

Lenke til kommentar
"Hylingen" du refererer til kommer fra VGA BIOS. Denne pleier og gi lyd fra seg om kortet ikke har strøm eller for lite strøm. Selv om du hevder du har sjekket dette virker dette likevel strøm relatert. Ingen kabler du har glemt å koble til i farten. Har du husket hjelpe strøm kontakten samt PCI-E kontanten i selve skjermkortet?

:)

Jeg har flyttet 1 av PCIe til 12V1DC og 1 PCIe til 12V2DC på PSU - som jeg så var anbefalt på Microplex.

Nå fikk jeg kjørt benchmark i Windows, og alle kommer opp med 5.9 i score - dog er pipelydene der fortsatt.

Lenke til kommentar

Så, hva med litt klassisk feilsøking?

Last ned Occp (det er ganske kjekt pga at det har gode logfunksjoner) og så kjører du grafikk testen gpu og Linpack testen.

Les av volt verdiene og se om det er store fall, selv om du har verdens beste psu så er du ikke garantert feilproduksjon og merker som både corsair og Mist har en del feilprosent desverre.

Lenke til kommentar
I tillegg når jeg kjører Windows testen eller fyrer opp et spill med litt krevende grafikk - så hyler skjermkortet svakt.

Hvis du refererer til en svak piping som høres litt ut som en gammel tv som står på uten lyd, så er dette "normalt".

Mine 2 8800GTX kort gjør akkurat det samme, og jeg har ligget med hauet inni maskinen å prøvd å lokalisere hvor det kommer fra. Og det høres faktisk ut som om det kommer fra gfx kortet. Dette er en lyd som mange ikke klarer å høre pga frekvensen, og derfor ikke legge merke til den.

Lenke til kommentar
Skal ringe i morgen tidlig. Regner med at det blir løst uten problem. :)

Sjekket for moro skyld informasjonen tilknyttet skjerminnstillinger. Der rapporterer maskina at det er 896MB RAM tilknyttet grafikk. Så da er det vel kaputo. :S

Windows 32 bit kan maks adressere rundt 4GB minne og det inkluderer alt minne du har i maskinen såvidt jeg vet (RAM, skjermkortminne..). Ikke sikkert det er derfor maskinen din får så dårlig score på grafikksiden, men du får uansett ikke utnyttet hele minnemengden din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...