Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst]Bestilte mobiltelefon, måtte oppgi personnummer (firefox 3.0.7)

Anbefalte innlegg

Bestilte i dag en mobiltelefon fra netcom.no. Siden jeg skulle opprette nytt abonnement, måtte jeg oppgi personnummer. Det står i sideinformasjonen at siden er høygradskryptert.

Da spør jeg, så bekymret som jeg er, er det noen som helst mulighet for at noen kan ha fanget opp personnummeret mitt slik at jeg kan bli utsatt for identitetstyveri?

Takker for alle svar, helst beroligende :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Off, jeg hater situasjoner hvor jeg blir så forferdelig usikker. Det var på netcom jeg fant den lekre Nokia 5800 til rimeligst pris, så det endte med at jeg bestilte her fra. Men datatilsynet må vel godkjenne sikkerheten på norske nettsteder som krever slik sensitiv informasjon?

Lenke til kommentar

Det var da veldig så paranoid en kan bli da? Det er nok helt sikkert noen som sitter klar og snapper opp ditt personnummer på de diverse nettstedene du trenger å oppgi dette. Helt klart ute etter deg.

Skal man tenke sånn så blir en jo gal etterhvert. Hva med alle gangene du bruker et bankkort et sted, viser legitimasjon, bruker nettbanken?

Det er veldig skjeldent du oppgir personnummer ved netthandel, som regel bare ved oppretting av abonnement. Og man går vel ikke inn på hvilken som helst side og oppgir dette heller? Med annet man ber om bråk da...

Ta det med ro. Det er nok ingen "evil twin" av deg noe sted.

Lenke til kommentar

Det er strengt tatt farligere å ha Visa kort i lommeboken på gata om man er redd for identitetstyveri enn å handle på seriøse norske nettsider med kort og personnummer.

Så i dette tilfelle har du ingenting å engste deg over, da du langt fra er den første som handler via Netcom sin nettbutikk, og var de ikke seriøse ville nok det ryktet spredt seg rimelig raskt.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Kjører du Windows XP, Vista eller 7? Kan jo godt hende karen har en keylogger, og da spiller det ingen rolle om NetCom så kjører med Microsoft.com som operatør.

Har man en trojan som fanger fingertrykkene dine i tillegg, så er man ille ute, dog en telefon til banken vil da stoppe evt. transaksjoner du ser som ikke er gjort av deg (litt mer komplisert enn det vil virke som utifra mitt innlegg, men men).

Lenke til kommentar
Kjører du Windows XP, Vista eller 7? Kan jo godt hende karen har en keylogger, og da spiller det ingen rolle om NetCom så kjører med Microsoft.com som operatør.

Har man en trojan som fanger fingertrykkene dine i tillegg, så er man ille ute, dog en telefon til banken vil da stoppe evt. transaksjoner du ser som ikke er gjort av deg (litt mer komplisert enn det vil virke som utifra mitt innlegg, men men).

Fingertrykk? Altså hvilke taster jeg trykker? Søkte gjennom datamaskinen rett etterpå med både Windows Defender og Spybot Search and Destroy, og fant ingenting. Jeg kjører Windows Vista Home Premium 32-bit, om det har noen rolle å spille.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...