Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Bokmål - Nynorsk Oversettelse

Anbefalte innlegg

Hei jeg har en oppgave her som jeg skal skrive om til nynorsk ifra bokmål.

Jeg har prød programer som nyno men forstår det ikke, kan noen hjelpe meg?

Teksten

Det gjorde han i Tyskland også. Han kom i mange år til å bo i Munchen. Der var han stamgjest i en kafe' i samme gate som han bodde i. Hver eneste dag fra kl.14.00 til kl.15.00 satt han er og leste aviser. Mange fremmedfolk kom da strømmende til og ville se den verdenskjente dikteren, og kafe'en var fullsatt på denne tiden av dagen da det ellers ikke brukte være mange gjester.

En dag fortalte Ibsen verten at han kom til å reise bort noen uker. Da de nysgerrige kafe'gjestene ikke lenger fikk se den store dramatiker, ble de skuffet, og kafe'en ble tom igjen. Men da fikk verten en ide'. Dagen etter satt en skuespiller med hvitt kinnskjegg, gullbriller og flosshatt ved samme bord som Ibsen pleide å sitte ved, drakk ettermiddagskaffe og bladde i norske aviser. Alle trodde det var Ibsen, og kafe'en ble snart like full av folk som glodde på den gåtefulle "nordmannen".

Men så kom Ibsen selv tilbake før verten visste om det. Da dikteren fikk se seg selv sitte ved sitt faste bord, ble han stående målløs. Skuespilleren benyttet da anledningen til å reise seg majestetisk fra bordet, lot som om han ikke så sin modell og gikk ut. Da Ibsen ble klar over vertens påfunn, gav han sine følelser luft i en skjennepreken som ljomet i veggene. Siden kom han aldri til å sette sin fot i den kafe'en.

Snart etter drog han hjem til Norge, slo seg til Oslo og tok opp sin gamle vane. Hver eneste dag gikk han sin faste rute til Grand kafe', og så presist at folk kunne stille klokken sin etter ham. Her også var han den store turistattraksjon, men ingen våget spille ham et slikt puss som kafe'verten i Munchen.

Om noen kan være så snill å hjelpe meg og sende meg svaret på [email protected] ville jeg vært meget takknemmelig.

Oppgaven skal være ferdig nå etter helgen. altså mandag 30.03.09.

Noen som har andre enklere programer enn nyno send link for nedlastning.

Seijm :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...